Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hm, de med träskaft är ju klassiska. Dock har plast en del fördelar som trä inte kommer i närheten av. Det är tämligen okänsligt för temperatursvängningar, det spricker inte lika lätt, det suger inte åt sig vatten och det går tack vare gjutning att fås till många olika former som kan vara svåra att utföra på trä. En del plaster är ju också extremt greppvänliga (t ex Clipper).

Jag antar att du menar laminat när du pratar om sandwich?

~Paul~

Ja du har rätt i att det tål en hel del. Men det går att smälta ner ett sånt skaft he he jag pratar av egen erfarenhet även spräcka dom. Och som sagt det blir säkert mycket billigare och det är ju hela vitsen med ny Mororna. :) Dock gillar jag inte parerskydden på ny Mororna, men det har vi ju avhandlat så det räcker he he.

Japp laminat menar jag. :)

Seved
 
Ja du har rätt i att det tål en hel del. Men det går att smälta ner ett sånt skaft he he jag pratar av egen erfarenhet även spräcka dom. Och som sagt det blir säkert mycket billigare och det är ju hela vitsen med ny Mororna. :) Dock gillar jag inte parerskydden på ny Mororna, men det har vi ju avhandlat så det räcker he he.

Japp laminat menar jag. :)
De flesta materialen har ju sina för- och nackdelar. G-10 anser jag ligger nära det optimala när det gäller användarvänlighet och effektivitet. Kanske inte lika snyggt som naturmaterial dock ;).

~Paul~
 
De flesta materialen har ju sina för- och nackdelar. G-10 anser jag ligger nära det optimala när det gäller användarvänlighet och effektivitet. Kanske inte lika snyggt som naturmaterial dock ;).

~Paul~

Håller helt med. Det gäller att hitta det optimala till det man ska ha kniven till.:)

Seved
 
Håller helt med. Det gäller att hitta det optimala till det man ska ha kniven till.:)

Seved
Rent utseendemässigt så är det som sagt inte mycket som slår naturmaterial, t ex Asiatisk vattenbuffelhorn eller Jigged Bone.

Jag har Jess Horn-kniven dock utan sågtandning. En riktig pärla. Ser ut som ett smycke. Bladet är i ATS-34. Denna kniv är idag ett seriöst samlarobjekt.

Den första kniven är en custom Buck 110 Folding Hunter med BG-42 blad (Paul Bos värmebehandling) och Asiatisk vattenbuffelhornhandtag.

~Paul~
 

Bilagor

  • Water Buffalo Buck 110.jpg
    Water Buffalo Buck 110.jpg
    116.5 KB · Visningar: 419
  • Jess Horn Spyderco.jpg
    Jess Horn Spyderco.jpg
    41.6 KB · Visningar: 424
  • Spyderco Jess Horn 2.jpg
    Spyderco Jess Horn 2.jpg
    50.7 KB · Visningar: 414
Ja Jess Horn kniven far ju jäkligt fin. Buffelhorn är ju riktigt snyggt speciellt polerat. Det är visst viktigt att det får torka ordentligt.

Seved
 
Är det bra sågtandning på dom två andra.

Seved
Jag är inte så förtjust i sågtandade blad, mer än i köket. I samband med grönsaker, frukt, konditorivaror och bröd kan det vara på sin plats med sågtandning. I samband med en friluftskniv är det däremot helt meningslöst.

Sågtandningen på J Hornkniven är sådär. Spydercos riktiga (patenterade) sågtandning är bättre. den förekommer allt som oftast på knivar designade för självförsvar/combat eller för ambulans-/poliskårer.

Spydercos egna sågtandning ser ut som på bilden.

~Paul~
 

Bilagor

  • Spyderco Manix, sågtandad.jpg
    Spyderco Manix, sågtandad.jpg
    32.4 KB · Visningar: 435
njaaaaaa

Jag är inte så förtjust i sågtandade blad, mer än i köket. I samband med grönsaker, frukt, konditorivaror och bröd kan det vara på sin plats med sågtandning. I samband med en friluftskniv är det däremot helt meningslöst.

Sågtandningen på J Hornkniven är sådär. Spydercos riktiga (patenterade) sågtandning är bättre. den förekommer allt som oftast på knivar designade för självförsvar/combat eller för ambulans-/poliskårer.

Spydercos egna sågtandning ser ut som på bilden.

~Paul~

om man fiskar så är det riktigt bra med en liten del sågtandning. Särskilt för flugtafsarna (gäddflugor då). En vanlig lin-knipsare rår inte på dessa tafsar och ett vanligt knivblad blir slött aldeles för fort. Därav Bucks lilla fiiiina gula

BZ/
 
Ja jag håller med sågtandning är jäkligt begränsande. Jaha det är bra till grönsaker. Det kan vara bra när man öppnar paket och kapar rep oxå. Men då ska det vara längs hela bladet tycker jag. Ja spydercos sågtandning ser riktigt agresiv ut.

Seved
 
Japp. Absolut det är mycket bättre med sågtandning på främre delen. Som sagt det är jäkligt konstigt att dom inte gjort det.
Det är en av fördelarna med combitången att dom har ett speciellt blad med sågtandning.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.