Ett riktigt drömfiske!!

et hela började för 6-7 år sedan.
Jag och min fiskekompis var på fiske semester i norra Sverige. Vi åker alltid nånstans varje sommar och denna gång var inget undantag.
Vi hade haft problem med högt vatten på en del ställen vi fiskat på så vi letade efter ett lite mindre vattendrag... som kanske inte hade så mycket vatten.
Vi kollade på kartan och hittade ett intressant ställe. Vi hade aldrig hört någon som fiskat där utan det var helt på måfå vi tog våra spön och vandrade iväg.
Man får gå en bit från närmsta väg. I normal takt tar det nog en 1½ - 2 h.
Stigen var minimal och man tappade bort den hela tiden. Detta tydde på att det nog var ganska lite fiskat just här...
Vi var på väg till ett ställe där ån rinner ut ur en sjö...

Efter mycket om och men så kom vi fram. Jag minns att jag sa till kompisen "Du...regnar det på sjön eller?)
Det var klarblå himmel och en perfekt sommarkväll och "regnet" var såklart vak.
Vi kom fram och jag kastade ut en fluga i sjön... det dröjde inte länge förrän den första satt där. En liten sik...
Lite besviken blev vi eftersom vi hoppats på harr eller öring.

Vi gick dit vi hade spanat in på kartan. Alltså i ån som rinner ut ur sjön. Den var otroligt fin! Lugnflytande med stora stenar överallt på botten. Perfekt för fisken! Och OJ, vad det vakade!
Den natten fångade vi nånstans kring 70-80 Harrar!! på flugspö.
Det var alltså inte bara sik här utan även Harr.
Många av fiskarna vägde 4-5 hekto. Vi fick ingen större... Men oj vilket fiske! Och halvkilos harrar är trots allt riktigt fin fisk.

Det var så det började... en måfå-plats på kartan som vi vandrade till.
Vi har nu återkommit dit flera gånger och haft ett lika bra fiske varenda gång!
Harrar upp till 7 hekto har fångats.

Sommaren 2004 var otroligt regnig och vi hade haft ett dåligt fiske. Älvarna i norr var översvämmade och vi hade nästan inte fått nån fisk alls.
Tanken kom då på "sagoån". När det är såhär otroligt mycket vatten, skulle Harren vara hemma även i år?
Vi kom dit, slog upp tältet och vi blev faktiskt lite oroliga eftersom de 3 första kasten inte gav nått... på det fjärde högg det dock på en 4 Hektos Harr och VISST! Den var hemma!
Det höga vattenståndet gjorde det sånär omöjligt att kasta fluga. Den i vanliga fall så lättvadade ån var helt omöjlig att ta sig ut i.
Vi hittade några platser var som det i alla fall gick att få ut en fluga på. Det är svårkastat pga av all snår och buskar vid åkanten.
Men visst var Harren där, lika huggvillig som alltid! Så fort vi fick ut en fluga högg det fisk. Trots att det var snudd på omöjligt att fiska fick vi ändå en 60 Harrar!
Några riktigt fina på mellan 5-7 hekto.

Vi har disskuterat en del om det verkligen finns större Harr än 7 hekto där. Vi har alltid trott det eftersom halvkilos Harrar är så himla vanliga. Men vi har aldrig fått nån större än 7 hekto.
Så denna sommaren 2004. Vi var på väg att vandra tillbaka, höll på att ta ner tältet och plocka ihop våra saker. Det blåste oerhört mycket så fluga var inte att tänka på så därför var vi på väg hem eftersom det var fluga vi var där för..

En av mina vänner tog sitt spinnspö och en spinnare och gick ner till ån medans vi andra packade ihop. På första kastet högg den våldsamt!
Drillningen gick fort och jag såg faktiskt bara att han slet upp den på land... så hörde jag skriket "Kom hit med vågen!!"
Vi rusade dit och oj... vilket fet Harr!! 7 Hektos rekordet från ån var raderat, frågan var bara med hur mycket?
Vågen stannade på 1060g !
Beviset på att kilosHarren finns här!!
Detta alltså i högvatten som gjort alla andra åar ofiskbara!
Förhållandena kunde inte vara sämre med andra ord ändå levererade denna å så otroligt mycket fisk!
En tanke är numera helt utredd: Denna å kan inte vara dålig! vilket än väder det är...

Jag är glad att vi gick just hit för de där 7 år sedan... har så många minnen härifrån.
På ett vis vill jag dela med mig av denna å så att fler får chansen att uppleva detta sagolika harrfiske.
Men samtidigt vill jag ha detta smultronställe för mig själv... för tänk om "sagoån" förstörs...

Inom mig längtar jag redan tills nästa gång jag blöter flugan där... och vad blir nästa gräns 1,5kg??

//Andreas
 
Härlig läsning o underbart när man prickar så rätt måste nästan kännas lite som "erat vatten" va?

trevlig läsning o fortsatt sketfeske på dej/er
 
WOW!!! Vad härligt!
Tänk om man ändå kunde hitta ett sånt drömställe. Grattis!

En annan står i Ljungan (Sundsvall) och blir glad när en harr på över 3-4 hg hugger, då de flesta (nästan alla) harrar man får här bara är 10cm-varianterna, eller även kallad "dritt-dritt", för precis så känns det i spöt när dem kämpar för sitt liv. Man blir lite less på dem, de flyger ju nästan upp ur vattnet när man gör mothugg ;)

Ni måste ha det bra som vet ett ställe med så lovande fiske.

Härligt att läsa!

/Mattias
 
Kul!

Det var Harren som fick mig att börja flugfiska. Jag skulle aldrig kunna fiska lax eller storöring för jag är för otålig men när jag fick en 15 Harrar typ första gången jag flugfiskade så fastnade jag.

Var var det någonstans ungefär, norra sverige är typ halva sverige?
 
Vattnet ligger i norrbottens fjällvärld, enligt min mening det absolut bästa området att hitta ett eget smultronställe som i mitt fall :)
 
Ja det känns onekligen som "vårat" vatten. Mycket tack vare att vi aldrig hört någon mer som fiskat där. Sen när vi nämt det för lokalbefolkningen höjer dom på ögonbrynen... ingen verkar veta vilket strålande harrfiske det är där!
 
andyyy; sa:
Vattnet ligger i norrbottens fjällvärld, enligt min mening det absolut bästa området att hitta ett eget smultronställe som i mitt fall :)

Ja ja, det var ju upplysande. Som om folk sätter en privatdektektiv på att lokalisera ditt lilla vatten om du varit lite mera precis.

Jag känner till ett liknande bra harrvatten nära Gäddede i Jämtland. Nu kommer säkert halva sverige försöka hitta dit.
 
andyyy; sa:
Sen när vi nämt det för lokalbefolkningen höjer dom på ögonbrynen... ingen verkar veta vilket strålande harrfiske det är där!
Det där är ju förmodligen samma vart man än kommer, de fast boende har annat för sig än att stå och vifta med ett snöre och krok för att ta en fisk åt gången :).
Jag vill ju också berätta att MITT vatten finns på betydligt närmare håll, med en harrstam som vuxit rejält de senaste åren. Kanske mest i antal...
1,1 kg är mitt rekord i ån, men har nog tappat några som kan ha varit större.
Avslöjar inte var det är.... (kanske finns någon kartpunkt som är hyfsat avslöjande.)
Får väl se om det ger något i helgen.
/KJ
 
Fiske i fjällen

Eftersom jag är bosatt i N. Sverige så är det trevligt att höra att "sörlänningar" hittar fina vatten. Eg. så finns det hur många ställen som helst här uppe. Men kom ihåg att vara rädd om fisken. En harr som väger över kilot är mkt. gammal då tillväxten här uppe kan i näringsfattiga små vatten ligga på ynka 3 cm per år En kilosharr är ca 50-52 cm lång så då kan ni förstå hur gammal den är. En så stor fisk är genetiskt mkt. värdefull som klarat sig så länge, så rommen av en sådan fisk är av största vikt för den jokken/älven. Likaså leker harren för första gången vid 5-6 års ålder så ta bara upp det du äter vid stranden eller stugan. Harr smakar förskräckligt som nedsaltad eller fryst.
 
Re: Fiske i fjällen

una; sa:
Eftersom jag är bosatt i N. Sverige så är det trevligt att höra att "sörlänningar" hittar fina vatten. Eg. så finns det hur många ställen som helst här uppe. Men kom ihåg att vara rädd om fisken. En harr som väger över kilot är mkt. gammal då tillväxten här uppe kan i näringsfattiga små vatten ligga på ynka 3 cm per år En kilosharr är ca 50-52 cm lång så då kan ni förstå hur gammal den är. En så stor fisk är genetiskt mkt. värdefull som klarat sig så länge, så rommen av en sådan fisk är av största vikt för den jokken/älven. Likaså leker harren för första gången vid 5-6 års ålder så ta bara upp det du äter vid stranden eller stugan. Harr smakar förskräckligt som nedsaltad eller fryst.

Kanonbra skrivet o lärorikt med
 
Härligt berättat!
Nu längtar man ändå mer till sommaren och att få blöta linan på jakt efter öring, röding och harr!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...