Förvaring av flugbindningsmaterial?

Hej,

Har ett litet problem som jag ännu inte hittat någon bra lösning på. Jag har en hel del flugbindningsmaterial men tyvärr inget litet bord/hörna där grejor jämt och ständigt kan stå framme. Helst skulle man ju vilja ha ett rum bara för fiskeprylar med nån skön läderfotölj och ett välfyllt whiskyskåp där man band flugor men riktigt så mycket plats har jag tyvärr inte.

Jag har provat olika typer av verktygslådor men hur jag än försökt så blir det en jäkla röra ändå, speciellt om man flyttar på lådorna...

Har ni något bra sätt att ordna materialet på? Helst ska det ju vara mobilt så det går att flytta relativt enkelt också.

Tacksam för tips
 
solstace; sa:
Hej,

Har ett litet problem som jag ännu inte hittat någon bra lösning på. Jag har en hel del flugbindningsmaterial men tyvärr inget litet bord/hörna där grejor jämt och ständigt kan stå framme. Helst skulle man ju vilja ha ett rum bara för fiskeprylar med nån skön läderfotölj och ett välfyllt whiskyskåp där man band flugor men riktigt så mycket plats har jag tyvärr inte.

Jag har provat olika typer av verktygslådor men hur jag än försökt så blir det en jäkla röra ändå, speciellt om man flyttar på lådorna...

Har ni något bra sätt att ordna materialet på? Helst ska det ju vara mobilt så det går att flytta relativt enkelt också.

Tacksam för tips

Har själv en attacheväska modell större. I den har jag plastlådor från Big Pack glass fyllda med flugbindningsmaterial. Visst är det meckigt när man ska binda men det funkar hyfsat bra för mig.

/mattias
 
Ok! Det var faktiskt en lösning jag inte tänkt på men som verkar riktigt bra!

har själv en större modell av en liknande väska där jag skulle behöva dela in prylarna så de inte blandas. Nu blir det till att köpa glass då, elle kanske bara lådor ;)

Tack!
 
Jag har mina grejor sorterade i godislådor, sådana som lösviktsgodis kommer i. Diska bara ur dom först. Kiosken på hörnet brukar ha travis av sådana som dom gladeligen blir av med. Längre fjädrar förvaras i tuber från wisky-flaskor. Har man inga sådana kan plaströr kapas till lämplig längd. Trådar, saxar och allt annat småpryttel finns i sybehörsväska av hårdplast. Allt lagras i större väska typ dykarväska. Formpassat och lätthanterat. Kan tas med till klubblokalen eller vart man vill. Väskan har måtten 100x40x40cm.
 
Attache väska!

Ja har en del av mina flugbindningsgrejor i en attache väska.
Lagom att ha den fylld mä rätta grejorna vid ex:harrfiske
 
IKEA å Clas i sjön har lådor i alla storlekar efter alla behov. Köp billiga lådor och följ rådet med hocky trunk eller liknande att förvara lådorna.
 
Lösningen

På ett gammalt ämne, hittar svaret fram?
Skaffa en snygg sekretär, hopfällbart skrivbord maskerat till byrå. Skaffa en på loppis/auktion så du får rätta stuket. Vid aktivt arbete, ta fram en underlåda från under klaffen och sätt på en pall bredvid. Du städar på tio sekunder genom att sätta tillbaka lådan och resa skrivklaffen. Sista lådan under klaffen, det brukar vara två, används för "mera sällan material", vid pennstället fram mellan smålådskolonnerna får en rökig med ett glas plats.
 
Stor fiskelåda och pärmar

Jag har sedan 20 år tillbaka skaffat en "gigantisk" fiskelåda som man öppnar och fäller ut, i dessa alla fack ha jag småsaker. I botten på denna har jag återförslutbara platta påsar med fjädrar, nackar etc. Krokar i plastaskar för flugor, rymmer mängder. Tar fram det jag behöver. Utöver detta har jag pärmar med fotofickor där jag förvarar t.ex. dubbingmtrl. Lätt att plocka fram och lätt att ta bort.

Det som tilltalar mig mest är sekretären, ska fungera på att skaffa en sådan, om jag får ställa den någonstans vill säga... :)
 
www.bjm.se har en massa lådor från försvaret. Kanske en expeditionslåda skulle vara något? Finns massa varianter och med lite plywood, popnit och aluminiumprofiler kan man skapa det mesta modulärt. Köp mat och produkter strategiskt så har ni snart sortimentlådor.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...