Resa med utrustning? (eg. paddlar)

Det hade ju varit bra om jag hade kommit på det här lite tidigare eftersom jag ska åka bort om en kort tid men det gjorde jag då inte. Saken är den att jag vill ta en paddel med mig. Problemet är att paddeln inte går ner i min resväska, den är delbar. Jag är prylgalen indeed, jag har en paddelgarderob om tre nu.
Uthyraren har till försäljning Lendal-paddlar som kan delas i fyra delar. I övrigt suger deras paddelutbud. Tiden är lite knapp men den här paddeln SKULLE gå ner i resväskan. Den skulle även kunna införskaffas i USA och transporteras med mig där och hem. I USA skulle en kolfibervariant och en udda böjd stav kosta lite drygt 330 350 dollar. Någon som sett den till ett motsvarande pris i Sverige?

Tillägg/förtydligande
Jag ska alltså åka till USA inom kort.
Först till Boston för att bl a paddla och då paddla med samma uthyrare mitt i Boston och utanför.
Sedan vidare till Vancouver och Toronto Great Lakes.
 
Förstår faktiskt inte frågan!

Det hade ju varit bra om jag hade kommit på det här lite tidigare eftersom jag ska åka bort om en kort tid men det gjorde jag då inte. Saken är den att jag vill ta en paddel med mig. Problemet är att paddeln inte går ner i min resväska, den är delbar. Jag är prylgalen indeed, jag har en paddelgarderob om tre nu.
Uthyraren har till försäljning Lendal-paddlar som kan delas i fyra delar. I övrigt suger deras paddelutbud. Tiden är lite knapp men den här paddeln SKULLE gå ner i resväskan. Den skulle även kunna införskaffas i USA och transporteras med mig där och hem. I USA skulle en kolfibervariant och en udda böjd stav kosta lite drygt 330 350 dollar. Någon som sett den till ett motsvarande pris i Sverige?

Tillägg/förtydligande
Jag ska alltså åka till USA inom kort.
Först till Boston för att bl a paddla och då paddla med samma uthyrare mitt i Boston och utanför.
Sedan vidare till Vancouver och Toronto Great Lakes.

Kanske vi kan få en länk till paddlarna och staven?

Angående att flyga med skrymmande bagage, på ARN finns incheckning för specialbagage.

När jag flög från Algarve så checkade två stavhoppare in, skapligt långt bagage.
 
Frågan är denna:
Finns lendal-paddlar i Sverige med typ Crank-shaft , och paddlar av typen kinetik. Lendals kan delas i fyra delar, skaftet i två och paddel-vingarna kan tas av.

Min Robson kan delas i två delar. Men den är fortfarande lång. Köper jag en Lendal får den plats i väskan, samtliga delar inkl. paddelvingar.

Ska jag köpa en Lendal-paddel på plats, bära med mig Robson, eller skaffa mig en Lendal innan jag åker och priset ska då understiga, minst 2500 kr.
 
Det går att lägga en delbar paddel i en vanlig paddelväska och checka in. Arlanda brukar tillåta att paddeln tas ombord, medan de stora flyplatserna kräver att de checkas in. Jag har haft med mig paddel på ett flertal resor och det har gått utmärkt.
Ifall du har en bra paddel är det väl enklast att ta med den?
 
Det går att lägga en delbar paddel i en vanlig paddelväska och checka in. Arlanda brukar tillåta att paddeln tas ombord, medan de stora flyplatserna kräver att de checkas in. Jag har haft med mig paddel på ett flertal resor och det har gått utmärkt.
Ifall du har en bra paddel är det väl enklast att ta med den?

Visst är det enklast.
 
En fyrdelad paddel är såklart smidigast ur resesynpunkt, annars är det ju en nackel jämfört med tvådelat. Priset brukar ju också vara bättre om man nu råkar ha ett ärende till "over there"

Köpte själv både min Kokatat paddeljacka och en Wernerpaddel när jag var över i samband med jobb, båda två till samma pris som bara paddeln kostar här hemma. Att resa hem med paddeln var ju värre, fick inte ta den som handbage. Rullade in den i många meter bubbelplast och papp och checkade in den som specialbagage i en liten håla i Montana.

Kändes ju inte helt safe och det var ju med en klar oro jag sen stod vid bandet på Arlanda efter att ha flugit via Salt Lake City, Chicago, Hannover och till sist Arlanda men till min glädje kom den åkande, fortfarande hel. Skulle nog investera i en paddelväska nästa gång dock, något du då slipper om du har en fyrdelad.

/Rickard
 
En fyrdelad paddel är såklart smidigast ur resesynpunkt, annars är det ju en nackel jämfört med tvådelat. Priset brukar ju också vara bättre om man nu råkar ha ett ärende till "over there"

Köpte själv både min Kokatat paddeljacka och en Wernerpaddel när jag var över i samband med jobb, båda två till samma pris som bara paddeln kostar här hemma. Att resa hem med paddeln var ju värre, fick inte ta den som handbage. Rullade in den i många meter bubbelplast och papp och checkade in den som specialbagage i en liten håla i Montana.

Kändes ju inte helt safe och det var ju med en klar oro jag sen stod vid bandet på Arlanda efter att ha flugit via Salt Lake City, Chicago, Hannover och till sist Arlanda men till min glädje kom den åkande, fortfarande hel. Skulle nog investera i en paddelväska nästa gång dock, något du då slipper om du har en fyrdelad.

/Rickard

Jag köpte såväl en Werner-paddel som en personal floation device i.e., flytväst, när jag var i Oregon förra året. Paddeln kom hem, flytvästen var det ju inget problem med men jag var som du lite sådär attans över paddeln, hoppas den kommer hem ja, hel. Har inte kunnat paddla så mycket under vintern och därmed prova Wernern men den verkar bra. Jag har olika paddlar för att de är olika och min taskiga rygg mår olika beroende på paddel.
Jag har provat en Lendal här, jag gillar dom, särskilt med crank shaft, men här måste de specialbeställas. Tänkte mig att en Lendal som kan delas i fyra OCH går ner i min resväska vore idealiskt. Flygandet här blir Arlanda - New York - Boston.
Sedan Boston - Vancouver - Toronto. En så kort paddel som möjligt är att föredra alltså.
 
monterad med smältlim

en delbar paddel som man monterat korrekt dvs med smältlim är i praktiken 4 delad och går lätt ner i väskan! (allt du behöver för att återsamla den är en kokplatta eller en hårtork) för alla er andra som fortsätter envisas med epoxy är det värre :)

annars är ett tips att antingen lägga paddeln i et gjutningsrör av papp eller lägga den enbart i en genomskinlig påse. Teorin bakom detta är att packa antingen in den mycket väl eller se till att de som hanterar den ser vad det är så är risken mindre att få den skadad tillbaka.

har rest en hel del med paddel genom åren och det har funkat fint har bara hänt att de knäckt min paddel en gång hitils.
 
Siven: Bra tips, så kan man få den att bli fyra delar. Dessvärre vågar jag inte dela upp den själv. Inte för att det inte går utan just för det där att jag inte vågar. Det är all rädsla för knäckt paddel, ett paddelblad trillar av mitt på Charles River Basin eller Coquitlam i Vancouver och där sitter man. Det händer med all säkerhet inte men ja, det är vad jag ser. Jag börjar kunna släppa den paddelolycka jag har nämnt måååånga gånger men ibland poppar den upp med alla minnen och lite till. Ryggopererades igen nu under vårvintern och har gått i rehab. Vill vara försiktig. Borde inte hänga på PADDELN men ja, oroliga jag har poppat upp som en liten svamp.
 
Sivens förslag

Föredrar Sivens förslag.
-Enkelt
-Billigt
-färre delar som kan gå sönder
-större valfrihet på modell av paddel

Du paddlar väl ändå med en reservpaddel?
 
Jag har en paddelgarderob där var och en av paddlarna har sin egna funktion. Eftersom jag besväras så mycket av smärta från rygg och bröstkorg är att byta paddel ett sätt för avlastning. För mig har det fungerat så åtminstone, andra som har fått skador känner det kanske annorlunda.
Jag är lite ovillig att plocka isär någon av paddlarna som inte är avsett att plockas isär. Det har inte med att göra att det inte går eller att Sivens förslag är dåligt utan med min egen osäkerhet. Därmed min fråga, även om den var rörig till en början.
Införskaffandet av en Lendal är ingen ekonomisk fråga utan äh, jag har hamnat i att knäcks den jag har med mig på vägen då blir jag olycklig. Och de jag har är delbara på mitten i hur de är tillverkade. Genom Sivens förslag kan jag göra den fyrdelad men som sagt. Se ovanstående inlägg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad160118 Amalfi-kusten? Paddling allmänt 1
Jesperr97 Nödvändig utrustning? Paddling allmänt 21
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
rija Vad händer egentligen med priset på utrustning... Paddling allmänt 31
Joakim Ambrosson Förslag på utrustning - länspump, flottör mm. Paddling allmänt 7
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
fredric_verklig.se Komplett utrustning för Kajakande. Paddling allmänt 7
bajdarka Utrustning Paddling allmänt 10
Utrustning Paddling allmänt 1
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
jleol Splint paddlar Paddling allmänt 4
Seayak520 Färg paddlar (för synlighet) Paddling allmänt 25
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
fuchs paddlar genom Stockholm Paddling allmänt 2
sterneborn Paddlar åar, Göta Älv & Nossan Paddling allmänt 3
Fraktal Hur länge paddlar ni? Paddling allmänt 37
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Stuvarn Mindre paddlar! Paddling allmänt 2
Stuvarn Hur mkt paddlar ni varje år? Paddling allmänt 16
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
Nitsson Var i Sverige paddlar Ray Mears? Paddling allmänt 2
PetNor Ray Mears paddlar i m/59 skjorta. Paddling allmänt 1
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
Mr Safe Vilka paddlar? Paddling allmänt 1
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Josie robson voyager/storm/bracsa typhoon paddlar Paddling allmänt 1
surfban Prijon paddlar Paddling allmänt 1
Jocka smältlim till Paddlar Paddling allmänt 3
olmar Är det någon som paddlar? Eller snackar ni bara? Paddling allmänt 20
Plastex Detta paddlar vi i Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Upphittade: Paddlar och kompass Paddling allmänt 1
fredriklindblad Paddlar Paddling allmänt 2
Plastex Vad paddlar du? Paddling allmänt 143
paddla Hur snabbt paddlar en nybšrjare? Paddling allmänt 5
minken Hur snabbt paddlar man? Paddling allmänt 3
osse80 SPANA IN DENNA SIDAN OM EN KILLE SOM PADDLAR HELA KUSTEN Paddling allmänt 0
Erfarenhet av Robson paddlar...? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.