Strandad firre, bör man göra något?

Avdelningen dumma frågor. Men ändå. Har jag tur kan jag kanske lära mig något!

"Hittade" en strandad lax i kanten av Säveån (Partille/Västra Götaland) igår, en stor firre på en dryg halvmeter.

Många kanske nu:
Kanske är det inget konstigare än att den har dött av naturliga orsaker, kanske kombinerat med att ån haft mycket högt vatten som översvämmat strandlinje och nätliggande cykelbanor, att firren "hamnat vilse". Några bruna fläckar kring gälarna, samt på sidan mot ryggen, kanske bara en del av den naturliga processen eller fåglar som varit där och börjat hacka.

Säveån är ett naturvårdsområde med en gammal laxstam. Borde jag ha dokumenterat fisken bättre och/eller kontaktat någon, om det möjligen skulle vara någon sjukdom hos fisken?
 
Laxen föds bäckarna högt upp, vandrar ut till havet och äter upp sig, Könsmogen vandrar den upp i samma bäck, sköter om reproduktionen och dör.
En död utlekt lax hör till det ekologiska systemet tills den är uppäten. Sånt är laxlivet.
Du beköver inte göra något alls.
 
Stillahavslaxen dör första ggn, våra atlantiska överlever ofta och kan återkomma flera ggr.

...om laxvattnet är välskött får det nog antas att den avlidit på ekologiskt vis ;)...

//J
 
Tackar för svar på min "dumma stadsbo-fråga"!
Då tror jag att firren är på väg tillbaka till kretsloppet, helt enkelt.
Var mest snopet att hitta en så stor snubbe uppe på gräset vid ån. Ingen glad lax längre!
 
Monica

Det finns inga dåliga frågor, bara dåliga svar... ;)
Utan frågor hade människan inte vart där hon är idag!

"So Keep Asking"


Mvh troswe
 
Zombi-laxar? Reinkarnering? Låter skämmande med döda som återkommer... ;)

(...om det inte är så att det är lekandet som avses...)

Jo, precis, de dör första och enda ggn de leker. Medan våra kommer tillbaka någon eller några ggr för att leka ytterligare innan de...ja, jag trodde i alla fall att det var först då de dog, men vem vet egentligen ;)...

//J
 
Mailat

en kompis som jobbar med fisksamlingarna på Naturhistoriska i Stockholm.

Återger hans svar här om han inte svarar själv.

Thure
 
Min kamrat

på Naturhistoriska hälsar att han håller med om svaren här i tråden.

Min egen kommentar är att det finns flera laxartade fiskar. Havsöring (salmo trutta trutta) http://www.fiskbasen.se/havslaxoring.html kan likna den vanliga atlantiska laxen (Salmo Salar) rätt mycket.

I Stilla havet finns också flera olika laxarter där inte alla dör efter leken.

Thure
 
Undrat många gånger över detta. Ni säger att laxen föds i bäcken, vandrar till havet och äter upp sig, återvänder för att leka och sedan dör. Hur kan vi då ha lax som är bra mycket större än vad en 1 åring rimligtvis kan bli?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Skaplig Firre!!! Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.