Min öring å

Jag har fiskat bäcköring i en å i Västergötland i ett antal år. Jag fiskar mest med spinn och brukar få ett par fiskar per dag. Det är en riktigt fin å men jag är nu lite konfunderad för jag får inte längre någon fisk. Är det någon som vet varför? Finns det bra och dåliga år eller är det vattenkvaliteten och övergödning som är orsakerna?
 
Jag har fiskat bäcköring i en å i Västergötland i ett antal år. Jag fiskar mest med spinn och brukar få ett par fiskar per dag. Det är en riktigt fin å men jag är nu lite konfunderad för jag får inte längre någon fisk. Är det någon som vet varför? Finns det bra och dåliga år eller är det vattenkvaliteten och övergödning som är orsakerna?

Kan ju finnas Mink i ån.
Har man gjort några fiskevårds åtgärder i ån.Förbättra lekplatser och sånt
 
Även utsläpp från jordbruk och slam från kalhyggen kan snabbt slå ut öringsbestånd. Länstyrelser och fiskevårdsföreningar brukar ju hålla koll på fiskbestånden med hjälp av provfiske med el.fiske, de kanske vet?
 
Länstyrelsens provfiskerapporter finns på nätet - sök runt lite på provfiske västra götaland och så hittar du dom.

Vissa rapporter är fullständiga med vattenanalyser och rubbet
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...