Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Min senaste, #2 i samlingen av gjorda knivar.
Whittler-typ av blad, Finskt kolstål, kärna ryggrad härdad till 63. Skaftet är gjort i renhorn med tenn som mellanlägg.
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    100.5 KB · Visningar: 635
Tack för kommentarerna, slidan är på gång. Väntar på lite rårandsläder, en rulle läderremm och lite annat smått och gott. Förhoppningsvis om en vecka eller två är även slidan färdig.

Tänkte mig en klassisk vikslida med en upphängare av rund läderremm med någon form av traditionell smyckning. Jag är total nybörjare då detta är min 2a kniv så allt tar lite tid när jag behöver kompletera med extra verktyg och material.

Bilden gör inte kniven rättvisa dock, det ser på bilden ut som att ryggen inte är symetrisk, vilket den i verkligheten är. Den är nu även polerad med stålull grad 0000. Blank som en spegel. Detta blir en 30-års present till min allra bästa barndomsvänn
 
Gott. Jag är också nybörjare. Ska göra en vikslida i tjockare vegetabilgarvat brunt läder och försöka styva upp den med läderhärdare. Blir en dangler med mässingdetaljer. Ska vaxa den.
Jag har rårand och färg liggande men känner mig inte riktigt säker på användandet...fegar lite där ;)
 
Bra jobb mBengtson!

Florinoxen är något rekonditionerad.
 

Bilagor

  • Min Florinox Akma, Sandvik 12C27, 6.jpg
    Min Florinox Akma, Sandvik 12C27, 6.jpg
    23.1 KB · Visningar: 551
  • Min Florinox Akma, Sandvik 12C27, 7.jpg
    Min Florinox Akma, Sandvik 12C27, 7.jpg
    17.8 KB · Visningar: 566
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 572

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.