Sarek mars 2017 turförslag

Hej!

Jag tänkte skida i Sarek nästa vår och skulle behöva lite hjälp med turförslag.

Jag åker bil upp och tanken är att jag ska skida i 6-7 dagar.
Som jag förstår det finns det möjlighet att få helekopterskjuts i anslutning till området och därför behöver jag inte begränsa rutten till en rundtur.

Syftet med turen är att njuta och åka turskidor på längden. Stegjärnen lämnar jag hemma och någon utförsåkning är jag inte brydd i. Tältar gör jag under hela turen. Någon topp med fin utsikt som inte kräver speciell utrustning vore trevligt att få med sig.

Med bil verkar det lämpligt att köra till Kvickjokk, där tänkte jag att man kanske kan hyra en helekopter och bli nersläppt vid Ritsem, för att sedan skida tillbaka till bilen.

Vilken väg skulle ni rekommendera? Jag vill gärna besöka Rapadalen under min tur. Vargtoppen skriver flera är lämplig utan utrustning, men den verkar ligga lite "fel" till i min rutt.

Tacksam för alla förslag och tack för all nyttig info som redan skrivits om området.

(Har någon tips om rundtur så helekopteralternativet undviks är jag självklart också tacksam)!

/Markus
 
Hej Markus!

En skidvecka i Sarek låter fint. Säkert vet du att det i mars fortfarande är full vinter däruppe med risk för riktigt dåligt väder. Du måste alltså ha ordentlig fjällvana och erfarenhet från vinterförhållanden för att ge dig ut i det här området. I april minskar risken för snöstormar och låga temperaturer samtidigt som dagarna är längre. Kan du inte vänta någon månad?

Jag har aldrig varit i Sarek vintertid men går gärna där på sommaren. Följer man dalgångarna är det bara vattendragen som bestämmer var man kan passera. Den begränsningen finns ju inte vid skidåkning, så du har stora möjligheter att välja färdväg. Självklart gör du en färdplan som du lämnar till någon anhörig eller kompis utifall. En PLB (nödsändare) eller motsvarande är inte heller fel.

Jag tror inte det finns någon helikopter baserad varken i Kvikkjokk eller Ritsem den här årstiden. Fiskflyg har sin bas i Porjus och lämnar säkert uppgift om sina tjänster och priser. Men jag tycker du ska åka buss från Jokkmokk och/eller Gällivare. Det är smidigt och mycket billigare!

Lycka till önskar Pelle
 
Fler dagar underlättar.

Hejsan

Jag har skidat genom Sarek vid ett antal tillfällen och det är precis lika vackert och storslaget som man kan tänka sig. Du gör helt rätt i att ha som målsättning att skida genom Rapadalen, är helt magiskt att glida fram nere på älven och givetvis betydligt enklare att ta sig fram om man jäför med sommaren.

Tycker dock att du bör överväga ett annat upplägg. Visst är det i teorin mycket frestande med helikoptertjuts, men om vädret är dåligt så kan inte helikoptern flyga. Och i mars bör man räkna med att vädret kan vara dåligt. Däremot går det väl att fixa skotertjuts, vill minnas att Björn Sarstad (tror det är det han heter) som kör båten i Kvikkjokk på sommaren kör ut turister med skoter på vintern.

Vidare är det alltid lurigt med 2-mil per dag planering på vintern (om man nu inte är väldigt stark skidåkare). Man bör ha luft i planering för att bli inblåst i tältet om snöstormen slår till. Vidare är det förvisso ibland inga större problem att skida typ 3 mil per dag, men om det kommer mycket nysnö får man ibland vara väldigt nöjd om man fixar milen!

Så om jag skulle skida genom hela Sarek från Ritsem till Kvikkjokk via Rapadalen hade jag definitivt sett till att ha fler dagar på mig. Gärna en 9-10 dar.

/ Stefan
 
Hej!

Tack för info och tips Per och Stefan. Jag bor i Luleå och tänkte därför att det vore smidigt att ta bilen till antingen start eller slutdestinationen på turen. Angående vädret och helikopter så har ni självklart en poäng, trist att bli sittande pga att helikoptern ej kan lyfta.
Hur har du skidat genom området tidigare Stefan? Hur transporterade du dig till start/slut?
Kanske kan turen förlängas någon dag, men inte mer.
Vore som sagt kul om man slapp göra en cirkel/ åka tur retur pga bilens plats.
 
Kanske kan rutten Saltoluokta-Kvickjokk i ett "S" via Rapadalen funka? Det borde ju gå buss både till start och slutdestination. Är det en fin tur?
 
Mina 2 cent:

Ta bilen till Kebnats. Ta bussen till Ritsem. Tinga skotertolkning till nationalparksgränsen. Skida genom Sarek. Routesvagge- Rapadalen-Aktse. Sedan Kungsleden till Salto/Kebnats. Ta bilen hem. Vid dåligt väder eller förhållanden kan turen kortas genom att åka ut via Pierikjaure-runda Slugga-Pietsaure till Salto.
 
Många olika varianter blir det.

Hej igen,

Tjaaaaa, har så vitt jag kan minnas så här på rak arm blivit 5 vinterturer genom Sarek. Först gick vi från Sourvadammen ner till Kvikkjokk via Rapadalen och Aktse, sen blev det start i Kvikkjokk - upp för Njoatsovagge och tillbaka via Tarradalen, nästa tur var det ännu en gång start i Sourva och vi typ rundade Sarekmassivet tillbaka till Sourva. Alla dessa turer var ungefär en vecka långa. Sen har jag gått en längre tur från Kvikkjokk upp till Saltoloukta via Sulitelma och en med start i Rago inne i Norge där vi ocksp slutade i Salto.

Transporterna har varit olika, men oftast bil. Framför allt är det skönt att ta bil till Kvikjokk eftersom det är så ruttna bussförbindelser dit (om det nu inte skett någon förändring i år.....).

Tycker att förslaget innan är ett bra sådant med den lilla skillnaden att jag eventuellt skulle startat i Sourvadammen istället för Ritsem.

/ Stefan
 
Sarek

Hej
Förslag ar att du startar i Kvikkjokk och skidar upp mot Anok (ev hyr skoterskjuts genom skogen) och sedan går upp pa pårekslatten, förbi Ghadajakken och vidare ner i norra delen av rapadalen, fortsatt upp mot Sarvesvagge, gå den dalen mot Padjelanta till Tjagnarisvaratj och ned till Kvikkjokk via Njåtjosvagge. Håll dig over trädgransen i Rapadalen och Njåtjosvagge sa ar det fint.
Gjorde Njåtjosvagge i påskas med dottern, (5 dgr) beskrivet i turer under lalolen.
Halsningar
Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0
Anders_Utsidan Restips Kvikkjokk-Gällivare 31 mars Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
josia Dela taxi från Kvikkjokk 10 mars Turskidåkning 1
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Akklokk Tursällskap mars -17 Turskidåkning 0
Totalkaos Nikkaluokta-Kvikkjokk i mars Turskidåkning 4
Robox Dela Taxi i mitten av mars. Turskidåkning 5
Hemskis Rapadalens isar under mars Turskidåkning 3
BjörnGBG Jämtlandstriangeln Mars -12 Turskidåkning 0
mindful Jämtland, början av mars vs början av april Turskidåkning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...