Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Verkligen. Fast jag hoppas att dessa knivar inte blivit slipade med vinkelslip? ;)

~Paul~

he he he, nix det är brorsan som ibland vid brådska tagit till rondellen på sin rostskraparkniv. Någonstans i den här tråden finns en bild på hans slitna nr 2. För övrigt lite märkligt att Wallenius Lines köper in Mora 2000 som sjömännens arbetskniv. Den har ju klen spets. Det finns för övrigt mycket värre hantering än rondellslipning. Brorsan ondgör sig över hur de filippinska sjömännen förbrukar så fina knivar på löpande band. "ojdå, lite slö. bäst jag kastar den här och går och tar en ny ur lådan." typ. Man kan ju trösta sig med att det är bra för Moras affärer.

Knivarna på bilden är slipade med japanska slipstenar på vår diskbänk. Kanske inte så snyggt gjort men vad spelar det för roll när dom utan problem strimlade tidningspapper efteråt ;) Tror inte hon hade ork att stå där och gnugga fram vackra eggar när hon bara ville gå och lägga sig och allt som behövdes var funktionsdugliga knivar för morgondagens arbete.
 
he he he, nix det är brorsan som ibland vid brådska tagit till rondellen på sin rostskraparkniv. Någonstans i den här tråden finns en bild på hans slitna nr 2. För övrigt lite märkligt att Wallenius Lines köper in Mora 2000 som sjömännens arbetskniv. Den har ju klen spets. Det finns för övrigt mycket värre hantering än rondellslipning. Brorsan ondgör sig över hur de filippinska sjömännen förbrukar så fina knivar på löpande band. "ojdå, lite slö. bäst jag kastar den här och går och tar en ny ur lådan." typ. Man kan ju trösta sig med att det är bra för Moras affärer.

Knivarna på bilden är slipade med japanska slipstenar på vår diskbänk. Kanske inte så snyggt gjort men vad spelar det för roll när dom utan problem strimlade tidningspapper efteråt ;) Tror inte hon hade ork att stå där och gnugga fram vackra eggar när hon bara ville gå och lägga sig och allt som behövdes var funktionsdugliga knivar för morgondagens arbete.
Puh, skönt att veta. Blev lite orolig där när jag såg hur slipfasen såg ut :).

Synd att folk misshandlar knivar på det viset. Det avslöjar dock att de inte har en aning om den kvalitet som dessa knivar trots allt äger.

Sjömännen har av hävd haft knivar som saknat parerskydd och diverse andra lyxattiraljer. Jag antar att 2K påminner något om den typen av knivar.

En typisk sjömanskniv:
 

Bilagor

  • Bahco sjömanskniv.JPG
    Bahco sjömanskniv.JPG
    25.8 KB · Visningar: 481
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 508
Fin H8. Trevlig model. Enda jag funderar på är den där lilla utbuktningen på greppets undersida som finns på andra modeller också. Fint trä i ditt ex.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...