Stenar på klipphällarna i skärgården!

Att låsa ett utedass om det verkar frekventeras olovandes är inte så svårt.
Majoriteten av paddlare och andra gäster i naturen sköter sig alldeles utmärkt.

En passage för strömmar ger friskt vatten och det växer defintivt igen snabbare när vattengenomströmningen upphör. Även den mekaniska nötningen på vass och annan vegetation av båt och kanottrafik är positiv.
De som lägger ut stenar och stänger av sund för vattencirkulation och kanot och småbåtar gör det kanske på lek i första hand och förstår kanske inte nackdelarna. Jag ser det som en uppgift för kajakkollektivet att plocka bort dylika stenutläggningar.

Thure

Ja det är lätt att låsa ett utedass men frågan är väl varför det ska behövas. Vilka rättigheter vi "besökare" tar oss gentemot markägare.
Du har säkert rätt om vattencirkulation och vass, jag kan inte sånt. Jag kan inte heller alltid se skillnaden på vad som är bra orörd natur och påverkad manipulerad natur.

Vilket innebär att jag inte "städar" undan stenar och sånt som inte helt uppenbart är nerskräpning (skräp tar jag bort och med mig). Jag lämnar det som det såg ut när jag kom.
Flyttar jag sten, lägger jag tillbaks dom.

Säkert sköter sig majoriteten av paddlare och andra gäster i naturen alldeles utmärkt, men det gör nog tomt och markägare också. För dessa grupper ska kunna existera i samförstånd så får man acceptera att det finns olika perspektiv.

Det finns ju väldigt många småbåtar och kanoter pga att även vi som inte har någon stuga på en ö vill njuta av skärgården. Men alla vet ju inte hur man ska bära sig åt i naturen.
Jag och många med mig kommer göra misstag främst av ren okunnighet och ovana innan vi lär oss. Andra (definitivt ingen majoritet) verkar inte vilja lära sig. Några av oss lämnar kvar stenar på hällar. Eftersom vi som grupp är så många märker även markägarna av oss. Därför har dom otrevliga skyltarna kommit upp. Jag vet inte om jag vill tillhöra något "kajakkollektiv", jag ser för många spår av dess medlemmar. Jag tänker inte rensa upp några stenutläggningar.
Jag vill vara så osynlig det bara går när jag befinner mig på land. Inga spår ska finnas av att jag varit iland.

Vi "besökare" (båtfolket, kanotisterna och skridskoåkarna) har redan stört bofasta och tomt/markägare. Vi har redan lämnat spår efter oss. Vi tar oss helt uppenbart vissa rättigheter som inte uppskattas. Jag har läst här på utsidan att kanotister kallas för BAJSARNA. (sökbart!)
Som grupp betraktat är "besökarna" inte fläckfria.

thomas
 
Att låsa ett utedass om det verkar frekventeras olovandes är inte så svårt.

Vänt här nu, menar du på fullaste allvar att man mer eller mindre får skylla sig själv när helt främmande människor klampar in på ens tomt och bajsar på utedasset om man inte har låst det?! Gäller det enbart utedass eller tycker du det är okej om diverse förbipasserande klampar in hemma hos dig och bajsar på din toalett?
Och så undrar du varför (vissa) fastighetsägare försöker försämra tillgängligheten för turister...
 
Jag vet inte om jag vill tillhöra något "kajakkollektiv", jag ser för många spår av dess medlemmar. Jag tänker inte rensa upp några stenutläggningar.
Jag vill vara så osynlig det bara går när jag befinner mig på land. Inga spår ska finnas av att jag varit iland.

Vi "besökare" (båtfolket, kanotisterna och skridskoåkarna) har redan stört bofasta och tomt/markägare. Vi har redan lämnat spår efter oss. Vi tar oss helt uppenbart vissa rättigheter som inte uppskattas. Jag har läst här på utsidan att kanotister kallas för BAJSARNA. (sökbart!)
Som grupp betraktat är "besökarna" inte fläckfria.

thomas

Och hur ska du undvika att vara en del av ett kajakkollektiv? Även om du paddlar runt med en stor flagga där det står "jag sitter i en motorbåt" så lär du fortfarande i omgivningens ögon vara en del av ett kajakkollektiv. Rulla ner även de stenar du inte själv använt i någon skreva är väl inte så svårt? Sen lämnar man en ren häll bakom sig oavsett om du burit dit alla stenar eller inte.

Bajsarna? Tror inte vi är ensamma om det, att bajsa alltså. Vi tömmer i alla fall inte några latrintankar i Östersjön. Dessutom har jag faktiskt aldrig varit med om att någon i ett paddelsällskap jag varit på tur med inte haft med sig en spade. Har aldrig sett en "bajsspade" som standardutrustning när jag följt med någon ut i en liten motorbåt. Säkert finns en och annan paddlare som förtjänar att kallas "bajsare" d.v.s inte gräver ner latrinet. Men, är övertygad om att vi utgör en försvinnande liten minoritet av de s.k. bajsarna.
 
Vänt här nu, menar du på fullaste allvar att man mer eller mindre får skylla sig själv när helt främmande människor klampar in på ens tomt och bajsar på utedasset om man inte har låst det?! Gäller det enbart utedass eller tycker du det är okej om diverse förbipasserande klampar in hemma hos dig och bajsar på din toalett?
Och så undrar du varför (vissa) fastighetsägare försöker försämra tillgängligheten för turister...

Förstår inte din extrapolering. Har man haft problem att nån tar sig friheter avseende utedass är det enklast att låsa det är t ex så scouterna vid scoutstugan på Ägnö utanför Saltsjöbaden gör. Det är en mycket populär naturhamn men ön är privatägd och det finns inga sopmajor. Tyvärr är det mycket toapapper och annat i buskarna efter båtfarare. Scouterna kan inte rimligen buda efter 100-tals toalett besökare.

Den fördel man som kajakpaddlare har är att det är lätt att hitta lägerplatser som inte är så tillgängliga för större båtar. Vettigt att variera lägerplatser för att minska stigbildning och märken där tälten tryckt ned gräs och annan markvegetation.

Även klokt att gå bort en bit vid nummer 1 och 2 för att minska lukt och förstås inte lämna några synliga spår.


Thure
 
Och hur ska du undvika att vara en del av ett kajakkollektiv? Även om du paddlar runt med en stor flagga där det står "jag sitter i en motorbåt" så lär du fortfarande i omgivningens ögon vara en del av ett kajakkollektiv. Rulla ner även de stenar du inte själv använt i någon skreva är väl inte så svårt? Sen lämnar man en ren häll bakom sig oavsett om du burit dit alla stenar eller inte.

Bajsarna? Tror inte vi är ensamma om det, att bajsa alltså. Vi tömmer i alla fall inte några latrintankar i Östersjön. Dessutom har jag faktiskt aldrig varit med om att någon i ett paddelsällskap jag varit på tur med inte haft med sig en spade. Har aldrig sett en "bajsspade" som standardutrustning när jag följt med någon ut i en liten motorbåt. Säkert finns en och annan paddlare som förtjänar att kallas "bajsare" d.v.s inte gräver ner latrinet. Men, är övertygad om att vi utgör en försvinnande liten minoritet av de s.k. bajsarna.

Nej jag kan nog inte undvika att vara en del av ett kajakkollektiv. Jag skrev faktiskt bara att jag inte var så säker på att jag ville tillhöra detsamma.
Dels pga av att några få, som jag förstått, en oändligt liten minoritet (tyvärr inte försumbar), lämnar onödiga spår efter sig.
Dels pga att jag inte tycker det är särskilt smickrande att tillhöra en grupp som kallas BAJSARE. (se http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=14435) Visserligen är inlägget äldre än jag minns så det kanske har blivit bättre nu men vi är förmodligen fler nu också.
Dels för att jag inte känner mig bekväm med att jag ska utföra rensning av stenutläggningar som hindrar paddling på vissa ställen, bara för att jag tillhör detta kajakkollektiv. Har jag som paddlare rätt att göra det? Tar man sig bara den rätten?

Nej jag tror inte kajakkollektivet är ensamma om att bajsa. Det är att bli KALLAD bajsare som stör mig. Att detta behövde förtydligas förvånar mig något.

Nej vi tömmer inte latrintankar i Östersjön och vad har det med kajakkollektivet att göra?
I skuggan av denna synd vi inte begår, får vi dispens att göra annat då?

Nej det är inte så svårt att rulla undan även de stenar jag själv inte använt. Men det ska vara väldigt uppenbart att det är en ditplacerad sten för att jag ska flytta på den.

Det jag vill förtydliga är att det finns en intressekonflikt mellan bofasta/stug/tomt/markägare och vi som är besökare.
De otrevliga skyltarna är ett svar på att besökarna har stört, har lämnat spår, har tagit sig rättigheter som inte uppskattas. Visst händer det också att vi av okunskap eller ovana inte uppmärksammar fågelskydd eller tältar på olämplig plats. En stadsläpp med hyrd kajak måste väl också få njuta av skärgården.
Även om det rent procentuellt inte är många som missar så är besökarna en ganska stor grupp. Aktioner från tomtägare od kanske inte alltid riktar sig specifikt mot kajakkollektivet utan mer generellt mot besökare. Jag efterlyser lite tålamod och överseende från alla grupper som vistas i skärgården.
Det finns inte bara en intressekonflikt utan också gemensamma intressen.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicket stenar Paddling allmänt 4
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.