Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Wohoo! Där har vi en skönhet :)
Gillar verkligen de där Lapplandsknivarna. Vet inte riktigt om jag har någon användning för dem, men det är något med proportionerna, utan att det blir "blaffigt", som tilltalar mig.
Ja precis. Jag gillade också dragen. Tänkte därför dela med mig :). Synd att man aldrig skriver vilket kolstål det rör sig om. Förmodligen något i stil med 1070.

~Paul~
 
En utmärkt bushie, Mora Craftline Allroundkniv.
 

Bilagor

  • Min Mora Craftline Allroundkniv.jpg
    Min Mora Craftline Allroundkniv.jpg
    16.2 KB · Visningar: 515
  • Min Mora Craftline Allroundkniv, 2.jpg
    Min Mora Craftline Allroundkniv, 2.jpg
    21.2 KB · Visningar: 516
  • Min Mora Craftline Allroundkniv, i sin slida.jpg
    Min Mora Craftline Allroundkniv, i sin slida.jpg
    20.3 KB · Visningar: 517
  • Min Mora Craftline Allroundkniv, i sin slida, 2.jpg
    Min Mora Craftline Allroundkniv, i sin slida, 2.jpg
    17.5 KB · Visningar: 533
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 536
En utmärkt bushie, ]Mora Craftline Allroundkniv.

Tyvärr skulle jag aldrig kunna använda en mora då den i mina ögon är en slit-och-släng-kniv. Även om den både är ergonomisk och välanpassad som allroundkniv.

Hade önskat en som utstrålade lite mer hållbarhet övertiden, med skaft i trä och lite mer tyngd.
 
jag tror jag ska beställa hem en tub 0.5 micron pasta från Hand American att ha på frihandstrigeln, den har fått mycket bra omdömen.

Jag fick hem min 0.5 micron HA diamant spray idag, samt en 3x8" känguruläder strigel. Min Sage och en liten EDC i 1095 från Backwoods Custom fick smaka på strigeln först. Båda kunde innan striglingen knappt skära tidningspapper, efter ca 30 sekunder var så kan dom med lite tålamod tälja frihängande hår. Min vildmarksyxa från GB hade svårt med vanligt papper och nu glider den genom tidningspapper :D

Jag är störtnöjd! Det krävdes bra mycket mer tid och ändå fick jag inte samma resultat med mina Bark River compounds. Jag behöver fler knivar att prova på! Lyckligtvis kommer det ett par Ken Onion designade knivar i posten närsomhelst :)

På den lilla tid som strigeln har använts hittills så skulle jag vilja påstå att den kommer väldigt nära det jag uppnår med 0.5um pastan i min WE, skönt att slippa spänna fast knivarna i skruvstädet varje gång jag vill toucha up nåt :)
 
Tyvärr skulle jag aldrig kunna använda en mora då den i mina ögon är en slit-och-släng-kniv. Även om den både är ergonomisk och välanpassad som allroundkniv.

Hade önskat en som utstrålade lite mer hållbarhet övertiden, med skaft i trä och lite mer tyngd.
Jag tror dock att du underskattar dessa kniven å det kraftigaste. De tål en hel del påfrestningar. Eventuellt skall man inte likt amerikanerna banka på knivens grepp för att kila in den i diverse trämaterial.

Det finns moror med trähandtag och mässing om man föredrar den looken. Men dessa till synes enkla moror är fullkomligt tillräckliga till nästan allt. Förstår dock vad du menar ;).

~Paul~
 
Jag fick hem min 0.5 micron HA diamant spray idag, samt en 3x8" känguruläder strigel. Min Sage och en liten EDC i 1095 från Backwoods Custom fick smaka på strigeln först. Båda kunde innan striglingen knappt skära tidningspapper, efter ca 30 sekunder var så kan dom med lite tålamod tälja frihängande hår. Min vildmarksyxa från GB hade svårt med vanligt papper och nu glider den genom tidningspapper :D

Jag är störtnöjd! Det krävdes bra mycket mer tid och ändå fick jag inte samma resultat med mina Bark River compounds. Jag behöver fler knivar att prova på! Lyckligtvis kommer det ett par Ken Onion designade knivar i posten närsomhelst :)

På den lilla tid som strigeln har använts hittills så skulle jag vilja påstå att den kommer väldigt nära det jag uppnår med 0.5um pastan i min WE, skönt att slippa spänna fast knivarna i skruvstädet varje gång jag vill toucha up nåt :)
Låter alldeles utmärkt. Var köpte du burken?

~Paul~
 
Jag tror dock att du underskattar dessa kniven å det kraftigaste. De tål en hel del påfrestningar. Eventuellt skall man inte likt amerikanerna banka på knivens grepp för att kila in den i diverse trämaterial.

Det finns moror med trähandtag och mässing om man föredrar den looken. Men dessa till synes enkla moror är fullkomligt tillräckliga till nästan allt. Förstår dock vad du menar ;).

~Paul~

Instämmer nickande! Jag har nog svårt för att hitta en kniv som tar lika mycket stryk men ändå är lika lätt att polera upp/slipa upp till standard. Jag har nog gjort väldigt mycket över åren som man inte skall göra med kniven - jag kanske borde prova använda den som kil som paul beskriver ;)

Låter alldeles utmärkt. Var köpte du burken?

~Paul~

http://www.chefknivestogo.com/

Otroligt snabb leverans, jag tror la ordern i torsdags eller fredags. Priset är dock lite att tugga på, men det blir markant billigare om man väljer mindre strigel och den mindre flaskan diamantsprej.
 
1. jag kanske borde prova använda den som kil som paul beskriver ;)



http://www.chefknivestogo.com/

Otroligt snabb leverans, jag tror la ordern i torsdags eller fredags. Priset är dock lite att tugga på, men det blir markant billigare om man väljer mindre strigel och den mindre flaskan diamantsprej.
1. Haha, eller kanske inte, trots allt :).

2. Tackar för länken. Skall kika lite på det. Härligt med snabba leveranser. Finns inget värre än att vänta i evigheter.

~Paul~
 
Jag fick hem min 0.5 micron HA diamant spray idag, samt en 3x8" känguruläder strigel. Min Sage och en liten EDC i 1095 från Backwoods Custom fick smaka på strigeln först. Båda kunde innan striglingen knappt skära tidningspapper, efter ca 30 sekunder var så kan dom med lite tålamod tälja frihängande hår. Min vildmarksyxa från GB hade svårt med vanligt papper och nu glider den genom tidningspapper :D

Jag är störtnöjd! Det krävdes bra mycket mer tid och ändå fick jag inte samma resultat med mina Bark River compounds. Jag behöver fler knivar att prova på! Lyckligtvis kommer det ett par Ken Onion designade knivar i posten närsomhelst :)

På den lilla tid som strigeln har använts hittills så skulle jag vilja påstå att den kommer väldigt nära det jag uppnår med 0.5um pastan i min WE, skönt att slippa spänna fast knivarna i skruvstädet varje gång jag vill toucha up nåt :)


Vilken micron/grit hade du brynt på innan 0.5-strigeln?

/M
 
re

Rejäl kniv den lamnia erbjuder :) Finns en sak jag retar mig lite på o det är när man skriver masurbjörk?? Den där masuren som använts till den kniven ser ut som vilken björkbit som helst. Om man köper fin masur från någon dealare på nätet så finns det klassificeringar som klass standard, klass super och extrem vanligast. Den där masuren de använt till den där kniven är inte ens i närheten av den lägsta klassen standard. Lite synd då jag tycker kniven skulle vinna mycket på att ha lite snyggare masur i skaftet när man nu skriver att det är det. Några tankar bara.
 
Rejäl kniv den lamnia erbjuder :) Finns en sak jag retar mig lite på o det är när man skriver masurbjörk?? Den där masuren som använts till den kniven ser ut som vilken björkbit som helst. Om man köper fin masur från någon dealare på nätet så finns det klassificeringar som klass standard, klass super och extrem vanligast. Den där masuren de använt till den där kniven är inte ens i närheten av den lägsta klassen standard. Lite synd då jag tycker kniven skulle vinna mycket på att ha lite snyggare masur i skaftet när man nu skriver att det är det. Några tankar bara.
Ja, det kan jag hålla med om. Priset är dock så pass moderat så det ter sig som en bra affär trots allt att investera i den här kniven. Få se om jag ändå slår till, har en del annat på gång.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...