Stort knivintresse - välj din favoritkniv

EKA Nordic T8, Sandvik 12C27, Bubinga handtag
MinEKANordicT8jpgbild2.jpg


EKA Executive, Sandvik 12C27, rfr stål
MinEKAExecutive.jpg


EKA Compact, Sandvik 12C27, plasthandtag
MinEKACompactstorbild.jpg


forts. följer

~Paul~
 
Bor dulyckligt ensammen, eller har du lyckan att leva inte ensammen med en människa som stöder dig i ditt samlande ?
Kniven i mitten blev min favvo, smäcker ska en fällkniv vara.
 
SAK Wenger Seafarer
SAKWenger.jpg


EKA Nordic W11, Sandvik 12C27, ekhandtag (!), osignerad upplaga, First Production Run. Mycket ovanlig.
MinEKANordicW11Specialekhandtag.jpg


och slutligen: Mr Itou Stag Handle Carver, R2 bladstål, hjorthornhandtag
MrItouStagHandleCarvingKnife15.jpg


~Paul~
 
Paul,

Är det fortfarande din Itou Santoku som är favoriten i köket? Jag är litet sugen på en liknande på JCK men den drar ju iväg över 480$. Är den värd sitt pris?

//Rickard//
 
Paul,

Är det fortfarande din Itou Santoku som är favoriten i köket? Jag är litet sugen på en liknande på JCK men den drar ju iväg över 480$. Är den värd sitt pris?

//Rickard//
Hm, svår fråga. Jag hade nog inte köpt den idag. Anledningen är att jag är så pass nöjd med min MoS korta kockkniv i Sandvik 12C27. Itoukniven kommer bara fram när jag skall förbereda större mängder juliennad mat t ex i samband med kinesisk matlagning.

~Paul~
 
Jag är numera så nöjd med min Case sodbuster jr att jag beställt en custom i den modellen. Det blir en Khnutbuster med D2 och micarta. Ingen ide att hetsa upp sig då väntetiden är avsevärd.

Under tiden använder jag en minitrapper från case som jag gillar skarpt. Den har CVstål och chestnutbone i handtag.
 
Jag är numera så nöjd med min Case sodbuster jr att jag beställt en custom i den modellen. Det blir en Khnutbuster med D2 och micarta. Ingen ide att hetsa upp sig då väntetiden är avsevärd.

Under tiden använder jag en minitrapper från case som jag gillar skarpt. Den har CVstål och chestnutbone i handtag.
Jag köpte som bekant en Queen soddie. Tyvärr var den lika slö som mitt knä. Försökte därför få upp lite skärpa på den med min Spyderco Sharpkamer. Joooduuu. Efter ca 14 timmar så har jag gett upp. Det där D2-stålet är extremt svårt att jobba med.

Jag visste detta förståss sedan tidigare. Har ju andra knivar i D2 men graden av slöhet var mycket högre på den här kniven. Tyvärr har jag inte fått igång min Mado Super Schliff ännu. Vill inte testa på mina diamantbrynen heller eftersom det är lite för grova. Det skulle ta evigheter att få bort slipspåren eftersom jag inte har full uppsättning med stenar.

~Paul~
 
Slipa kockkniv?

Uttryckte mig lite oklart.

... liksom ett skålslipat blad i samband med kockknivar ...

Har skaffat mig en Spyderco Tri-Angle Sharpmaker och undrar om jag ska använda mig av 30 eller 40 grader till mina Global kockknivar???

Jag har också en OBH-Nordica elektrisk slipmaskin, men vet inte om jag vågar använda den.

//Rickard
 
Uttryckte mig lite oklart.

... liksom ett skålslipat blad i samband med kockknivar ...

Har skaffat mig en Spyderco Tri-Angle Sharpmaker och undrar om jag ska använda mig av 30 eller 40 grader till mina Global kockknivar???

Jag har också en OBH-Nordica elektrisk slipmaskin, men vet inte om jag vågar använda den.

//Rickard
Globaler har en zero-egg vid köpetillfället. Det betyder att från bladryggen neråt så är sidorna jämnt avtagande tills de möts i en skarp egg. Visst kan du använda din S.maker på dina Globalknivar men denna zero-egg försvinner. Till en början spelar det ingen roll men vid upprepad slipning så kommer eggvinkeln att lämna en övergångsklack som slutligen kommer att lämna en hel del friktion.

Mitt råd är därför att köra på Sharpmakern men lämna in kniven till en professionell slipfirma åtminstone en gång om året för återställande av den ursprungliga slipfasen. Gör du inte detta så förvinner själva poängen i att äga Globaler. Du kan då lika gärna köpa något annat.

Undertecknad är som bekant inte speciellt förtjust i Globaler. Jag finner dem hutlöst dyra, obekväma och utrustade med ett mediokert stål (Cromova 18) med tanke på priset.

~Paul~
 
Slipa kockknivar

...liksom ett skålslipat blad i samband med kockknivar ...

Har skaffat mig en Spyderco Tri-Angle Sharpmaker och undrar om jag ska använda 30 eller 40 graders slipvinkel till mina japanska Global kockknivar.

Har ockå sen tidigare en OBH-Nordica elektrisk slipmaskin, men vet inte om jag vågar använda den till japanerna
//Rickard
 
Har skaffat mig en Spyderco Tri-Angle Sharpmaker och undrar om jag ska använda 30 eller 40 graders slipvinkel till mina japanska Global kockknivar.

Har ockå sen tidigare en OBH-Nordica elektrisk slipmaskin, men vet inte om jag vågar använda den till japanerna
//Rickard
Om du tänker använda din S-maker till dina Globaler så föreslår jag 30 graders eggvinkel.

Strunta i OBH slipen. Risken är stor att den sabbar dina eggar.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...