Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Klockrent val Oblix! Så jäkla fin. Bara osar funktion och värem, grattis! Kommer nog också handla av honom efterhand. Här är en bild på träet jag svamlat om. Ostabbat.
 

Bilagor

  • be1.jpg
    be1.jpg
    36.2 KB · Visningar: 518
  • be2.jpg
    be2.jpg
    35 KB · Visningar: 526
Tack! Ska försöka få på det närmsta tiden. Lägger upp lite bilder allt eftersom.
Här är en bild på lite yxor. Rosellin och wetterlingen har jag använt en del. SFAn i mitten kom idag som sagt. Den har betydligt tunnare bladbrofil än Wetterling och Rosellin är ju väldigt trubbig. Rosellin är fovoriten ännu så länge. Det är en Wetterling LHA förresten, och en Roselli R850. Jag är vääldigt förtjust i yxor i den här storleken, kanske mer av design än bruksskäl. Stor kniv är vanligare i min packning.
 

Bilagor

  • yx.jpg
    yx.jpg
    61.5 KB · Visningar: 550
Jaha... Här kommer man in och kollar till lite efter en kursdag med efterföljande familjegöromål, och det har lagts ut en hel del bilder på godsaker. Mycket trevligt!

Själv har jag blivit en arbetskamrat fattigare idag. En väldigt fin vän som har sagt upp sig och ska pyssla med annat. Som en god medmänniska tog jag givetvis tag i att ordna en avskedspresent till honom. Lite skramlande från kollegor slutade med ett stycke Eka Swede 8, ett pimpelfiske-kit och ett stycke metrev med flöte. Han var mycket nöjd över det hela, vilket ju var hela poängen :)

I övrigt så har jag funderat vidare lite på den där skal-lösa Eka Swede 82 från lamnia.fi och sätta på egna skalor. Eller rättare sagt, få någon annan att göra det. Jag vet inte om jag är rätt person att göra det, kan nog inte göra kniven rättvisa med ett sånt arbete. Någon som kan tipsa om någon person som kan kontaktas för ett sånt arbete för en prisuppgift?
 
Jaha... Här kommer man in och kollar till lite efter en kursdag med efterföljande familjegöromål, och det har lagts ut en hel del bilder på godsaker. Mycket trevligt!

Själv har jag blivit en arbetskamrat fattigare idag. En väldigt fin vän som har sagt upp sig och ska pyssla med annat. Som en god medmänniska tog jag givetvis tag i att ordna en avskedspresent till honom. Lite skramlande från kollegor slutade med ett stycke Eka Swede 8, ett pimpelfiske-kit och ett stycke metrev med flöte. Han var mycket nöjd över det hela, vilket ju var hela poängen :)

I övrigt så har jag funderat vidare lite på den där skal-lösa Eka Swede 82 från lamnia.fi och sätta på egna skalor. Eller rättare sagt, få någon annan att göra det. Jag vet inte om jag är rätt person att göra det, kan nog inte göra kniven rättvisa med ett sånt arbete. Någon som kan tipsa om någon person som kan kontaktas för ett sånt arbete för en prisuppgift?

Klart du ska testa själv. Man upptäcker snabbt hur mycket man klarar av själv med hjälp av noggrann planering, tålamod och försiktighet. Det var senast i våras som jag själv började småpilla lite och det är riktigt skoj och det blir rätt bra faktiskt. Testa!
Träskalor kan du köpa riktigt fina på ebay. De jag visade ovan (ostabbat) köpte jag av en hygglig prick "rastamanwood". Han har massor. Ska du ha stabbat så fick jag ett klockrent tips av Seved: arizonaironwood.com. Alltså de har så fruktansvärt mycket vackert så man blir knäpp. En del på rea, och frakten är 22USD.

Allvarligt så tror jag omkostnaden för att sätta skalor på en fällis via en fackman blir rätt hög i förhållande till grundpriset på EKA-skelettet. Men det är möjligt jag har fel!

/M
 
Personligen hade jag gärna slängt på ett par skollor i G-10 eller maroon Micarta. Har aldrig sett en 82/92 med den typen av skollor.

~Paul~
 
Ja lite g-10 med textur är säkert också lämpligt. Sannolikt mer lättarbetat än trä om man betänker den aspekten?
 
Ja lite g-10 med textur är säkert också lämpligt. Sannolikt mer lättarbetat än trä om man betänker den aspekten?
Både och. Om man lämnar G-10 som det är så behöver man i praktiken endast slipa till kanterna. Men om man vill skapa mer friktion i greppet så blir det lite jobbigare förstås.

~Paul~
 
I övrigt så har jag funderat vidare lite på den där skal-lösa Eka Swede 82 från lamnia.fi och sätta på egna skalor. Eller rättare sagt, få någon annan att göra det. Jag vet inte om jag är rätt person att göra det, kan nog inte göra kniven rättvisa med ett sånt arbete. Någon som kan tipsa om någon person som kan kontaktas för ett sånt arbete för en prisuppgift?

Det var meningen att rusknife-medlemmar skulle beställa en "Rusknife Limited Edition EKA Swede 82" som EKA skulle göra av reservdelalar till Swede 82. Jag läste ryska med google translate. Det skulle vara en EKA 82 med logo, bubinga-trä och extra set sidor i olivträ, till ett pris som inte var mycket högre än en standardkniv. Fast medlemmar/beställare kunde inte bestämma sig eller det blev för många beställare; fattade inte riktigt. I alla fall skickade EKA "82-skelett" till Lamnia och meddelade att de kunde köpa där istället. Dessutom utlovades ett pris från EKA till snyggaste självbygge. Vet inte om erbjudandet gäller här eller bara rusknife.
Se designförslag här:
http://rusknife.com/index.php/topic/6196-eka-eka-eka/page__st__960

Se även egen-tillverkade träsidor till EKA Swede 38:
http://rusknife.com/index.php/topic/6196-eka-eka-eka/page__st__1200

Ska vi samla ihop oss till en "EKA Swede 92 Knivintresse Limited Edition"? Vet inte hur många som behövs för att få rimligt pris.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.