Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Haha, precis. Det finns ingen gräns, utan endast ekonomisk begränsning ;).

Svårt att säga varför man har fastnat för just knivar. Jag tror kanske att det är något inbyggt i oss män. Vi älskar vapen, sportfiskeutrustning, knivar, harpuner, pilbågar osv. Det sitter helt enkelt i generna.

Jag har redan som liten älskat knivar. När jag var en sådär 4 år så fick jag min första kniv, en liten fällis.

Mitt samlande började dock på allvar runt 90-91 efter att ha läst en artikel av Anders Dahlman i Jaktjournalen (kan faktiskt ha varit tidigare än så). Det visades några bilder och lite text. Jag blev genast biten och redan dagen därpå inhandlades två fällknivar av märket Buck (Buck 531X Bucklock och Buck 532 Bucklock ). Jag köpte dem i en sportfiskebutik och ägaren visste inte riktigt vad han sålde till mig eftersom jag fick dem väldigt billligt!

Med tiden så blev samlandet mer allvarligt liksom önskan att ackumulera kunskap, dvs läsa så mycket som möjligt och använda knivar så mycket som möjligt. Man upptäcker snart att det inte går att ta in allt. Ämnet är nämligen inte statiskt utan förändras med tiden och med ankomsten av nya material och tekniker.

Så på den vägen är det ;). Jag tror inte att jag är unik på något sätt. Förutom knivar samlar jag också på armbandsur, sportfiskerullar (helst äldre Ambassadeurer), Rosa Ljung-porslin, kristallfigurer och kokböcker.

~Paul~
 
Förväxla nu inte att samla med att använda. ;)

Jag gillar knivar och annat som har egg, det är en blandning av att uppskatta ett väl konstruerat verktyg, god design i form av material och känsla, användbarhet, att kunna slipa och vårda, att hitta något nytt jag inte sett förut.
 
Förväxla nu inte att samla med att använda. ;)

Jag gillar knivar och annat som har egg, det är en blandning av att uppskatta ett väl konstruerat verktyg, god design i form av material och känsla, användbarhet, att kunna slipa och vårda, att hitta något nytt jag inte sett förut.
Ingen risk för förväxling :).

Dina preferenser tangerar mina egna.

~Paul~
 
Tror de har med hur många knivar man kan köpa och fortfarande ha pengar så man kan äta resten av månaden.

Gräns sätter man själv :) . Jag har samlat knivar o vapen hela livet, o för det mesta köpt grejer efter att jag skrapat ihop pengar, så gränserna tror jag beror på intresset. :) . Det är olika från person till person. Visst ibland har det nog gått ut över annat. :/ ha ha. Där är nog De Paul o jag rätt lika.

Seved
 
Hej
Här kommer mitt bidrag, det är en kniv som jag fick av en same när jag var uppe och jaga vid stora sjöfallet för 10 år sen. Den är min favorit och är alltid med.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    41.7 KB · Visningar: 531
FUD Fighting!


Jag blev lite förvånad över reaktioner på artikeln!

EKA VD Johny Kanaan svarar:

"95% av EKA knivar är tillverkade eller monterade här i Eskilstuna.
100% av EKA knivar är tillverkat av Svensk stål från Sandvik AB, skruvar från Swemix AB, och plast från Bonaj AB, trä från Kolvowood i Finland."

Dessutom kommenterar våra kommentarer (från igår) om artikeln:

"First time I read about it (dvs den här diskussionstråden ~soundoptics), but the guys are so far from the facts, and they should come to visit us and to see what we do here! Our knives today are much higher quality than before.
And this is the reason why EKA sales has been increasing by 20% for the last 3 years. We still use the first class material and same traditional methods, same machines in combination with a handmade finishing. For example: the W11 is Sandvik Steel and hand finished here in Eskilstuna. The rivets are made in Sweden and the Masur handle is made in Finland. So I don’t see anything to do with China. And people likes to look from the negative perspective, which means that if EKA does 95% of the knives in Swede, and 5% in China, then they will just talk about the 5%..."

Vilka andra knivtillverkare köper ni av vars VD och produktionschef mejl-svarar på specifika frågor inom några timmar?

Jag ställde en specifik fråga till Benchmade för några veckor sedan. Fick ett autosvar om att jag skulle få svar inom två dygn, sen hörde jag aldrig av dem.
 
Jag blev lite förvånad över reaktioner på artikeln!

EKA VD Johny Kanaan svarar:

"95% av EKA knivar är tillverkade eller monterade här i Eskilstuna.
100% av EKA knivar är tillverkat av Svensk stål från Sandvik AB, skruvar från Swemix AB, och plast från Bonaj AB, trä från Kolvowood i Finland."

Dessutom kommenterar våra kommentarer (från igår) om artikeln:

"First time I read about it (dvs den här diskussionstråden ~soundoptics), but the guys are so far from the facts, and they should come to visit us and to see what we do here! Our knives today are much higher quality than before.
And this is the reason why EKA sales has been increasing by 20% for the last 3 years. We still use the first class material and same traditional methods, same machines in combination with a handmade finishing. For example: the W11 is Sandvik Steel and hand finished here in Eskilstuna. The rivets are made in Sweden and the Masur handle is made in Finland. So I don’t see anything to do with China. And people likes to look from the negative perspective, which means that if EKA does 95% of the knives in Swede, and 5% in China, then they will just talk about the 5%..."

Vilka andra knivtillverkare köper ni av vars VD och produktionschef mejl-svarar på specifika frågor inom några timmar?

Jag ställde en specifik fråga till Benchmade för några veckor sedan. Fick ett autosvar om att jag skulle få svar inom två dygn, sen hörde jag aldrig av dem.

Jag har aldrig mailat en VD för ett knivföretag, och jag ser inte att jag kommer att göra det inom överskådlig framtid heller :) Men däremot skickade jag ett mail till info@eka-knivar.se den 4/9, och har fortfarande inte fått svar...

Personligen så har jag svårt att se att allt görs med samma maskiner som förr. Det skulle innebära att de faktiskt har skickat sina maskiner från E-tuna till Kina. Känns inte helt troligt. Och att "95% av EKA knivar är tillverkade eller monterade här i Eskilstuna" säger inte att det görs i Eskilstuna. Att stålet är svenskt innebär inte att det har slipats, härdats och värmebehandlats i Sverige. Rätta mig om jag har fel.

Anledningen till att jag reagerar som jag gör är att jag vet hur det fungerar på vissa fabriker i Kina. Det gäller med 100% säkerhet inte alla fabriker, men det är den enda erfarenhet jag har. I dessa gör de allt de kan för att spara in lite arbete. Kvalitet kommer inte i andra hand, utan i tredje eller fjärde. De kan stå vid kvalitetskontroller och trycka OK utan att ens titta på resultatet och istället prata med en kompis. Jag vet tillverkare som väger alla utgående paket från fabriken, annars så snattas det komponenter. Jag vet fabriker där anställda har sagt:
"Det gör väl inget om det blir fel, det är ju vi som får tillbaka produkten för reparation, och då får vi betalt för det jobbet."
Det borgar inte för kvalitet i mina ögon och öron. Och tyvärr gör det att hela den marknaden får en väldigt mörk stämpel hos mig.

OBS! Jag vill återigen tillägga att jag inte på något sätt säger att EKA har sämre kvalitet nu än tidigare och jag säger inte heller att EKAs produktion i Kina är undermålig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.