Mycket snö i Stockholmsregionen

Jag åkte ju i onsdags på Uttran och den plogade banan hade då snö upp till fotplattan med lite marginal. Sedan dess har det väl kommit lika mycket till. Även Getaren i Tumba har ju varit plogad tidigare.
 
Snöstöpning

Något annat alternativ än plogad bana tycks inte finnas för helgens åkning. Det har utlovats 1-2 dm ny snö i stockholmsregionen under helgen enligt väderrapporten.

Skidor eller skridskor på plogad bana ser ut att vara det enda alternativet för helgens aktivitet. Östermalms IP lär ju bli knökfullt av vädret att dömma. Igår kväll var det dock fint med endast 5-6 åkare på banan och perfekt is. ;)

Finns det någon erfaren iskännare som har pejl på hur fort snön stöper när medeltemperaturen över dygnet ligger kring 0 °C och följande förhållanden råder:

Istjocklek: 10-12 cm
Snötjocklek: 10-15 cm

Om någon har tips på åkbar oplogad is mottages de tacksamt.
 
Snöstöpning fortsättning

Då ingen svarade angående teorin bakom snöstöpning på is har jag iakttagit förloppet själv. En stor del av den snö som låg på isen kring mälaren i Bromma (Ålsten, Äppelviken, Alvik) och vidare in mot stan har börjat stöpa ned.

Jag såg ett par personer som åkte på isen mellan Alvik och Stora Essingen nu på morgonen. De åkte under bron på vilken tvärbanan tar sig över till Stora Essingen från Alviks strand. Där tog de det dock väldigt försiktigt.

Jag vet ingenting om istjocklek, råkar, hur pass tjock isen är i rännan osv. Det enda jag vill framföra är att snöstöpningen är i full gång och att det kanske ser bättre ut frammåt helgen när Vikingarännet går av stapeln för att förhoppningsvis landa inne i vid Rålambshovsparken.
 
Idag låg det stora sjöar av vatten ovanpå isskiktet längs mälarens centrala delar (västerort och in mot stan). Nu är det bara att hoppas på en rejäl dos minusgrader, sen blir det förhoppningsvis fina isar. (om inte snön ställer till det igen)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...