Stort knivintresse - välj din favoritkniv

För övrigt är jag just nu jäkligt sugen på en Enzo 75 med micartaskaft. Någon som råkar ha en sådan?


/ John

Är även jag svårt sugen..... Vacker! Har själv en Trapper 95 Scandi i 02-stål, som jag byggt som byggsats, som min huvudkniv. Älskar den! Fantastiskt blad till woodcraft och det mesta annat. Läste någonstans (kanske här) om att just 75-an var en av få fällknivar som funkar med scandigrind.

I brist på budget har jag önskat mig RAT 2 i julklapp då den efter noggrann prövning verkar fylla mina krav på en EDC. (kanske en Enzo till 50-årspresent....)

Kör som övrig standardutrustning en Mora exklusiv? (laminerat blad och ädelträ/mässing-handtag) som matberedningskniv. Därutöver en riktig "nörd-kniv" i stöveln: TOPS Iraq-Jac, för allt det där som en kniv inte skall användas till...... (den suger BigTime till att tälja med...)[/QUOTE]

Rat 2 an kommer du att bli nöjd med! Återkommer som sagt med en text om den inom kort :) Topsen känner jag inte till, bli att googla hårt...

/ J
 
1. Sorry, den kniven säger mig ingening. Mitt största förbehåll är själva bladgeometrin. Bladet är 91 mm långt och 3,3 mm tjockt.

Det låter kanske inte så farligt men slipfasen går de facto bara lite högre än till bladets halva bredd. Man kan därför i princip dubbla tjockleken jämfört med ett fullt flatslipat blad.

Det handlar dessutom om både primär- och sekundäregg, varför primäreggen (den egg som först kommer i kontakt med material man skär i) förmodligen ligger på runt 25-28 g per sida. En kofot i lyxförpackning ;).

2. Skall bli intressant att få höra vad du har att säga om den.

3. Haha, tror du det eller?

~Paul~

Ja Paul, delvis ett spett i elegantare förpackning. Men det var jag medveten om när jag köpte den. Förväntade mig därför inte en Hattori direkt. Köpte den mest för utseendets skull om jag skall vara ärlig och det skall man ju vara har jag hört :)
 
Då var den färdig, efter några timmar i arbetsbänk, slida kvar men här är kniven.

Blad: 1095 samt 15N20, hrc runt 60.
Bladet är 3.3mm tjockt samt 10cm långt.
Fulllängd på kniv; 23cm

Längst fram sitter det en bit elfenben, detta följs av svart vulcfiber samt silver i olika storlekar, handtaget pryds sedan av en stabiliserad flädervril.

1510470_1425595104340840_367225708_n.jpg


936546_1425595091007508_169586030_n.jpg



Har lite ytterliggare polering att göra och fina upp detaljer men 99.9% färdig. Lädret håller just nu på att torka en sväng för att sedan sys.

God jul
 
Då var den färdig, efter några timmar i arbetsbänk, slida kvar men här är kniven.

Blad: 1095 samt 15N20, hrc runt 60.
Bladet är 3.3mm tjockt samt 10cm långt.
Fulllängd på kniv; 23cm

Längst fram sitter det en bit elfenben, detta följs av svart vulcfiber samt silver i olika storlekar, handtaget pryds sedan av en stabiliserad flädervril.

1510470_1425595104340840_367225708_n.jpg


Har lite ytterliggare polering att göra och fina upp detaljer men 99.9% färdig. Lädret håller just nu på att torka en sväng för att sedan sys.

God jul

Jösses så fin. Är den för att användas?

God Jul önskas Forumisterna!
.
 
Då var den färdig, efter några timmar i arbetsbänk, slida kvar men här är kniven.

Blad: 1095 samt 15N20, hrc runt 60.
Bladet är 3.3mm tjockt samt 10cm långt.
Fulllängd på kniv; 23cm

Längst fram sitter det en bit elfenben, detta följs av svart vulcfiber samt silver i olika storlekar, handtaget pryds sedan av en stabiliserad flädervril.




Har lite ytterliggare polering att göra och fina upp detaljer men 99.9% färdig. Lädret håller just nu på att torka en sväng för att sedan sys.

God jul

Vilken finish och lyster!
Det ser kanonbra ut!

Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.