Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Visst är även dom gamla vackra, har minst en av varje, men den här tycker jag nog tar förstapriset :)

Fredrik


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Fick hem denna idag, klart snyggaste micartan på denna jämfört med dom "gamla".

3yguqu4e.jpg


Fredrik


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Mycket fin!
Hur är balansen på dessa fulltånge-F1:eek:r?
Jag har tyvärr aldrig haft möjlighet att känna på dessa lyx-varianter av F1 själv men eftersom de är fulltånge borde de vara lite mer baktunga. Eller är bladet kompenserat för bibehållen balans?

/Lux
 
Kanske inte så långsökt att jämföra de två med tanke att det handlar om två bästsäljare från två av de mer kända märkena :). De har även likvärdiga material, har ungefär samma mått och riktar sig mot samma användningsområde dvs

1. "EDC" (inget perfekt uttryck men relativt gångbart).

2. Varför gillade du inte din Delica undrar jag nyfiket.
Jag är förtjust i min och den brukar bäras alternativt med Dragonfly 2 som lättviktskniv i höger framficka på vindjackan. Även om jag funderar på att återanskaffa en U2 som tidigare fyllde just den rollen.
Nu skiljer det ju i och för sig en del mellan handtagen på generation 3 och 4. Föregångaren var ju lite kantigare, hade annat clip, inga liners, var inte skruvad och clipet kunde inte flyttas lika mycket. Så en del förändringar skedde ju, till det bättre tycker jag. Bladet är väl något mindre spetsigt på 4an jämfört med äldre tiders Delicor.

Sen kan jag väl erkänna att den fått allt mindre tid i fickan på sistone. Jag har för många andra alternativ som jag åtminstone vill pröva.

3. Det är en ständig trängsel i fickorna.

Vad jag bär går mycket efter humör och faktist...pinsamt att erkänna - kläder!

4.Jag matchar inte sällan stil på knivar med vad jag råkar ha på mig. Ha ha.

/ John

1. Vardagsbära? ...?
Jag har gett upp. Numera är det "edc" jag använder...;)

2. Det kantiga och smala handtaget, dessutom med begränsat antal greppmöjligheter. Spetsigt och aggressivt blad. Just det mordvapenliknande utseendet begränsande också starkt de situationer då jag kände att jag kunde ta upp och använda kniven utan att riskera att farbror Blåljus skulle komma farande...
Stor ricasso i förhållande till blad. Det är längre användbar egg på min multitång...
Oavsett de "bi-direktionella hajtänderna" eller inte tyckte jag att greppet kändes halt. Trots att kniven är tunn upplevde jag att den tog stor plats i fickan p.g.a att öppningshålet byggde så mycket i vidd.
Absolut ingen dålig kniv men för mig mindre användbar än en vanlig SAK.

3. Känner igen det här. Jag har svårt att välja bara en kniv och därför är alltid mina fickor sprängfyllda...;)

4...:)

/Lux
 
:) Jadu Lux, Delica aggressiv? :) :)

Du pratar med någon som "vardagsburit" allt från italienska stiletter (9,5 tums leverlock...där snackar vi "SAK"-blad x3) till moderna diton som Pro-Tech Godfather. Fällknivar som Benchmade "AFCK", Spyderco Police och Military och till med en Chinook III och nu inte sällan en Yojimbo II. Ibland dyker en Rat 1 ned i fickan och just nu är det en Cold Steel "Code 4" som bor där.

SKM%20LL%209.jpg

SAK-blad i superformat :)

I det sammanhanget känns Delican som rätt nedtonad. Men jag förstår vad du menar. Jag har därför inte sällan en mycket liten kniv för att sprätta upp saker med (paket och brev då, inte människor :)) som mer eller mindre kan synas offentligt som komplement till en större och "roligare" dito. Idag är lillkniven en Cold Steel "Mini Tuff Lite" - den skrämmer ingen ens om den skulle synas vilket den knappt gör.

Fast under många år var mitt komplement en "Pro-tech Stinger" en riktigt trevlig minikniv med en av de bästa byggkvalitéerna jag upplevt. Och den råkar vara en automat.

/ J
 
Hur är balansen på dessa fulltånge-F1:eek:r?
Jag har tyvärr aldrig haft möjlighet att känna på dessa lyx-varianter av F1 själv men eftersom de är fulltånge borde de vara lite mer baktunga. Eller är bladet kompenserat för bibehållen balans?

/Lux

Du misstänker rätt. Den är mer baktung än den vanliga F1:an. Det som ät lite speciellt med den här är att den är i 3G stål till skillnad från dom tidigare som är i VG10 eller lam. VG10 beroende på ålder.
Dessa är även numrerade vilket man som samlare tycker om:) Släpps 1000st nu i en speciell utgåva eftersom FK firar 30 år.

Fredrik
 
:) Jadu Lux, Delica aggressiv? :) :)

Du pratar med någon som "vardagsburit" allt från italienska stiletter (9,5 tums leverlock...där snackar vi "SAK"-blad x3) till moderna diton som Pro-Tech Godfather. Fällknivar som Benchmade "AFCK", Spyderco Police och Military och till med en Chinook III och nu inte sällan en Yojimbo II. Ibland dyker en Rat 1 ned i fickan och just nu är det en Cold Steel "Code 4" som bor där.

I det sammanhanget känns Delican som rätt nedtonad. Men jag förstår vad du menar. Jag har därför inte sällan en mycket liten kniv för att sprätta upp saker med (paket och brev då, inte människor :)) som mer eller mindre kan synas offentligt som komplement till en större och "roligare" dito. Idag är lillkniven en Cold Steel "Mini Tuff Lite" - den skrämmer ingen ens om den skulle synas vilket den knappt gör.

Fast under många år var mitt komplement en "Pro-tech Stinger" en riktigt trevlig minikniv med en av de bästa byggkvalitéerna jag upplevt. Och den råkar vara en automat.

/ J

Jag förstår vad du menar och du har helt rätt.
Men min icke-krigiska och timida natur, under visst inflytande av min kära hustru ("DET DÄR ÄR INTE EN KNIV! DET DÄR ÄR ETT VAPEN!"), och en stark vilja att gå igenom livet utan att provocera någon annan människa, än mindre hamna i bråk, har fått mig att fokusera på knivar där den fredliga, vänliga och tydliga funktionen starkt lyser igenom.

Därför låt mig presentera min favorit när det kommer till riktigt funktionella och vänliga knivar:
Brevkniven har ergonomiskt och säkert handtag som tillåter att man tar i när man brottas med de riktigt svåröppnade breven, ett smalt och dubbelslipat blad som underlättar penetration av tjockt papper och kartong och förenklar öppnandet av alla sorters brev och lådor. Notera även den mycket effektiva kokosnötknäckaren längst bak på handtaget. Den har räddat mig många gånger på långa fjällvandringar när det enda man har kvar att äta är en kokosnöt.
Detta funktionella under finns såklart både som slid- och fällkniv.

/Lux
 

Bilagor

  • WWI_Trench.jpg
    WWI_Trench.jpg
    22.7 KB · Visningar: 617
  • ww1knife.jpg
    ww1knife.jpg
    12.8 KB · Visningar: 573

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.