Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bra val!

Jag växlar också med jämna mellanrum. Just nu har jag inget annat på mig än Vic Rambler. I o f så sitter det en P38 på nyckelknippan tillsammans med en separat korkskruv som hyser en lite Vic miniskruvmejsel.

~Paul~


Japp, en Vic Rambler ska det vara. Kompletteras med en stor Vic med endast ett blad. I mitt fall Alox, Pioneer.

Victorinox ligger mig varmt om hjärtat och det var på tiden att en Vic letade sig tillbaks till min ficka efter ett par års frånvaro. Under mer än femton års tid var en Swiss Champ den enda kniv/multiverktyg jag alltid hade med mig, den har sett mycket användning men är fortfarande i bra skick! :)
Ligger numera i bilen...tror jag...

/Lux
 
Ja vad ska man säga. Vic, och Mora. Allt man behöver. Borde kanske sälja allt skrot och bara köra på dessa. Hade onekligen blivit lite av en befrielse :)
 
Jag har en Spydercoversion av mouse och den är så gott som oduglig till allt. Knappt att det går att skiva korv med den. Så den ligger i lådan. Dock verkar det som om din modell har lite tunnare blad och det är ju ett plus i så fall. Spydercon är nog minst 3 mm om jag minns rätt. Har inte tittat på den på länge.
 
Ja vad ska man säga. Vic, och Mora. Allt man behöver. Borde kanske sälja allt skrot och bara köra på dessa. Hade onekligen blivit lite av en befrielse :)

Man kan säga att jag praktiskt taget föddes med en Mora i ena handen och en Victorinox i den andra...;)

Mitt knivintresse började egentligen med "att jag skulle hitta en kniv som var bättre än en vanlig Mora". Det var lättare sagt än gjort!
Jag har under åren testat många olika knivar i varierande prisklasser men ofta hittar jag något jag inte är helt nöjd med... och på något sätt lyckas alltid Moran leta sig tillbaka till min hand...
För mig har den här resan inneburit, att ju mer jag har lärt mig om knivar, desto mer har jag insett varför Mora-knivar är så bra. Många tycker att Mora-knivar är "tråkiga", för mig har det blivit tvärtom, jag tycker numera t.o.m. att det finns en inneboende skönhet i de vanliga snickarknivarna...
Speciellt de klassiska knivarna, som i stort sett varit likadana i över 100 år, är helt genialiska i sin enkelhet och design. Här handlar det om maximal funktion och styrka parat med minimal vikt och storlek. När det gäller en sann universalkniv till en rimlig peng kan mycket väl de klassiska knivarna vara den ultimata kompromissen, i alla fall är jag böjd att påstå det...

Jag har använt många dyra knivar i exklusiva stål men har ganska ofta hamnat i "kniviga" situationer då det enda naturliga valet har varit en "vanlig Mora".
En gång var jag tvungen att skära bort stenlim från betong. Jag kan säga att det underlättades kraftigt av stödet från Mora-knivens slipfasen och att det var en skandinavisk egg. Kniven var rejält slö efteråt men inte värre än att det relativt lätt gick att återställa den till rakbladsskärpa...:)
En annan gång var jag tvungen att skära rent runt ett fönster i en spalt som kanske var tre mm bred. Jag kan säga att det inte bara var för att jag är rädd om min Fällkniven F1, A1 eller A2 som de inte var aktuella för det jobbet...;)

Jag gillar många olika typer av knivar och märken men Mora kommer jag aldrig att överge.:)

/Lux
 
En kniv som definitivt inte går att använda till någon som helst matlagning :) Frågan är om den går att använda till något annat?

BladeTech%20Mouse%20Lite.jpg

Bladetech Mouse Lite​


http://cykligare.blogspot.se/2014/03/little-big-knives-bladetech-mouse-lite.html

/ John

Jag äger själv ett par knivar av liknande snitt och min åsikt är att de är ganska meningslösa, mer leksak än kniv egentligen.
Det finns undantag men oftast är en vanlig SAK överlägset bättre och funkar dessutom till matlagning...;)
Kul läsning alldeles oavsett! :)

/Lux
 
En fråga om eggvinkel.
Det här är två knivar som är mer survival knivar än bushcraft knivar.
Är det någon som vet vad det är för eggvinkel på dom här knivarna.
Är dom lämpliga att tälja med, om inte går det att slipa om den till en lämplig egg för att tälja med ?

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=1086

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=8148

Tacksam för svar, Dan

Är det inte samma kniv bara olika slidor? Dessvärre blev inte detta något svar... 20 gr skulle jag gissa på. Tälja skulle jag inte göra med den annat än spetsa några pinnar.
 
En fråga om eggvinkel.
Det här är två knivar som är mer survival knivar än bushcraft knivar.
Är det någon som vet vad det är för eggvinkel på dom här knivarna.
Är dom lämpliga att tälja med, om inte går det att slipa om den till en lämplig egg för att tälja med ?

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=1086

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=8148

Tacksam för svar, Dan

Vet tyvärr inte eggvinkel.
Dessa knivar är inga täljknivar utan, som du säger, överlevnadsknivar som du ska kunna hugga dig igenom en bildörr med.
Bladet är väldigt tjockt (>6mm!) men är samtidigt brett i kombination med en ganska hög sabelslipning så visst går det att tälja korvpinnar med dem. Men ungefär där går gränsen för vad jag skulje kunna tänka mig att tälja med dessa bestar. Vikten är över 450gram ! Det är mer än vad en Fällkniven A1 i tillsammans med en riktig täljkniv från MoS väger in på...
Jag vet vad jag skulle välja...;)

/Lux
Edit: Såg att Dan redan svarat om eggvinkeln.
 
Men går det att slipa om egg vinkeln så att den blir en hyffsad tälj kniv.

A1 + en MoS i vikt är tungt. Men det är två.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.