Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fällkniven WM1 samt FK F1, VG10 stål på både om jag inte har fel? Fällkniven U2, är osäker på vad låsmekanismen heter men stålet är Laminerat SGPS stål om jag läser rätt......

Med skogsbruk menar jag generella göromål i skogen så som att tälja korvpinnar, kanske spänta lite ved....
OK. På fastbladarna kan du lägga en sammanlagd 30-gradig vinkel. Antingen behåller du den konvexa slipfasen genom att bryna bladet på ett fint sandpapper på ett lagom flexibelt underlag som en gammaldags musmatta. Du avslutar med att strigla.

Det går också bra att köra på helt raka vinklar och genom strigling på mjukt underlag ge bladet den konvexa slipfasen först på slutet.

U2-an kan du slipa till en helt rak egg, dvs du behöver inte köra på musmattemetoden och liknande. Stålet tål låga vinklar så länge du inte dummar dig och skär i extremt hårt och segt material. Det är kanske inte en kniv som jag hade använt till täljning ;).

En lagom vinkel är ca 18-22 g sammanlagt. Det viktiga är dessutom att ta ned tjockleken precis bakom/ovanför eggen så att kniven skär lite effektivare. Det gör man med fördel på frihand och med tejpat blad så att man inte repar detsamma.

~Paul~
 
En fundering till. Om man använder musmatta och slippapper, ska man då använda samma rörelse som om man använder ett keramiskt bryne, alltså en "skärande" rörelse? Eller ska man göra som när man striglar kniven, dvs "dra" längs pappret?
Kollade på youtube lite och ser att folket där använder bägge alternativen och det verkar finnas lite olika åsikter om vad som är rätt.

Vilket rekomenderas?

From da Phone
 
En fundering till. Om man använder musmatta och slippapper, ska man då använda samma rörelse som om man använder ett keramiskt bryne, alltså en "skärande" rörelse? Eller ska man göra som när man striglar kniven, dvs "dra" längs pappret?
Kollade på youtube lite och ser att folket där använder bägge alternativen och det verkar finnas lite olika åsikter om vad som är rätt.

Vilket rekomenderas?

From da Phone
Man kör på samma teknik som när man striglar. De avslutande svepen kan man däremot ta extremt lätt moteggs för att få bort den sista råeggen som eventuellt finns där. Det gäller dock att vara försiktig så att inte eggen hugger fast.

~Paul~
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
...
~Paul~

Jag har förnyat/ändrat lite av arsenalen i min EDC...

Alltid med:
EKA Swede 92
Leatherman Charge TTI
Victorinox Climber

Ofta med:
MoS Classic Original 1

/Lux
 
Återigen stort tack! Antar att man behöver hålla vinkeln på bladet lägre än om man använder en sten?

From da Phone

Tekniken är, som Paul skriver, liknande som när man striglar.
Det viktiga är att man följer bladet slipning och inte applicerar för mycket tryck. Enklast är att bara lägga bladet på våtslippappret, (eventuellt ) höja lite tills kontakt erhålls (med slipfasen) och dra bladet med endast lite tryck. Höjer man för mycket kan eggen rundas med sämre skärpa som följd. Samma sak kan ske om man trycker (för) hårt när man slipar.
Lycka till!

/Lux
 
Jag har förnyat/ändrat lite av arsenalen i min EDC...

Alltid med:
EKA Swede 92
Leatherman Charge TTI
Victorinox Climber

Ofta med:
MoS Classic Original 1

/Lux
Bra val!

Jag växlar också med jämna mellanrum. Just nu har jag inget annat på mig än Vic Rambler. I o f så sitter det en P38 på nyckelknippan tillsammans med en separat korkskruv som hyser en lite Vic miniskruvmejsel.

~Paul~
 
Japp, en Vic Rambler ska det vara. Kompletteras med en stor Vic med endast ett blad. I mitt fall Alox, Pioneer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.