Stort knivintresse - välj din favoritkniv

vart en Karesuando Vildmark. Tittade på modellen Örnen också med lite längre blad. Men den hade så ful slida och en utbuktning längst bak på skaftet som känns som att den ska vara i vägen så fort man inte håller kniven rätt upp och ner. Jag är nöjd, hoppas mottagaren av gåvan blir glad!

Det är en fin kniv, svårt att tro att någon skulle bli missnöjd.:)
Enda invändningen är väl den lite onödiga ricasson...;)

/Lux
 
Har precis huggit ned en ostadig Syrén i trädgården (med huggfavoriten Wetterlings Stora Jaktyxa). Blev glatt överraskad av den fina ådringen och färgkontrasten i träet. Denna hamnar på torken, blir fina skaftämnen i framtiden.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    56 KB · Visningar: 1,447
Torktips, gör som med stockämnen, tjära ändarna täta, lättare om det är tvärsågat.
Torka under krypgrunden luftigt. Barka givetvis.
 
Har precis huggit ned en ostadig Syrén i trädgården (med huggfavoriten Wetterlings Stora Jaktyxa). Blev glatt överraskad av den fina ådringen och färgkontrasten i träet. Denna hamnar på torken, blir fina skaftämnen i framtiden.

Ser lovande ut, när tror du att vi kommer att få se de första alstren?

Jag gillar också S.A.W..
Bland initierade är Wetterlings yxor (er)kända men inte alls lika mycket hos "vanligt" folk. Där är det vanligare med Gränsfors och Hultafors yxor (också bra yxor). Lite förvånande tycker jag då SAW håller mycket hög kvalitet och är prisvärda.
Min erfarenhet är att S.A.W. håller skärpan bra, är lätta att skärpa och att få vassa. En anledning är att de härdas relativt hårt, om jag inte missminner mig är de i den högre delen av intervallet. Därför kan eggen vara lite känsligare, speciellt i sträng kyla, men inget problem så länge man är medveten om det.

På tal om att hugga ned träd: jag syssade med dylik aktivitet och råkade träffa en dold spik med följden att eggen fick en liten skada.:(
Hur gick det för spiken då?
Den blev kluven mitt itu...

/Lux
 
Torktips, gör som med stockämnen, tjära ändarna täta, lättare om det är tvärsågat.
Torka under krypgrunden luftigt. Barka givetvis.

Jo den ska sågas till och barkas. Första träbiten som jag ska ge mig på att torka, så fler tips mottages tacksamt. Har inte själv läst på något ännu. Men jag har för mig att man ska torka stegvis i olika miljöer? Jag har en förträfflig krypgrund med gott om plats (bra bit över metern), så där kan man nog få in ett antal kubik virke om man vill. I framtidsplanerna ligger även en vinförvaring där, men det är ju en annan historia..
 
Ser lovande ut, när tror du att vi kommer att få se de första alstren?

Jag gillar också S.A.W..
Bland initierade är Wetterlings yxor (er)kända men inte alls lika mycket hos "vanligt" folk. Där är det vanligare med Gränsfors och Hultafors yxor (också bra yxor). Lite förvånande tycker jag då SAW håller mycket hög kvalitet och är prisvärda.
Min erfarenhet är att S.A.W. håller skärpan bra, är lätta att skärpa och att få vassa. En anledning är att de härdas relativt hårt, om jag inte missminner mig är de i den högre delen av intervallet. Därför kan eggen vara lite känsligare, speciellt i sträng kyla, men inget problem så länge man är medveten om det.

På tal om att hugga ned träd: jag syssade med dylik aktivitet och råkade träffa en dold spik med följden att eggen fick en liten skada.:(
Hur gick det för spiken då?
Den blev kluven mitt itu...

/Lux

Vette hundan hur lång tid det tar för detta att torka. Torktid kombinerat med mitt tempo: gissningsvis år 2050.
SAW är toppen, om man lyckas handplocka sitt ex. Just den här yxan är helt fenomenalt slipad. Den bästa jag har vad gäller hugga och tälja. Min Gränsfors Liten Skogsyxa är betydligt sämre, trots den är en dedikerad huggyxa.
 
vart en Karesuando Vildmark. Tittade på modellen Örnen också med lite längre blad. Men den hade så ful slida och en utbuktning längst bak på skaftet som känns som att den ska vara i vägen så fort man inte håller kniven rätt upp och ner. Jag är nöjd, hoppas mottagaren av gåvan blir glad!

Kul! Hoppas att mottagaren blir glad, men det borde han som sagt bli :)
__
Fredrik
 
Jo den ska sågas till och barkas. Första träbiten som jag ska ge mig på att torka, så fler tips mottages tacksamt. Har inte själv läst på något ännu. Men jag har för mig att man ska torka stegvis i olika miljöer? Jag har en förträfflig krypgrund med gott om plats (bra bit över metern), så där kan man nog få in ett antal kubik virke om man vill. I framtidsplanerna ligger även en vinförvaring där, men det är ju en annan historia..

Nu verkar ni ganska mycket mer erfarna än mig. Men i höstas sprang jag förbi en granne som tog ner en grov syrén och då fick jag en rätt stor bit. Då provade jag två varianter. Antingen vaxa ändarna eller såga plank med ådringen på tvärsen, dvs så korta årsringar som möjligt. Nu har jag inte tillgång till vare sig krypgrund eller taknock som vätter åt norr så dom hamnade i mitt garage som uppenbarligen är lite för varm. Så spricker gör det. Plank idénfunkade inte alls. Eftersom träet är så vridet så vred sig all plank till oanvändbarhet. Bättre med vaxade ändarna, men även där sprack det ordentligt. Däremot kröp småsprickorna ihop ganska snart igen. Vilket får mig att tänka att nästa gång jag springer på en bit ska jag klyva biten i fyra delar och sen vaxa alla ytor.
Berätta gärna hur det går/gick för dig. Jag är väldigt nyfiken. Syrén blir så vacker när den är linoljad.
Kjell
 
Jag brukar bara randbarka sådana där bitar. Sen får de stå längs väggen på längan några månader, innan jag lägger in dem på ett gammalt höloft.
 
En fråga som kanske fall Off Topic, men hoppas på svar oavsett.

Vilken vinkel är lämplig att använda på en kniv för skogsbruk samt för en som används som EDC?

Tänkte såga till mig en eller två klossar för att få en konstant slip vinkel nämligen...

From da Phone
 
Vilken vinkel är lämplig att använda på en kniv för skogsbruk samt för en som används som EDC?
Vad menar du med kniv för skogsbruk? Vilket stål är det i de respektive knivarna? Vilken typ av knivar handlar det om? Det vill säga vilken låsmekanism har vardagskniven? Vilken slipfas och bladgeometri har fastbladaren?

Vi behöver med andra ord lite mer kött på benen innan frågan kan besvaras på ett tillfredsställande sätt.

~Paul~
 
Fällkniven WM1 samt FK F1, VG10 stål på både om jag inte har fel? Fällkniven U2, är osäker på vad låsmekanismen heter men stålet är Laminerat SGPS stål om jag läser rätt......

Slipfas har jag ingen aning om....

Med skogsbruk menar jag generella göromål i skogen så som att tälja korvpinnar, kanske spänta lite ved....

Misstänkte att jag kom med för lite info:)

From da Phone
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...