Vilka skidor

Jag är ute efter ett par skidor för turer både i skog och fjäll. Åker gärna med ryggsäck och/eller pulka. Jag har tidigare prövat vita blixten men vill få tag i ett par vallningsfria skidor som passar mina behov. Jag bor i Bergslagen så vi får snö men sällan hela vintern, några turer upp till fjällen brukar det bli. Skidorna kommer att användas även vid jakt. Jag vill ha rekomendationer på modeller och inköpsställen mm
Tacksam för alla tips
 
Fortsättning

Jag glömde påpeka att jag mest är intresserad av skidor med stövel/käng bindning som möjlig bindning
 
Vallningsfria

Vallningsfria skidor har nackdelar. Blir det riktigt halt (stor risk i bergslsgen) så har du inget att sätta emot, det blir bara fel att försöka valla dem med t.ex. klistervalla, mycket svårt att få bort. Jag jagar inte, men kan tänka mig att vin-ljudet som ett par vallningsfria ger ifrån sig är mindre bra vid jakt.

Om du vill slippa valla så ofta är träskidor, såna som du ju har ganska bra. Swix gör bra tjära, eller om du får tag på arméns.

Plastskidor glider trots allt bäst, men kräver vallning lite oftare.
 
OBS Skrivet pa amerikanskt tangentbord = aao saknas!

Ett par skidor som jag tror skulle passa din behov alldeles utmarkt ar ett pa Tegnas Rajd med rodsula. Om du vill ha vallningfritt sa ar det mycket viktigt att du valjer just rodsulan som belag. Jag har haft ett pa sadana i over 10 ar och har aldrig vallat dom, varken grudvalla (dvs tjara) eller vanlig fastvalla. Detta trots att jag anvant dom i alla klimat fran -50 grader i Alaska till sommarskidakning pa glaciar. Den enda gangen som jag upplevt nagra problem ar vi nollgradigt och nysno. Hemligheten ligger i det tra som Tegnas anvander i belaget. Detta ar ett Afrikanskt sump tra som om jag minns det ratt heter nagonting i stil med bankiiriawood och Tegnas ar de enda som anvander det.

Jag har ocksa tankt mig ett par nya skidor i ar for i princip samma anvandnings omrade, dvs skidaktig i helt orord terang (en 10 dagars Sarek tur vantar i februari) och jag skulle aldrig kunna tanka mig nagot annat en ett par nya Tegsnasare. De ar helt enkelt det basta man kan ha under sadna forhallanden.
 
Fisher Crown

Jag rekommenderar Fishers vallningsfria skidor. Själv har jag ett par jättegamla Fibre Crown som jag använder vanliga tävlingspjäxor till. Har fungerat utmärkt på flera turer i Sarek och Vindeljällen med draghund. Om du ska ha kängor och stövelbindning bör du nog välja en bredare modell. Jag har dock dålig pejl på deras senaste modeller. Kolla med en välsorterad sportbutik.

Även om skidan är vallningsfri bör du valla glidytorna. Vid fuktig nysnö kan snön ändå fastna. Då är det bra att ha med sig silikonspray. Fördelen med vallningsfria skidor är att du alltid har fäste och inte behöver valla om om föret växlar under dagen.

Tore
 
Mera Tegsnäs

Jag kan bara instämma i Stefans erfarenheter av Tegsnäs med rödsula! Jag tror förresten att träslaget heter "Bankiraywood", vad nu det är... Förhoppningsvis är det i alla fall inte nån slags regnskogsträd. Jag har aldrig över huvud taget vallat mina och de enda tillfällen jag haft _små_ problem är just vid nysnö och nollgradigt. Så länge man åker är problemen även då mycket små, men stannar man till ett par minuter klabbar snön under skidorna och man får slita ont ett tag innan man lyckats slå loss klabbet. Sen är det ju en annan fråga vilken längd och bredd man bör ha på sina skidor. Jag upplever mina 8-fotare ibland som lite för långa i mellansveriges täta ungskogar, men i öppnare terräng är de suveräna. De är dock inte idealiska som fjällskidor, utan jag betraktar dem som typiska skogs- och lössnöskidor.
Sune
 
Vilken längd bör man välja?

Jag är väldigt nöjd med era svar. Men nu sitter jag och klurar på vilken längd och bredd man bör välja för att få en så bra allround skida som möjligt. Jag är 182cm/78kg och kommer att dra pulkor och åka med och utan packning.
 
Beror pa!

Vilken langd och bredd som ar lamplig beror framfor allt pa vilket det primara anvandningsomradet kommer att vara.

Om vi pratar Tegsnas sa har jag sjalv deras 8.5 fotare (= 255 cm) och kommer att antingen valja samma eller deras 8 fotare nar jag koper nya. Men da hor det till saken att jag ar 185 cm lang och vager runt 90 kg och nastan bara anvander skidorna i fjallen. Visst blir det lite krangel i tat bjorkskog, men fordelarna i mjuk sno overvager nackdelarna. Om jag skulle anvanda skidan i skogsterrang sa hade jag nog gatt ner till 7 fot (= 210cm) for att fa battre smidighet. I alla fall hade jag valt deras bredare variant.

Om vi pratar om Fischer E99 sa hade jag valt deras langsta skida. Forr var det 215 cm, jag har ett par sadana sjalv, men nu tror jag att det ar 210 cm. Det ar en utmarkt skida framfor allt for dagsturer pa hogfjallet, men aven med maximal langd har den inte speciellt bra barighet i lossno.
 
Olskogens granskida

Vill varmt rekommendera Olskogens granskida. Prestanda som tegsnäs men mycket lättare i vikt tack vare kärna av gran. Skidan tjäras som vanligt och håller sig i de flesta fören. Riktigt hållbara är de också, mina har gått över stock och sten utan att gå sönder. Bredden är 8cm och de är 180cm långa (det finns längre). Jag har monterat salomons back contry-bindning på skidorna, en tur/telis-bindning som fungerar mycket bra. Man har bra styrkontakt med skidan, hälen far inte fram och tillbaka. Skon känns som en stabil vandringskänga och håller värmen bra. Olskogens brukar annonsera i jakttidningar. Hoppas du hittar något du blir nöjd med.
mvh/ Roland
 
Mera träskidor

När vi ändå är inne på träskidor kan jag nämna att det även i Norge finns en fabrik som tillverkar excellenta träskidor. Fabriken heter Rönning Treski eller nåt ditåt och ligger i Skotterud, nära värmlandsgränsen, tror jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...