Terra nova laser ultra 1 eller HB Enan

många här gillar Helsports lätta tält så även jag. Kör med Trolltind 2p, 1350g men de flesta har väl ringstind 1p men jag gillar kupol för mångsidigheten

Var lite uppmärksam och TESTA tältet även om det bara är i vardagsrummet, för trots att jag bara är 180 cm, så upplevde jag Trolltinds 210 cm för korta d.v.s. sovsäcken låg emot innertältet. Är väldigt nyfiken på Niak, förvisso dyrare men lite längre och med en användbar absid.

Vill du ha ett riktigt lätt, men som ändå tål, så kan det vara värt att titta på Six Moon Design Skyscape X. Minns inte exakt, men om du inte använder gåstavar, så finns det carbonpinnar på ca 100g totalt, så totalt landar du på ca 580g. Kolla även Hyperlite Mountaingear, de har läckra tält också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Mid

Kika också på en pyramid ("Mid") från exempelvis HMG (USA) eller varför inte Locus Gear i Japan. Funderar själv på att slå till på deras Hapi i silnylon + ett innertält för mina soloturer.

...Vi har HMGs största som vårt sommarvandringstält och det är både robust och enkelt att hantera. De har även andra modeller som är modulära och väger "ingenting"....

//J
 
och Zpacks och MLD

Utöver HMG kolla även på MLD och Zpacks. Jag har precis köpt ett Zpacks Duplex (595 gram + 8 markspik) men inte testat än, ska göra årets vintertur först :)

När det gäller pyramidtält (mids) verkar MLD Dumoid och Supermid vara minst lika populära som HMGs motsvarande. MLD erbjuder sina i silnylon också vilket är mycket billigare än Cuben.

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/index.php?cPath=47
 
Var lite uppmärksam och TESTA tältet även om det bara är i vardagsrummet, för trots att jag bara är 180 cm, så upplevde jag Trolltinds 210 cm för korta d.v.s. sovsäcken låg emot innertältet....

Ja det är väl klart jag testat tältet. Jag e ockå 180 men upplever inte längden som problem. Sen gör det inget om man vidrör innertältet lite med säcken. Är innertältet fuktigt så kanske man inte spännt ut tältet riktigt. Fladdrar ytterduken emot kan man sova lite diagonalt istället.

Det jag gillar är lättheten, rymden och de flera användningsområdena med kupoltält (inte smidigt med tunneltält på bergshällar tex)
 
Jag har Tarptent Moment DW och är väldigt nöjd med det som solotält men har endast innertältet av mesh. Tror inte det fanns en solid interior som tillval när jag köpte det men idag hade jag nog valt det vid tältning i fjällvärlden. Vid bra väder är mesh underbart och inga som helst problem med kondens men vid hård blåst blir det lite dragit i tältet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.