Halvkiloshybrid från Gossamer Gear

Vore det inte idé att lägga upp en databas på allt ni provar och hittar

Absolut! Men vi är lite låsta i den tekniska lösning vi har idag (Blogger).
Det bästa vi kan göra just nu är att visa alla artiklarna inom en viss kategori (tex "prylspan") (i sin helhet) på en och samma sida, så som vi gör i länkarna under "artiklar" i vänsterspalt. Inte särskilt överskådligt.

Idag har vi inte heller så mycket tid att fippla med den tekniska grunden, utan satsar på innehållet. Men vi får se vad som händer :)
 
Och varmt! Ännu mer växthus än ett ogenomskinligt tält.

Antar att UV-resistensen är riktigt bra på ballong- och spinnakerväv. Hur är det med vattentätheten? Prasselnivån lär iallafall få ett normalt tunneltält att verka som rena templet, ungefär som min fantastiskt prassliga vindsäck.

Att använda ballongväv till tält är ju inget nytt, det har Stevenssons gjort sen 70-talet och även Supair har väl det? Supair väger 800g inklusive bågar och rymmer 2, så per person är det lättare än detta. Det nya vad jag förstår är väl ... att väven inte är silikonbelagd och att man använder stavar till uppsättning, eller? Kanske tål det mer väder än dom gamla Supair-tälten?

Ja, Stevensons anses vara de första som använde silnylon till tält, åtminstone enligt Evan Jones på Integral Designs härförleden.

Vad gäller viktjämförelsen mellan Supair och the One så haltar den lite eftersom Supair just är ett tvåmanstält. Det är säkert inga problem att bygga ut the One till ett tvåmanstält utan att vikten ökar med särskilt mycket.

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se;331591 sa:
Vad gäller viktjämförelsen mellan Supair och the One så haltar den lite eftersom Supair just är ett tvåmanstält. Det är säkert inga problem att bygga ut the One till ett tvåmanstält utan att vikten ökar med särskilt mycket.

Jörgen

Jo, flermans är alltid lättare. Mountain Hardwear Trango 4 är ganska långt ifrån lättvikts, rätt stort också med sina 6 m^2 golvyta. 6 kg på 4 man, 5 ryms om man knör, det blir 1.5 kg per person, dvs samma som Hilleberg Akto och bara marginellt mer än Nammatj 2. 2-mans Trango på 4.56 kg däremot.... Så du har helt rätt, att jämföra vikt per person kan bli ganska fel, ändå görs det ofta.

Nedan: Trango 4. HB Keron 4 har "bara" 4,5m^2.
OU9361s.gif


Nåja, ursäkta urspårningen.
 
Om man gör det rätt blir det inte ett dugg fel.
Jämför man vikt per person som faktiskt bor i tältet och inte inte vikt per person som kan bo i tältet är det väl en alldeles utmärkt jämförelse.
Japp. Men det är ju inte alltid det görs på det viset. Till exempel brukar tillverkare av stora kåtor och tält inte göra så, utan snarare hur många som ryms i tältet.
 
Den tältlösningen tilltalar mej (kanske en ny utgift så småningom).
Man ska väl ha en gångstav som pinne.
Jag har alltid problem att få mina gångstavar att stå kvar.Det är svårt få ned dom ordentligt i backen, tex när vi hänger upp torklinan för kläder etc.
Hur gör ni?
Och denna tältmodell om man inte har stav,vilken slags "pinne" kan man använda i stället?
När jag har så liten pckning som möjligt i minsta säcken så har jag inte stavar med mej.
 
Den tältlösningen tilltalar mej (kanske en ny utgift så småningom).
Man ska väl ha en gångstav som pinne.
Jag har alltid problem att få mina gångstavar att stå kvar.Det är svårt få ned dom ordentligt i backen, tex när vi hänger upp torklinan för kläder etc.
Hur gör ni?
Och denna tältmodell om man inte har stav,vilken slags "pinne" kan man använda i stället?
När jag har så liten pckning som möjligt i minsta säcken så har jag inte stavar med mej.

Gossamer Gear brukar ha lätta pinnar till skydden att tillgå för de som inte använder stavar.

Själv tycker jag att stavarna sitter bra, men jag kör ofta spetsen i backen, vilket kräver lite speciella lösningar upptill. Men på Contrail ställer jag alltid staven snett i öppningen och med spetsen uppåt och har trots detta inte haft några problem med att staven glider. Men man får ju spänna upp tältet hårt.

Jörgen
 
Jag har alltid problem att få mina gångstavar att stå kvar.Det är svårt få ned dom ordentligt i backen, tex när vi hänger upp torklinan för kläder etc.
Hur gör ni?

Men stavarna ska ju inte stå fristående, de hålls i upprätt läge av det faktum att de spänns fast i minst tre riktningar av tält och tältlinor. Jag har inte haft några problem med mitt GoLite Trig 2 gällande detta, inte ens på klippunderlag där stavarna inte går ner en mm. Snarare tvärtom, är underlaget mjukt brukar jag lägga en flat sten under för att stavarna inte ska tryckar ner och därmed slacka tältet.
 
Något mer om The One?

Läst lite på sajter från USA,och det verkar ju fungera.
Nån som använt det i Sverige ännu?
Eller har anna info om det?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.