Lätta USA-nyheter 2008

Känns som det mest är finputsning av produkt-koncepten numera, den stora evolutionen låg nog ett par år tillbaka. Golite Shangri-La är som skrives inte så lätta när de kompletterats med stavar, golv, innertält. ID Sildome väger väl ung. samma som ett HB Akto utan innertält, vilket då förstås är en flexiblare lösning, dvs stormtålig tarp för 2 eller tält för 1. (?) Extra vattentåligt material på sovsäckens fotända & krager är ju bra men inget nytt. Redan 2003 eller därikring hade väl Nike höga lätta löparskor med membran för snabb & lätt vandring.
 
Känns som det mest är finputsning av produkt-koncepten numera, den stora evolutionen låg nog ett par år tillbaka.

Det stämmer nog - särskilt på den amerikanska marknaden. Det som händer där nu är att dussinmärkena också börjar med riktigt lätta grejer. Sen tror jag att det kommer dyka upp fler och fler tarptält. De amerikanska tälten har sett likadana ut alldeles för länge (kupoltält med löst regnskydd), men nu blir de mer och mer inspirerade av europeiska lösningar och tarptält.

I Sverige är vi antagligen på väg in i "den stora evolutionen".
 
Känns som det mest är finputsning av produkt-koncepten numera, den stora evolutionen låg nog ett par år tillbaka. Golite Shangri-La är som skrives inte så lätta när de kompletterats med stavar, golv, innertält. ID Sildome väger väl ung. samma som ett HB Akto utan innertält, vilket då förstås är en flexiblare lösning, dvs stormtålig tarp för 2 eller tält för 1. (?) Extra vattentåligt material på sovsäckens fotända & krager är ju bra men inget nytt. Redan 2003 eller därikring hade väl Nike höga lätta löparskor med membran för snabb & lätt vandring.

Inte riktigt säker på syftningen här, men är verkligen ett ensamt yttertält i närheten så vindtåligt som hela ekipaget?
 
Inte riktigt säker på syftningen här, men är verkligen ett ensamt yttertält i närheten så vindtåligt som hela ekipaget?

Jo, jag tror säkert flera enkelvävtält klarar av kraftig vind men det beror ju på konstruktionen. Om du tar tex Akto - tar du bort innertält och satsar på kanske golvväv istället - då har du ju lika vindtåligt tält som innan - skillnaden är att innertältet är borttaget!
 
Jo, jag tror säkert flera enkelvävtält klarar av kraftig vind men det beror ju på konstruktionen. Om du tar tex Akto - tar du bort innertält och satsar på kanske golvväv istället - då har du ju lika vindtåligt tält som innan - skillnaden är att innertältet är borttaget!

Hur vet du att det verkligen är lika vindtåligt utan innertält?

Man kunde ju tänka sig att innertältet skulle ha en stabiliserande effekt, eftersom det håller in yttertältet i en himla massa punkter.
 
Hur vet du att det verkligen är lika vindtåligt utan innertält?

Man kunde ju tänka sig att innertältet skulle ha en stabiliserande effekt, eftersom det håller in yttertältet i en himla massa punkter.

Ja, vad jag kan bedöma utifrån mina Hilleberg-tält Akto och Helags så ser jag inte hur innertält skulle hjälpa till att stabilisera yttertältet. Möjligtvis är om personen ligger inne i innertältet och på det sättet tyngs ner innertältet och yttertältet ihop lite. Det finns ju spännen mellan innertält och yttertält.
 
Hur vet du att det verkligen är lika vindtåligt utan innertält?

Man kunde ju tänka sig att innertältet skulle ha en stabiliserande effekt, eftersom det håller in yttertältet i en himla massa punkter.

Vad gäller HB m.fl tror jag inte att vindtåligheten påverkas så mycket av om innertältet sitter i. Det är fäst med tunna gummiband som inte kan överföra speciellt mycket kraft. Jag har kört HB med bara yttertält flera gånger och upplever ingen större skilnad på stabilitet.

På ett tält av amerikansk typ däremot, som Mountain HW Trango eller TNF VE-25 så gör det stor skillnad om man har hela tältet eller kör med "pitch light" varianten, dvs löst golv (footprint) och yttertält. På dessa tält är väven i innertältet betydligt kraftigare och fästs stumt i bågarna.
 
Ja, vad jag kan bedöma utifrån mina Hilleberg-tält Akto och Helags så ser jag inte hur innertält skulle hjälpa till att stabilisera yttertältet. Möjligtvis är om personen ligger inne i innertältet och på det sättet tyngs ner innertältet och yttertältet ihop lite. Det finns ju spännen mellan innertält och yttertält.

På t ex Akto går ju en lina längs marken mellan bågens ändar. Det är den linan som håller bågen böjd. Om den skulle gå av så skulle inget hålla ihop tältet längre, bortsett från innertältet som sitter med ett tiotal stroppar i bågen. Låt vara att stropparna inte är alltför starka - om det finns 10 st av dem så håller de för en del ryck åtminstone.

Så länge marklinan inte försvagas är det kanske inte större skillnad dock. Svårt att veta innan det är för sent iofs. Har nån testat förbi bristningsgränsen?

En sak är väl dock säker: Akto utan innertält är säkerligen tillräckligt starkt för att fungera bra.
 
Vad gäller HB m.fl tror jag inte att vindtåligheten påverkas så mycket av om innertältet sitter i. Det är fäst med tunna gummiband som inte kan överföra speciellt mycket kraft. Jag har kört HB med bara yttertält flera gånger och upplever ingen större skilnad på stabilitet.

Jag avsåg uteslutande "Hillebergtypen", glömde skriva det :) Se också mitt andra inlägg.

Jag tror absolut att yttertältet ensamt är fullt tillräckligt för att fungera bra! I exempelvis Akto vinner man relativt mycket volym också, så där är det lockande.

För att veta säkert hur innertältet påverkar skulle man väl egentligen behöva låta minst ett tält blåsa sönder. Fast det är kanske lite väl akademiskt då :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
Martin Fjäderlätt Lättviktiga nyheter från årets European Outdoor-mässa Lättpackning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.