3 för 3! Glöm tandborsklippandet!

PetNor; sa:
Raskesven; sa:
Och om man ensamvandrar med tält? Eller gäller treenigheten inte bara tre basgrejor i utrustningen och tre årstider, utan även tre personer?

Raskesven

Jag tror som sagt att du får göra som du vill men att du får ta konsekvensen av det.
Du KAN ha 3 för 3 men du måste inte.
Vill du ha:
*En sovsäck som väger 1500g när du KAN ha en som väger 500g så får du det.
*En ryggsäck som väger 3000g när du KAN ha en som väger 1500g.
*Ett tält som väger 3800g när du KAN ha en tarp som väger 1000g så får du det.
Och vill du dessutom ha det vintertid så får du naturligtvis det.

Men som vuxen människa så får du också ta konsekvensen av det ;)
//Peter
Hehe, snacka om att ha varit i säck innan det hamnade i påse;-)

Kan väl tillägga att om du vill ha en tarp som väger 1000 gram på fjället så KAN du ha det. Tror dock du blir lyckligare med ett tarptent eller ett tält, trots att det väger mer.

Raskesven
 
Re: Angående logga...

andy69; sa:
Personligen tycker jag att den "blåa" logga ni redan har är klart snyggare och lättförståeligare, samt superlätt att känna igen!

Varför inte ta fram ett par för försäljning?

//A

Satt och såg en DVD från Naturkompaniet/Fjällräven om Classic igår kväll. Riktigt trevlig tyckte jag. Dock fylldes jag av medlidande när jag såg de gigantiska ryggsäckarna. Och även kängorna.

Vi kanske skulle försöka få några ryggsäckar med "Fjäderlätt 3 för 3"-logga med på årets Fjällräven Classic. Det finns många man skulle önska ett lättare liv...

Jörgen
 
3,4 eller 6 kilo

För mej är det petitesser;allt är ju en lätt grund att ha för uteaktiviteter med en eller flera övernattningar.
Jag vill sova i ett välvädrat 2-väggstält med utrymme för matlagning och tillräcklig sitthöjd.
Bara yttertältet:nej tack,redan en mygga förstör en god nattsömn.Ett helt tillslutet yttertält är ju heller inte trevligt med fukt och att det blir för varmt.
Liggunderlag direkt på marken;jag brukar böka om så sovsäcken ofta är utanför liggunderlaget=kortare livslängd på sovsäcken för att den blir fuktig och smutsig.
Rygga med bra bärsystem och en egen plats för ev blöta/leriga grejer vill jag ha,speciellt om turen är lite längre i fjällen.
Jag tycker att kilo- och gramjagandet är jättebra att vara medveten om vid köp av nya prylar.
Hoppas det blir allt lättare bra grejer i affärerna nu.
 
Re: 3,4 eller 6 kilo

brigas; sa:
För mej är det petitesser;allt är ju en lätt grund att ha för uteaktiviteter med en eller flera övernattningar.
Jag vill sova i ett välvädrat 2-väggstält med utrymme för matlagning och tillräcklig sitthöjd.
Bara yttertältet:nej tack,redan en mygga förstör en god nattsömn.Ett helt tillslutet yttertält är ju heller inte trevligt med fukt och att det blir för varmt.
Liggunderlag direkt på marken;jag brukar böka om så sovsäcken ofta är utanför liggunderlaget=kortare livslängd på sovsäcken för att den blir fuktig och smutsig.
Rygga med bra bärsystem och en egen plats för ev blöta/leriga grejer vill jag ha,speciellt om turen är lite längre i fjällen.
Jag tycker att kilo- och gramjagandet är jättebra att vara medveten om vid köp av nya prylar.
Hoppas det blir allt lättare bra grejer i affärerna nu.

Blasfemi,har du inte skådat frälsningen i att gå kall, blöt och hungrig ;).
Här i landet lagom leder medelvägen mot ljuset,för sjunger man inte med i lättpackningens lov tillskrivs man packningar på 40 kilo eller vilka tyngsta alternativ som nu kan hittas.


peter
 
Re: 3,4 eller 6 kilo

brigas; sa:
För mej är det petitesser;allt är ju en lätt grund att ha för uteaktiviteter med en eller flera övernattningar.
Jag vill sova i ett välvädrat 2-väggstält med utrymme för matlagning och tillräcklig sitthöjd.
Bara yttertältet:nej tack,redan en mygga förstör en god nattsömn.Ett helt tillslutet yttertält är ju heller inte trevligt med fukt och att det blir för varmt.
Liggunderlag direkt på marken;jag brukar böka om så sovsäcken ofta är utanför liggunderlaget=kortare livslängd på sovsäcken för att den blir fuktig och smutsig.
Rygga med bra bärsystem och en egen plats för ev blöta/leriga grejer vill jag ha,speciellt om turen är lite längre i fjällen.
Jag tycker att kilo- och gramjagandet är jättebra att vara medveten om vid köp av nya prylar.
Hoppas det blir allt lättare bra grejer i affärerna nu.

Jag håller med dig - jag vill också ha all den där komforten.
Men jag tror inte att det är särskilt svårt - tricket är att inte låsa sig vid vissa tekniska lösningar. Är ett lättviktstält myggigt och oventilerat är det ju felkonstruerat!

Men det viktiga du trycker på är ju just att hela vårt tjatande om lättpackning handlar om att ge möjlighet att tänka lätt när man skaffar sin utrustning. Själv drivs jag av viljan att få andra att undvika att deras första inköp av "de 3 stora" väger 8 kilo, vilket mina gjorde.

Skillnaden mellan 3 och 8 kilo är stor.
 
Men så är det ju.

Den som fixar tre för tre med spartansk utrustning kan förmodligen fixa tre för sex och leva kungligt.

Det är en stor skillnad mot att (vilket är lätt hänt) ha tre för sex och fortfarande leva spartanskt.
 
På tal om tre för sex läste jag nyss en bok (rätt långtråkig ska sägas) om en "Parisiskas resa till Lhasa". Där berättas att dåtidens bemedlade fotvandrare inte bara lät sin utrustning bäras av sina undersåtar, utan även använde desamma som liggunderlag nattetid. Polyvalens var ordet.
 
Komfort behöver inte väga

GustavOh; sa:
Det är en stor skillnad mot att (vilket är lätt hänt) ha tre för sex och fortfarande leva spartanskt.

Jupp.
Hela grejen är ju att man inte behöver prioritera bort komforten om man inte vill.

Min personliga plan är ju att mina 3 ska väga 3 istället för 8, och samtidigt bibeålla boende-, bärande- och sovandekomfort. Eller till och med öka boende-, bärande- och sovandekomfort.

Bara att skaffa en bra dunsovsäck dubblerar ju komforten samtidigt som vikten halveras.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.