Navigera utan GPS

Den där kompassen är inte dum

Kompass, karta och kunskap är det bästa du kan ha, eftersom det inte kräver strömkällor, vilket en GPS gör.
En liten kompass kan du få för en hundring, och det är det verkligen värt. Om du inte vet hur man använder en kompass kan du lära dig det på 15 minuter.

Om du fortfarande inte gillar kompassen så kan man alltid navigera sig efter naturen. Stjärnor, myrstackar, klockan, alla kalssiker. Ett enkelt sätt att göra en kompass av klockan är att rikta timvisaren mot solen, och sedan är 12 mot söder. (glöm inte att kompensera med sommar- / vintertid.)

Har själv skepparexamen och erfarenheter om GPS och kompass, allmän navigation etc. Man bör alltid ha med en kompass även vad saken gäller.

/cb.
 
Med tnke på urbaniseringen, så kan man även titta på parabol-antenner, dom är ofta riktade mot söder, plus minus 15 grader...
 
När jag jobbade i Toronto upptäckte jag att udda gatunummer alltid var på södra/västra sidan av gatan. Eller om det var tvärtom?

I Sverige har vi inte det systemet, här är udda nummer på den vänstra sidan, räknat från början av gatan.
 
Re: Re: Passa kartan

haraldn; sa:
thureb; sa:
är grunden för all navigering. Dvs du skall lägga kartan så att norr på kartan ligger mot norr i naturen.
Det är inte grunden för all navigering. Vid navigering på fartyg gör man inte så, förmodligen för att det skulle vara opraktiskt att vrida runt ett stort sjökort.

Är själv upplärd med att göra som du beskrev dvs alltid betrakta kartan med norr uppåt men jag har ändrat mitt beteende även till sjöss då jag funnit att det är betydlgt lättare att se vinklar mellan öar och landkonturer om man orienterar kartan efter naturen.

Jag menar att man tvingas att tänka ett steg till om man alltid betraktar kartan/sjökortet med norr uppåt vilket gör navigeringen lite långsammare och lite osäkare.

Den metoden med norr alltid uppåt för navigatören kan man använda om man hela tiden navigerar med kompasskurser men det blir onödigt tillkrånglat vid paddling.

Jag menar alltså att att passa kartan är enklare och dämed närmare grunden än den gamla fartygsmodellen.

Om du skall se detta historiskt titta t ex på sjökort från 1600-talet, så är långtifrån alla sjökort ritade med norr uppåt.

Thure
 
mipert; sa:
I Sverige har vi inte det systemet, här är udda nummer på den vänstra sidan, räknat från början av gatan.
...och början av gatan är i regel den ände som ligger närmast kyrkan eller någon annan central punkt i orten (avdelningen för onödigt vetande?).
 
Re: Re: Passa kartan

haraldn; sa:
thureb; sa:
är grunden för all navigering. Dvs du skall lägga kartan så att norr på kartan ligger mot norr i naturen.
Det är inte grunden för all navigering. Vid navigering på fartyg gör man inte så, förmodligen för att det skulle vara opraktiskt att vrida runt ett stort sjökort. Möjligen kan det sägas vara grunden för orientering. Orienterare brukar ju vrida kartan, men det är egentligen bara en vanesak. Jag lärde mig navigering till sjöss, och därför vrider jag inte kartan, utom när jag ska visa saker för andra. Däremot är grunden för all navigering att följa med på kartan oavsett hur den är vriden, så att man vet var man är.

Jag skulle nog snarare vilja påstå att du medvetet eller omedvetet vrider på kartan även på fartyg, även på den största oljetankern. Skillnaden är att du vrider på kartan i din fantasi. Fysiskt ligger kartan med norr ifrån dig, men du "ser" kartan med norr åt norr.
 
Jag håller med. För allt seriöst navigerande ska kartan ligga med norr mot norr, inte framåt. Eller med andra ord ska kartan ligga i färdriktningen.

Det är därför tävlingsorienterare och fältflygare alltid gör så. Det finns inte tid över för att vända på kartan i fantasin.
Oceangående sjöfart är inte seriös navigering i den bemärkelsen. Ibland har man ju flera dagar på sig, innan man kan köra på någonting alls.

Däremot håller jag med om att om jag bara sitter och följer med, för att se var jag är, när någon framför planet/bilen/båten, då går det bra att åka med norr uppåt. Men då är det en upplysning, inte navigering jag sysslar med.

Anders
 
Glöm inte att frågan gällde hur man kan navigera utan hjälp av kompass eller GPS.

Idag visade jag några hur man använder klockan för att hitta söder. Kändes kul att lite sådär halvt nonchalant peka ut exakt norriktning, lite á la Crocodile Dundee.

Vi var på en promenad i ett naturreservat och jag blev en sorts handledare för de andra.
En annan diskussion rörde användning av ekollon, Jessica Simpson http://www.jessicasimpson.com/ berättade i en tidningsartikel att hon tyckte det var konstigt att inte människor åt ekollon, kan ekorrar kan väl människor.
Frågan kom upp bland oss som var ute och de flesta tyckte hon hade fel. Jag avslutade med att nämna att ekollon har varit en av de viktigaste födoämnen bland skogsmänniskor sedan dinousaurernas tid...
 
Re: Den där kompassen är inte dum

Cumulunimbus; sa:
Ett enkelt sätt att göra en kompass av klockan är att rikta timvisaren mot solen, och sedan är 12 mot söder. (glöm inte att kompensera med sommar- / vintertid.)

/cb.
Mitt söder brukar vara mellan timvisaren och urtavlans 12.
 
Re: Re: Den där kompassen är inte dum

gunnar_g; sa:
Cumulunimbus; sa:
Ett enkelt sätt att göra en kompass av klockan är att rikta timvisaren mot solen, och sedan är 12 mot söder. (glöm inte att kompensera med sommar- / vintertid.)

/cb.
Mitt söder brukar vara mellan timvisaren och urtavlans 12.

Precis, mitten emellan timvisaren och 12. Detta beroende på att solen behöver 24 h och timvisaren bara 12h för att rotera ett varv. Du behöver därför halvera klockans rotationshastighet.
 
Re: Re: Re: Den där kompassen är inte dum

mathias; sa:
Precis, mitten emellan timvisaren och 12. Detta beroende på att solen behöver 24 h och timvisaren bara 12h för att rotera ett varv. Du behöver därför halvera klockans rotationshastighet.

Och vintertid, eller räkna om till vintertid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
micke_vb Navigera i bil med MS, BT-puck och PC Navigering 3
Jack_99 Navigera fågelvägen till mål (60csx) Navigering 5
desmo79 Navigera i alpin miljö Navigering 6
Freebrave Navigera till X och Y Navigering 13
soltek Mobiltelefon att navigera med.... Navigering 5
EmilH Navigera rågång Navigering 25
steko Navigera efter stads gator i Garmin 60Csx Navigering 50
jonasolof Garmin GIS med VGmap navigera och editera karta i fält Navigering 2
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
prospicientia Gå utan papperskartor? Navigering 34
vandrafjäll Köra utan vhf-antennen Astro 220 ? Navigering 8
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Anders.Appelqvist lean GPS utan skärm och lull lull Navigering 12
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
holsson GPS utan kartfunktion Navigering 6
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
jonasolof Installera CN8 Europe utan föregående CD Navigering 5
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
sundancekid Gps UTAN kartfunktion! Navigering 16
kanotisten Dator utan COM-port Navigering 21
Brune GPS fix utan GPS mottagare Navigering 13
Nyman Installera Friluftskartan utan att ha Gps inkopplad Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
d.a.n.i.e.l GPS utan kartfönster för höjd- och längdmätning Navigering 5
NiclasH Precision utan DGPS Navigering 9
CyberJunkie Etrex Legend utan tid!? Navigering 8
bjornw Köra eTrex Summit utan GPS? Navigering 3
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...