Stadium viktmärker sina Everest-ryggor!

Vore inte det smartaste att de vägs individuellt, dvs efter säcken (eller annan stor pryl) är färdig så vägs den och får det ditskrivet någonstans. Var i kedjad detta ska göras är ju en anna femma, kanske i butiken?
 
estetdrägg; sa:
Vore inte det smartaste att de vägs individuellt, dvs efter säcken (eller annan stor pryl) är färdig så vägs den och får det ditskrivet någonstans. Var i kedjad detta ska göras är ju en anna femma, kanske i butiken?
Det vill inte jag betala för. Bättre med våg i affären, så vet man dessutom att dom inte fuskat.
 
Jag har själv spanat in den ryggsäcken och lade också märke till att lappen nämner en högre vikt än den som anges på hemsidan.

Jag lade dock märke till att aluminiumramen går att plocka ut! Eventuellt är det så att den lägre vikten gäller om ramen är utplockad, vilket naturligtvis INTE är rätt.

Jag tyckte dock, i övrigt, att ryggsäcken verkade väldigt bra och absolut värd 600kr.
Så jag kommer köpa den och väga upp den!
Jag meddelar senare vad den egentligen väger!

//Peter
 
PetNor; sa:
Jag tyckte dock, i övrigt, att ryggsäcken verkade väldigt bra och absolut värd 600kr.
Så jag kommer köpa den och väga upp den!
Jag meddelar senare vad den egentligen väger!

Jag funderar också på att köpa mig en sån och ha som grund för säckbygge. 600 spänn är ju inte så blodigt även om man skulle misslyckas.

estetdrägg; sa:
Vore inte det smartaste att de vägs individuellt

Själv är jag inte så superintresserad av vad varje grunka väger på grammet när - det viktigaste är ju att grejerna är avsevärt lättare än alternativen man har. Det är de stora kliven som gör nytta.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-04-24 kl 09:51]
 
Då får du gärna höra av dig om vad du hittar på med den.
Alla tips du har att komma med är intressanta.

Själv tänker jag, inledningsvis, "bara" strippa den på allt onödigt. Det brukar ge många gram extra!

//Peter
 

avslutad210712

Gäst
Har kontrollvägt all min utrustning men tyvärr har jag inte koll på var excel-arket finns för tillfället...

Det jag minns ur minnet är dock att

Ospreys säckar var något lättare än angiven vikt på hemsidan.

Lundhags säckar var ganska exakt lika tunga som Lundhags anger.

Roberts sovsäckar var lite svårare att kontrollväga eftersom jag laborerade med tyg, dunkvalitet samt en extra invändig krage men minns att totalvikten låg ungefär där jag hade räknat med att den skulle ligga efter modifieringarna.

Om jag inte hittar excel-arket så får jag göra en ny vägning för något skall msn snvänds sin fritid till.
 
Har bara hunnit igenom klätterprylarna i min kontrollvägning o där stämmer hårdvaran väl med tillverkarens viktangivelse. Ska bli spännande att se hur det går när jag kommer in på kläder, ryggor och sovsäckar.

Mvh Micke
 
Brune; sa:
Även om jag inte är gramjägare, men när ska det bli lika självklart att det finns en krönt våg i friluftsbutikerna som det är i matbutikerna, så man som kund kan kolla vad prylarna väger.

Per Brune

När prylarna säljs i pris/vikt ? Det är ju hela anledningen till krönta vågar i dagligvaruhandeln.

Ryggsäck 1000 kronor/kg är en prismärkning som i så fall skulle vara möjlig.
 
Lill-Olle; sa:
Brune; sa:
Även om jag inte är gramjägare, men när ska det bli lika självklart att det finns en krönt våg i friluftsbutikerna som det är i matbutikerna, så man som kund kan kolla vad prylarna väger.

Per Brune

När prylarna säljs i pris/vikt ? Det är ju hela anledningen till krönta vågar i dagligvaruhandeln.

Ryggsäck 1000 kronor/kg är en prismärkning som i så fall skulle vara möjlig.

Som f.d vågkonstruktör vet jag att man måste ha en krönt våg när man tar betalt för en vara med kgpris, men det finns också ”mjuka faktorer” som kundvärde.

Där jag råkar bo ligger Stadium granne med ICA och det är rätt löjligt att man måste be att låna en sak på Stadium för att gå in på ICA för att provväga.

Per Brune (just nu i kajakköpartankar, där det första jag frågar om är vikten på kajaken)
 
Jag köpte ryggsäcken i förra veckan och kontrollvägde den också.
Min ryggsäck vägde 2050g, vilket var 20g mer än det som angavs.
Efter att ha strippat ryggsäcken på onödigt långa remmar och annat "lull lull" så väger numera säcken 1930g.
Eventuellt kommer jag strippa den något mer, men det väntar jag med tills jag provat den "skarpt".
//Peter
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.