Lättpackning är inte UL

ping; sa:
Hehe..Jag klipper etiketterna,men inte ur vikthänseende utan för jag är känslig mot retsamma saker.Ang. tungpackare,fjällvandring är inget nytt fenomen.För 15-20 år sedan var 25kg för en veckotur snudd på lättvikt. Vet inte vad du kallar erfarenhet, men lite insikt kanske vore på sin plats.

Ändå är det många som påpekar att förr var minsann ryggorna så lätta, de gamla hederliga ramsäckarna liksom.. :)

Jag tycker insikten ÄR på plats när man påpekar att 25 kg för en vecka är onödigt tungt (vad gäller standardpackning, dvs exklusive fiske-, foto- eller klättergrejer).

Min pappa (vad töntig jag låter..) har fjällvandrat sedan länge, och snackar dels om hur puckat tunga ryggor han varit dum nog att bära, och dels om hur ont hans ena knä gör. Jag lägger ihop ett och ett.. (Nuförtiden vandrar han inte själv, utan hånar mig om min ryggsäck väger över 15 kg.)
 
Sarvi; sa:
joru; sa:
Vet inte heller om jag någonsin stött på "tungpackare" dvs personer som tycker att en karl ska klara 25 kilo på en veckotur. Möjligen kan väldigt oerfarna vandrare kanske tycka så.
Fast det beror på vad man gör. Är man fotograf, fågelskådare, jägare osv och ska ligga ute en vecka kan vandringen till baslägret säkert göras med en packning på 25 kilo och väl det. Så visst finns det tillfällen i fjällen när det kan bli aktuellt med tunga och stora packningar. Men för vanlig vandring är det förstås en annan sak.

Fast jag skrev "där innehållet inte används till något vettigt" ;) dvs den oerfarnes "överpackande" eller tungpackning i onödan.

Själv är jag vanligtvis ute i minst två men gärna tre veckor med mat och allt vilket kan ge vikter uppåt 28-29 kilo. Men det "känns" ändå ok eftersom jag inte bär omkring på en massa dödvikt, det mesta är ju mat :).

Rimligtvis blir det samma sak för en fotograf eller klättrare, annars hade man väl slutat med sin hobby för länge sedan..;) ?

//J
 
ping; sa:
joru; sa:
Poundshredder verkar ju mer rättvisande än gramjägare. Men jag uppfattar nog att gramjägare bör reserveras för de idoga som klipper bort etiketter från kläder/motsvarande för att spara just...några gram. De finns och ägnar sig åt tidsfördriv tycker jag.

Vet inte heller om jag någonsin stött på "tungpackare" dvs personer som tycker att en karl ska klara 25 kilo på en veckotur. Möjligen kan väldigt oerfarna vandrare kanske tycka så. Har man gått med en tung packning där innehållet inte används till något vettigt gör man nog inte om det.

//J

Hehe..Jag klipper etiketterna,men inte ur vikthänseende utan för jag är känslig mot retsamma saker.Ang. tungpackare,fjällvandring är inget nytt fenomen.För 15-20 år sedan var 25kg för en veckotur snudd på lättvikt. Vet inte vad du kallar erfarenhet, men lite insikt kanske vore på sin plats.


peter

Eftersom jag fjällvandrade redan för 25 år sedan så har jag varit med om den gamla goda tiden och har således någon "insikt". Några 25 kilon var det aldrig fråga om på veckopackningarna för vår del, tältet vägde 4,5 kilo delat på två (tyngre än de flesta tält idag), ryggsäcken ca 3 kilo (likvärdigt) och köket ca 750 gr delat på två (ngt tyngre). Frystorkad mat fanns även då liksom lätta regkläder (HH Nyfil) och lätt förstärkning (HH-fiberpäls). Slutvikten låg runt 17 kg kanske 18 om man föredrog kraftigare regnkläder och ylletröja. Men 25..? Det låter mer som en veckotur på vintern...

Eller menade du någon annan slag insikt..?

//J
 
joru; sa:
ping; sa:
joru; sa:
Poundshredder verkar ju mer rättvisande än gramjägare. Men jag uppfattar nog att gramjägare bör reserveras för de idoga som klipper bort etiketter från kläder/motsvarande för att spara just...några gram. De finns och ägnar sig åt tidsfördriv tycker jag.

Vet inte heller om jag någonsin stött på "tungpackare" dvs personer som tycker att en karl ska klara 25 kilo på en veckotur. Möjligen kan väldigt oerfarna vandrare kanske tycka så. Har man gått med en tung packning där innehållet inte används till något vettigt gör man nog inte om det.

//J

Hehe..Jag klipper etiketterna,men inte ur vikthänseende utan för jag är känslig mot retsamma saker.Ang. tungpackare,fjällvandring är inget nytt fenomen.För 15-20 år sedan var 25kg för en veckotur snudd på lättvikt. Vet inte vad du kallar erfarenhet, men lite insikt kanske vore på sin plats.


peter

Eftersom jag fjällvandrade redan för 25 år sedan så har jag varit med om den gamla goda tiden och har således någon "insikt". Några 25 kilon var det aldrig fråga om på veckopackningarna för vår del, tältet vägde 4,5 kilo delat på två (tyngre än de flesta tält idag), ryggsäcken ca 3 kilo (likvärdigt) och köket ca 750 gr delat på två (ngt tyngre). Frystorkad mat fanns även då liksom lätta regkläder (HH Nyfil) och lätt förstärkning (HH-fiberpäls). Slutvikten låg runt 17 kg kanske 18 om man föredrog kraftigare regnkläder och ylletröja. Men 25..? Det låter mer som en veckotur på vintern...

Eller menade du någon annan slag insikt..?

//J

Varför inte dela upp utrustningen på 4 pers,blir ännu lättare då.


peter
 
Hehe..Jag klipper etiketterna,men inte ur vikthänseende utan för jag är känslig mot retsamma saker.Ang. tungpackare,fjällvandring är inget nytt fenomen.För 15-20 år sedan var 25kg för en veckotur snudd på lättvikt. Vet inte vad du kallar erfarenhet, men lite insikt kanske vore på sin plats.


peter [/QUOTE]

Eftersom jag fjällvandrade redan för 25 år sedan så har jag varit med om den gamla goda tiden och har således någon "insikt". Några 25 kilon var det aldrig fråga om på veckopackningarna för vår del, tältet vägde 4,5 kilo delat på två (tyngre än de flesta tält idag), ryggsäcken ca 3 kilo (likvärdigt) och köket ca 750 gr delat på två (ngt tyngre). Frystorkad mat fanns även då liksom lätta regkläder (HH Nyfil) och lätt förstärkning (HH-fiberpäls). Slutvikten låg runt 17 kg kanske 18 om man föredrog kraftigare regnkläder och ylletröja. Men 25..? Det låter mer som en veckotur på vintern...

Eller menade du någon annan slag insikt..?

//J [/QUOTE]


Precis, det där med att packa ner allt som finns i en ryggsäck på 130 liter är en trend, precis som UL är en mottrend. I alla fall hävdar personer jag finner andledning att lyssna på det. Dessa är frilufshandlare och haft sin affär med sedan inlandsisen drog sig tillbaka. Enligt dem så har längden på kundernas vandringar kortats avsevärt de senaste 15 åren och gått från att vara en lång fjälltur på ca 2 veckor per år, till att bli många helgvandringar istället. Eftersom deras kunder inte behöver kånka på ryggan i veckor är de mindre noga med vikte. Och det är väll ok om man gillar att bära, riktigt problematiskt blir det väll bara om tar med sig sin tunga helgpackning på långvandring.

På min första fjällvandring för snart 20 år sedan var jag jävligt trött. För två veckor vägde jag in ryggan på 32 kg. De andra fyra mer fjällvana vänner skrattade åt mina "nödvändiga" grunkor och kläder hela vandringen. Jag svor mest. Nästa tur vägde jag in på 18 för lika lång tid och saknade inget.

Lättvikt är inget nytt. Haglöfs släppte en säck i mitten av 80-talet som många skrattade åt och få köpte. Man hade bytt metallramen mot plast för att minska vikten. En kompis köpte den och fick skit varje gång någon såg honom använda den. Kunde något i plast hålla för tufft uteliv?. Han använder den fortfarande ibland och tycker det är en av de bästa säckar han ägt.

Jag vet inte om vikten har minskat så mycket på grejorna, däremot har kvaliteten höjts avsevärt.
 
Grinchen; sa:
Precis, det där med att packa ner allt som finns i en ryggsäck på 130 liter är en trend, precis som UL är en mottrend.

Helt klart är lättpackning en trend - eller en motreaktion om man vill använda ett ord med annan laddning. Så funkar kultur.

Jag ser det dock som en positiv trend till skillnad från "jag är man och därför är min rygga på 130 liter och väger 30 kilo", och därför gör jag personligen mitt bästa för att underblåsa trenden så att utbudet och medvetandet ökar.
Den här gången är det en trend som jag har valt själv :)

Grinchen; sa:
Jag vet inte om vikten har minskat så mycket på grejorna, däremot har kvaliteten höjts avsevärt.

Ja, det är en av mina käpphästar: om nu materialen har blivit så mycket starkare, varför inte göra lättare men lika starka grejer istället för lika tunga men starkare?
Det var ju inte så att alla grejer ständigt föll i småbitar för trettio år sen.
 
Grinchen; sa:
Jag vet inte om vikten har minskat så mycket på grejorna, däremot har kvaliteten höjts avsevärt.

Jo,vikten har gått ner på nästan allt.Sovsäckar,tält, kök,kläder osv har blivit lättare,undantaget är ryggsäckar som har blivit tyngre i de flesta fall.Men samtidigt har prylarna blivit mer nischade och funkar bara under specifika förhållanden eller så är användarna mer kräsna och kräver att det ska passa perfekt,för mig,just nu.Ny tur-nya prylar.


peter
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Grinchen; sa:
Precis, det där med att packa ner allt som finns i en ryggsäck på 130 liter är en trend, precis som UL är en mottrend.

Helt klart är lättpackning en trend - eller en motreaktion om man vill använda ett ord med annan laddning. Så funkar kultur.

Jag ser det dock som en positiv trend till skillnad från "jag är man och därför är min rygga på 130 liter och väger 30 kilo", och därför gör jag personligen mitt bästa för att underblåsa trenden så att utbudet och medvetandet ökar.
Den här gången är det en trend som jag har valt själv :)

Grinchen; sa:
Jag vet inte om vikten har minskat så mycket på grejorna, däremot har kvaliteten höjts avsevärt.

Ja, det är en av mina käpphästar: om nu materialen har blivit så mycket starkare, varför inte göra lättare men lika starka grejer istället för lika tunga men starkare?
Det var ju inte så att alla grejer ständigt föll i småbitar för trettio år sen.

Men det görs ju lättare grejor idag, både tält, kök och sovsäckar är lättare jämförelsevis. Ryggsäckar är blandad kompott dock, där finns riktiga skräckexempel men också ryggor som är överlägset skönare att bära än dåtidens även om de väger några hekto mer.

//J
 
ping; sa:
joru; sa:
ping; sa:
joru; sa:
Poundshredder verkar ju mer rättvisande än gramjägare. Men jag uppfattar nog att gramjägare bör reserveras för de idoga som klipper bort etiketter från kläder/motsvarande för att spara just...några gram. De finns och ägnar sig åt tidsfördriv tycker jag.

Vet inte heller om jag någonsin stött på "tungpackare" dvs personer som tycker att en karl ska klara 25 kilo på en veckotur. Möjligen kan väldigt oerfarna vandrare kanske tycka så. Har man gått med en tung packning där innehållet inte används till något vettigt gör man nog inte om det.

//J

Hehe..Jag klipper etiketterna,men inte ur vikthänseende utan för jag är känslig mot retsamma saker.Ang. tungpackare,fjällvandring är inget nytt fenomen.För 15-20 år sedan var 25kg för en veckotur snudd på lättvikt. Vet inte vad du kallar erfarenhet, men lite insikt kanske vore på sin plats.


peter

Eftersom jag fjällvandrade redan för 25 år sedan så har jag varit med om den gamla goda tiden och har således någon "insikt". Några 25 kilon var det aldrig fråga om på veckopackningarna för vår del, tältet vägde 4,5 kilo delat på två (tyngre än de flesta tält idag), ryggsäcken ca 3 kilo (likvärdigt) och köket ca 750 gr delat på två (ngt tyngre). Frystorkad mat fanns även då liksom lätta regkläder (HH Nyfil) och lätt förstärkning (HH-fiberpäls). Slutvikten låg runt 17 kg kanske 18 om man föredrog kraftigare regnkläder och ylletröja. Men 25..? Det låter mer som en veckotur på vintern...

Eller menade du någon annan slag insikt..?

//J

Varför inte dela upp utrustningen på 4 pers,blir ännu lättare då.


peter

Därför att de flesta delar på tält även idag. Men man kan ju byta ut tvåmanstältet mot t ex G66 som jag ofta använde förr som solotält. Det vägde 2,3 kg. Voila, fortfarande inte i närheten av 25 kilo på en vecka.

Jag vidhåller att 25 kilo på en vecka indikerar nu som då antingen att man har ett specialintresse av något slag (klättring, kameror, fågelskådning) eller att man slarvat med sin packning.

//J
 
joru; sa:
ping; sa:
joru; sa:
ping; sa:
joru; sa:
Poundshredder verkar ju mer rättvisande än gramjägare. Men jag uppfattar nog att gramjägare bör reserveras för de idoga som klipper bort etiketter från kläder/motsvarande för att spara just...några gram. De finns och ägnar sig åt tidsfördriv tycker jag.

Vet inte heller om jag någonsin stött på "tungpackare" dvs personer som tycker att en karl ska klara 25 kilo på en veckotur. Möjligen kan väldigt oerfarna vandrare kanske tycka så. Har man gått med en tung packning där innehållet inte används till något vettigt gör man nog inte om det.

//J

Hehe..Jag klipper etiketterna,men inte ur vikthänseende utan för jag är känslig mot retsamma saker.Ang. tungpackare,fjällvandring är inget nytt fenomen.För 15-20 år sedan var 25kg för en veckotur snudd på lättvikt. Vet inte vad du kallar erfarenhet, men lite insikt kanske vore på sin plats.


peter

Eftersom jag fjällvandrade redan för 25 år sedan så har jag varit med om den gamla goda tiden och har således någon "insikt". Några 25 kilon var det aldrig fråga om på veckopackningarna för vår del, tältet vägde 4,5 kilo delat på två (tyngre än de flesta tält idag), ryggsäcken ca 3 kilo (likvärdigt) och köket ca 750 gr delat på två (ngt tyngre). Frystorkad mat fanns även då liksom lätta regkläder (HH Nyfil) och lätt förstärkning (HH-fiberpäls). Slutvikten låg runt 17 kg kanske 18 om man föredrog kraftigare regnkläder och ylletröja. Men 25..? Det låter mer som en veckotur på vintern...

Eller menade du någon annan slag insikt..?

//J

Varför inte dela upp utrustningen på 4 pers,blir ännu lättare då.


peter

Därför att de flesta delar på tält även idag. Men man kan ju byta ut tvåmanstältet mot t ex G66 som jag ofta använde förr som solotält. Det vägde 2,3 kg. Voila, fortfarande inte i närheten av 25 kilo på en vecka.

Jag vidhåller att 25 kilo på en vecka indikerar nu som då antingen att man har ett specialintresse av något slag (klättring, kameror, fågelskådning) eller att man slarvat med sin packning.

//J

Nä,nu idealiserar du bara.Buuuu....;)


peter
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Finns det nån skillnad mellan begreppen lättpackning och UL?
Ni ogillar intetsägande förkortningar och ängsliga anglicismer, är det därför du ibland säger LK, lätt komfort på en blogg som heter fjäderlätt där ni egentligen vill framföra tungt vägande skäl för lättpackning. Det är inte lätt att hitta rätt lätt begrepp?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.