Lättpackning är inte UL

bananmannen; sa:
Själv slimmar jag packningen tills jag tycker att det är nog, det räcker. Mina första packningar knakade i remmarna, nu ligger jag på under 8 kg bas (räknar in gaskannan i det). Några förbättringar till kan kapa något ytterligare kilo, vet inte exakt.

Nåväl, det som slår mig att UL knappast kan definieras utifrån kilo, tex under 5 kilo. Det beror ju på vad man gör. Tre dagar på sommaren i sydsverige eller två veckor i fjällen på hösten ställer helt olika krav. Det som är UL i syd kan vara livsfarligt i norr.


Skulle tror att man normalt refererar till sommarvandring
över trädgränsen.
 
Ultralight är för mig att göra som jag gjorde idag. Ta 7260 kg lastbil och byt ut kedjan till kylargardinen mot en av syntetlina. Sparad vikt: Minst 75 gram!

Nu bytte jag inte i "viktspararsyfte" men man stod ändå och kände skillnaden före/efter och jag tänkte med en gång på de som kapar tandborstar och filar ner dragkedjans dragsko för att spara vikt. Det är UL.
 
Lagom..

Tycker liksom många här att går man UL så strävar man efter det lättaste alternativet alla kategorier...

Att gå lätt tycker jag är att sträva efter att gå så lätt som möjligt med bibehållen komfort(högst individuellt). Jag skulle inte välja en ryggsäck på 600-700g som är helt ramlös, utan hellre tar jag en på 1000-1200g, då den ger bättre komfort. Däremot skulle jag inte välja en som väger 1800g och har ännu bättre komfort..

Om min basvikt(tält-kök-sovsäck-liggunderlag-ryggsäck)ligger strax under 4kg är jag nöjd. Visst, jag kan gå lägre i vikt men börjar då tömma på komforten..och det ska ju vara Roligt och Skönt att gå i fjällen :)!

//A
 
Re: Lagom..

andy69; sa:
Att gå lätt tycker jag är att sträva efter att gå så lätt som möjligt med bibehållen komfort(högst individuellt). Jag skulle inte välja en ryggsäck på 600-700g som är helt ramlös, utan hellre tar jag en på 1000-1200g, då den ger bättre komfort. Däremot skulle jag inte välja en som väger 1800g och har ännu bättre komfort..

Om min basvikt(tält-kök-sovsäck-liggunderlag-ryggsäck)ligger strax under 4kg är jag nöjd. Visst, jag kan gå lägre i vikt men börjar då tömma på komforten..och det ska ju vara Roligt och Skönt att gå i fjällen :)!

//A

I en annan tråd hoppades jag på tips om lättare ryggor,
du kanske har nåt att bidra där. Det handlar i mitt fall inte om "komfort" utan snarast om att inte gå sönder, vilket är känslan vid en ischiasattack.

4 kg basvikt är extremt bra. Jag antar att det var av hast du inte tog med sådant som sjukvård, hygien,
bränsle, regnkläder och kartor i uppräkningen.
[Ändrat av marmotta 2007-04-11 kl 18:21]
 
Ben_Rangell; sa:
Ultralight är för mig att göra som jag gjorde idag. Ta 7260 kg lastbil och byt ut kedjan till kylargardinen mot en av syntetlina. Sparad vikt: Minst 75 gram!

Nu bytte jag inte i "viktspararsyfte" men man stod ändå och kände skillnaden före/efter och jag tänkte med en gång på de som kapar tandborstar och filar ner dragkedjans dragsko för att spara vikt. Det är UL.

När jag läser detta slås jag
ånyo av en fundering jag många gånger gjort om fördomar och om språkets inverkan på tanken. På svenska säger man "gramjakt" och många
lurar sig att tro att det handlar om "några futtiga gram
hit eller dit" - samtidigt som en riktig karl givetvis
ska klara 25 kg på en veckotur ... På något sätt lyckas man sedan haka på föreställningar som att den som bär mindre kläder just därför inte tvättar dem,
eller klichén om kapade tandborstar



På engelska använder man ju uttryck som "poundshedder".
Dels är det ju en helt annan enhet -
enstaka pund är vad saker väger, alltså vad man kan spara på att byta eller slopa detaljer -
dels är det inte
längre en jakt utan något jämförbart med att
banta eller att fälla hår.

Undras hur den skillnaden förklaras om den inte
bara är en slump.
 
Helt rätt!

marmotta; sa:
andy69; sa:
Att gå lätt tycker jag är att sträva efter att gå så lätt som möjligt med bibehållen komfort(högst individuellt). Jag skulle inte välja en ryggsäck på 600-700g som är helt ramlös, utan hellre tar jag en på 1000-1200g, då den ger bättre komfort. Däremot skulle jag inte välja en som väger 1800g och har ännu bättre komfort..

Om min basvikt(tält-kök-sovsäck-liggunderlag-ryggsäck)ligger strax under 4kg är jag nöjd. Visst, jag kan gå lägre i vikt men börjar då tömma på komforten..och det ska ju vara Roligt och Skönt att gå i fjällen :)!

//A

I en annan tråd hoppades jag på tips om lättare ryggor,
du kanske har nåt att bidra där. Det handlar i mitt fall inte om "komfort" utan snarast om att inte gå sönder, vilket är känslan vid en ischiasattack.

4 kg basvikt är extremt bra. Jag antar att det var av hast du inte tog med sådant som sjukvård, hygien,
bränsle, regnkläder och kartor i uppräkningen.
[Ändrat av marmotta 2007-04-11 kl 18:21]

Lägger jag på alla kläder som är med i ryggan så blir det 1300g och sjv/hygien 200g.
Sedan kommer övrigt 500g(gas-kniv-tejp-snöre-vattenbehållare)
Så summan av kardemumman blir 2kg till!

Angående ryggsäckar så tycker jag att Haglöf Lim 45 är nice :)! Och deras Climber tycker jag sitter väldigt skönt..men den väger ju ca 500g mer :-(!

//A
 
bananmannen; sa:
Själv slimmar jag packningen tills jag tycker att det är nog, det räcker. Mina första packningar knakade i remmarna, nu ligger jag på under 8 kg bas (räknar in gaskannan i det). Några förbättringar till kan kapa något ytterligare kilo, vet inte exakt.

Nåväl, det som slår mig att UL knappast kan definieras utifrån kilo, tex under 5 kilo. Det beror ju på vad man gör. Tre dagar på sommaren i sydsverige eller två veckor i fjällen på hösten ställer helt olika krav. Det som är UL i syd kan vara livsfarligt i norr.

Din sista "hypotes" vill jag gärna att du utvecklar, om du kan.
Själv har jag råkat ut för snöstorm i syd i maj och dito i norr i juni. På vilket påtagligt sätt skiljer dessa sig för att den nordliga breddgraden förändras?
 
Re: Helt rätt!

andy69; sa:
Lägger jag på alla kläder som är med i ryggan så blir det 1300g och sjv/hygien 200g.
Sedan kommer övrigt 500g(gas-kniv-tejp-snöre-vattenbehållare)
Så summan av kardemumman blir 2kg till!

Angående ryggsäckar så tycker jag att Haglöf Lim 45 är nice :)! Och deras Climber tycker jag sitter väldigt skönt..men den väger ju ca 500g mer :-(!

//A

Liter är inte samma sak överallt, men 45 liter verkar väldigt knappt. Som mest har jag burit 8 kg mat,
och det är itne den mest kompressibla packningsdetaljen.
Än värre kan det vara söderut, där proviantering
är lite av hasard, i fråga om
viktsekonomi, koktider och skrymme.

Med tanke på att Bergans gör en 90-literssäck (var det väl) som väger 1.7 kg så verkar inte Haglöfs
lösning vara toppenslimmad. Men jag ska titta lite
närmre.
 
marmotta; sa:
Ben_Rangell; sa:
Ultralight är för mig att göra som jag gjorde idag. Ta 7260 kg lastbil och byt ut kedjan till kylargardinen mot en av syntetlina. Sparad vikt: Minst 75 gram!

Nu bytte jag inte i "viktspararsyfte" men man stod ändå och kände skillnaden före/efter och jag tänkte med en gång på de som kapar tandborstar och filar ner dragkedjans dragsko för att spara vikt. Det är UL.

När jag läser detta slås jag
ånyo av en fundering jag många gånger gjort om fördomar och om språkets inverkan på tanken. På svenska säger man "gramjakt" och många
lurar sig att tro att det handlar om "några futtiga gram
hit eller dit" - samtidigt som en riktig karl givetvis
ska klara 25 kg på en veckotur ... På något sätt lyckas man sedan haka på föreställningar som att den som bär mindre kläder just därför inte tvättar dem,
eller klichén om kapade tandborstar



På engelska använder man ju uttryck som "poundshedder".
Dels är det ju en helt annan enhet -
enstaka pund är vad saker väger, alltså vad man kan spara på att byta eller slopa detaljer -
dels är det inte
längre en jakt utan något jämförbart med att
banta eller att fälla hår.

Undras hur den skillnaden förklaras om den inte
bara är en slump.

Poundshredder verkar ju mer rättvisande än gramjägare. Men jag uppfattar nog att gramjägare bör reserveras för de idoga som klipper bort etiketter från kläder/motsvarande för att spara just...några gram. De finns och ägnar sig åt tidsfördriv tycker jag.

Vet inte heller om jag någonsin stött på "tungpackare" dvs personer som tycker att en karl ska klara 25 kilo på en veckotur. Möjligen kan väldigt oerfarna vandrare kanske tycka så. Har man gått med en tung packning där innehållet inte används till något vettigt gör man nog inte om det.

//J
 
joru; sa:
Vet inte heller om jag någonsin stött på "tungpackare" dvs personer som tycker att en karl ska klara 25 kilo på en veckotur. Möjligen kan väldigt oerfarna vandrare kanske tycka så.
Fast det beror på vad man gör. Är man fotograf, fågelskådare, jägare osv och ska ligga ute en vecka kan vandringen till baslägret säkert göras med en packning på 25 kilo och väl det. Så visst finns det tillfällen i fjällen när det kan bli aktuellt med tunga och stora packningar. Men för vanlig vandring är det förstås en annan sak.
 
joru; sa:
Poundshredder verkar ju mer rättvisande än gramjägare. Men jag uppfattar nog att gramjägare bör reserveras för de idoga som klipper bort etiketter från kläder/motsvarande för att spara just...några gram. De finns och ägnar sig åt tidsfördriv tycker jag.

Vet inte heller om jag någonsin stött på "tungpackare" dvs personer som tycker att en karl ska klara 25 kilo på en veckotur. Möjligen kan väldigt oerfarna vandrare kanske tycka så. Har man gått med en tung packning där innehållet inte används till något vettigt gör man nog inte om det.

//J

Hehe..Jag klipper etiketterna,men inte ur vikthänseende utan för jag är känslig mot retsamma saker.Ang. tungpackare,fjällvandring är inget nytt fenomen.För 15-20 år sedan var 25kg för en veckotur snudd på lättvikt. Vet inte vad du kallar erfarenhet, men lite insikt kanske vore på sin plats.


peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.