Satellittelefon

Om vi ger det tid så lär det bli bättre... Kanske inom något år.

Och Garmins inReach Explorer+ är möjligen liiite väl kostsam fortfarande, åtminstone om huvudsyftet är att hålla hemmafronten på gott humör... De 450 dollarna i USA lär väl knappast bli billigare i Sverige, eller?
 
Dyrt?

Visst kostar det mycket om man bara skall hålla dom där hemma nöjda men om man - som jag- är 72 år och gärna går utanför etablerade leder så är den säkerhet som detta ger mig värt pengarna. Det tycker hustrun också! Har idag en "vanlig" Explorer och den är ju överkomlig i pris på XXL.

Fördelen med Explorer+ torde väl vara att man slipper ha en separat GPS med åtföljande extrabatterier så när det blir dags att ompröva GPS:n så kanske det blir en sån här - förutsatt att Garmin fixat kartor som går att använda.
 
4799:- för SE+ och 5399:- för Explorer+ känns som ett högt pris. Jag kan inte se att de skiljer sig mycket från de äldre från DeLorme. I alla fall inte SE-modellen.

Man får hoppas att att Garmins uppköp leder till bättre representation på den svenska marknaden. XXL säljer inte InReach längre så nu är det bara import som gäller.
 
Kjell, jag sa inte att den var dyr (något är dyrt i min värld när det kostar oförklarligt mycket mer än vad det levererar), jag sa "möjligen liiite väl kostsam" - åtminstone för närvarande. Även som snart tio år yngre än du så kan jag definitivt se de praktiska fördelarna med att använda Iridiumsystemet för lugnande info till orolig släkt, och en satellittelefon är klart mycket kostsammare för inte mycket bättre hem-kontakt. Men jag brukar av erfarenhet + ren princip ALDRIG hoppa på version 1.x av något nytt. När det är utprovat, färdigavlusat och användarvänligt - så betalar jag gärna en rejäl hög med våra gula aluminiumpengar för något jag VILL HA. I det här fallet så är, i mina ögon, inte Garmins arbete färdigt än. Inte på långa vägar - om den där kartbilden var bästa upplösning vi kan få... Förhoppningsvis helt annorlunda inom något år, så brukar det vara... Datorkraft och -minne + masstillverkning är lappri numera, det är programutvecklandet och avlusningen som kostar.
 
Håller med dig Odd

Kjell, jag sa inte att den var dyr (något är dyrt i min värld när det kostar oförklarligt mycket mer än vad det levererar), jag sa "möjligen liiite väl kostsam" - åtminstone för närvarande. Även som snart tio år yngre än du så kan jag definitivt se de praktiska fördelarna med att använda Iridiumsystemet för lugnande info till orolig släkt, och en satellittelefon är klart mycket kostsammare för inte mycket bättre hem-kontakt. Men jag brukar av erfarenhet + ren princip ALDRIG hoppa på version 1.x av något nytt. När det är utprovat, färdigavlusat och användarvänligt - så betalar jag gärna en rejäl hög med våra gula aluminiumpengar för något jag VILL HA. I det här fallet så är, i mina ögon, inte Garmins arbete färdigt än. Inte på långa vägar - om den där kartbilden var bästa upplösning vi kan få... Förhoppningsvis helt annorlunda inom något år, så brukar det vara... Datorkraft och -minne + masstillverkning är lappri numera, det är programutvecklandet och avlusningen som kostar.

Helt klart är Garmins påverkan på den här produkten försumbar, den var nog i stort sett klar när Garmin köpte deLorme eftersom den lanseras så snart efter att deLorme blev uppköpta. Jag tror att det antingen kommer att bli massor med modifieringar av programvara och hårdvara eller också får vi en Garmin-produkt med deLormes teknik integrerad.
Det tar säkert ytterligare något/några år innan produkten/systemet har en sådan standard att det kan börja ersätta både den gamla Explorern och vanlig GPS med våra numera frisläppta topo-kartor och terrängkartor. Så vi gör nog klokt i att vänta, både du och jag (och alla andra).
 
Tycker allt detta är väldigt intressant. För att vara en person som kan noll inom detta område så börjar jag försöka lära mig och förstå detta nu efter all diskussion :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blåbär Satellittelefon Navigering 2
Blåbär Satellittelefon? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.