Erfarenheter av lättare ryggsäckar?

http://www.fjaderlatt.se finns en beskrivning av några av de lättare ryggsäckarna i det svenska sortimentet just nu. Några snabba intryck som Martin och jag fick på Fair Enough förra helgen.

Vi har ju inte testat de här ryggorna i praktiken, men det finns det säkert andra som har. Det vore därför intressant med kommentarer och erfarenheter.

Jörgen
 
Har precis köpt en Haglöfs LIM 35 för dagsturer mm. Instämmer i det som sägs i texten om 45:an. Utan problem stabil i laster på runt 10 kg. Den är väldigt djup och ganska smal vilket jag inte riktigt är van vid.

Har bara testat den under kortare tid. Mkt skön men märkte att ovankanten kan nog skava på mig eftersom det är ganska stelt vid höftbenen. Nu är jag ganska smal så det är inte ovanligt för mig på andra säckar också och inget lite tejp inte fixar.

Finns öglor på säcken där man kan fästa liggunderlag etc. Syns på bilden
http://www.fjaderlatt.se/uploaded_images/IMG_0630-790446.JPG

Den här säcken kommer nog hänga med ett bra tag på mina turer
 
Oooops, glömde en sak.

Är säcken tungt packad skam man aldrig ha något hårt och kantigt längst ner. Ramen slutar en bit upp så det kommer att skära in i baken! Det märkte jag på första provturen...
 
Eftersom det är ett gruppköp från granite gear på g så kommer det säkert dyka upp en del intressanta reflektioner och recensioner från lätta säckar.

Jag undrar om någon har testat pinnacle från GoLite?
 
bergans helium lady55

Jag har ju enbart provgått upp och nedför ett berg i uppehållsväder med den,då jag inte beslutat om köp ännu.
12kg kändes mycket komfortabelt.14kg hemma en stund var också bra.
Stora litrar,mycket lättpackad.
Bärsystemet sitter mycket bekvämt på mej,höftbälte,axelremmar,åtdragning uppe,bröstrem.
Lite tröga klickspännen.
Hade tält,liggunderlag,packpåse med kläderna och sovsäcken,kök+ tillbehör,kamera,hygien etc etc+ en boklast ung.motsvarande min tänkta vikt av mat.
Fortfarande gott om litrar att packa i utan att ha använt snölås eller lockets stora ficka.
Tycker det verkar bra med den längsgående dragkedjan då man kan "buffa till säckens innehåll i sidled.
Nätfickorna på utsidan blir lite svårnyttjade med full säck,men skräp och mössa/vantar går ner bra,däremot svårt att ha nåt stående upp ur dem pga resåren.
Säcken ligger an mot ryggen men är lätt att ventilera genom att man släpper efter på axelremmarna och har "tyngden" över höfterna.
Bra kardborre i stav/isyxefästena.
Väl långa packremmar för kompression i sidled.
Finns nå stadig öglor undertill som man väl kan fösta nåt utanpå med med nån lösa remmar.
Tycker säcken verkar förvånansvärt rejäl för att vara så tunn och lätt.
Jag är 159cm med förhållandevis lång rygg (tror jag).
 
Jag funderar också på en lätt säck, kring 50-60 liter och vikt under kilot. Jag är inte beredd att ta en ica-kasse med bärremar bara för att spara nåt hekto, som inte går att bära med än ett par kilo i. När jag är ute äter jag en massa mat, bär ibland grejer åt andra och har en del utrustning med mig (i a f på mina fjällturer). Så säcken måste kunna klara bärvikter uppemot 15 kilo. När jag gör turer på 2-4 dagar så spelar det ingen större roll för mig om jag bär 7 eller 9 kilo, och då klarar jag mig fint på nästan vilken säck som helst (den sk UL-paradoxen).

På backcountrygear (funderar på att beställa tält därifrån) finns bl a GoLite Jam2 (51L/600g/80$) och Equinox Kathadin (55L/570g/110$). Hittar recensioner av den senare (bra säck, men tveksamt bärsystem för vikter över 10kg), men inte på den senare. Har ni andra läst mer? Hur går era tankar?
 
Strykarräven; sa:
Jag funderar också på en lätt säck, kring 50-60 liter och vikt under kilot. Jag är inte beredd att ta en ica-kasse med bärremar bara för att spara nåt hekto, som inte går att bära med än ett par kilo i. När jag är ute äter jag en massa mat, bär ibland grejer åt andra och har en del utrustning med mig (i a f på mina fjällturer). Så säcken måste kunna klara bärvikter uppemot 15 kilo. När jag gör turer på 2-4 dagar så spelar det ingen större roll för mig om jag bär 7 eller 9 kilo, och då klarar jag mig fint på nästan vilken säck som helst (den sk UL-paradoxen).

På backcountrygear (funderar på att beställa tält därifrån) finns bl a GoLite Jam2 (51L/600g/80$) och Equinox Kathadin (55L/570g/110$). Hittar recensioner av den senare (bra säck, men tveksamt bärsystem för vikter över 10kg), men inte på den senare. Har ni andra läst mer? Hur går era tankar?

BPLs recensioner ger väl ett bättre beyg åt Jam2 än åt Kathadin, men Jam2 är ju en nyare säck också. Tillverkarna hävdar väl att båda klarar vikter uppåt 15 kg, medan BPL tycker att ungefär 10 kg är mer lagom. Jag har inte provat någon av dessa säckar, men med tanke på att jag burit mer i mina hemsydda säckar, som förmodligen har sämre bäregenskaper, utan att lida nämnvärt så skulle jag vara villig att bära 15 kg inledningsvis. Men detta är ju bara en tanke, eftersom jag inte har någon personlig erfarenhet. Vi får väl börja med lite jämförande tester på http://www.fjaderlatt.se :)

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
...Vi får väl börja med lite jämförande tester på http://www.fjaderlatt.se :)
Rättelse: vi får börja med att köpa en massa säckar. Kan man få sponsring av dig om man ställer upp som recensent? :)

Nä, men det är detta som är problemet: man vill veta innan man köper, och vanligtvis vet man inget eller lite innan man köpt. Men, då blir det nog en jam2 för mig, den är ju även billigare. Hade annars tänkt mig en Golite Gust, som jag såg på eBay.
 
Strykarräven; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
...Vi får väl börja med lite jämförande tester på http://www.fjaderlatt.se :)
Rättelse: vi får börja med att köpa en massa säckar. Kan man få sponsring av dig om man ställer upp som recensent? :)

..

Bra idé. Fjäderlätt är ju en hobby för Martin och mig, vi har varken tid eller råd att testa eller att sponsra. Men recensioner av fjäderlätta prylar tar vi så klart gärna in. Inget hindrar ju att samma recension läggs in även i Utsidans recensionsbank.

Det är många som är på gång och skaffar lätta ryggsäckar och funderar på lätta tält-alternativ nu, så det borde kunna bli en bra samling med recensioner efter barmarkssäsongen.

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Bra idé. Fjäderlätt är ju en hobby för Martin och mig, vi har varken tid eller råd att testa eller att sponsra. Men recensioner av fjäderlätta prylar tar vi så klart gärna in. Inget hindrar ju att samma recension läggs in även i Utsidans recensionsbank.

Det är många som är på gång och skaffar lätta ryggsäckar och funderar på lätta tält-alternativ nu, så det borde kunna bli en bra samling med recensioner efter barmarkssäsongen.
Jo, det var något sånt jag tänkte. Kan tänka mig att skriva ihop några rätt seriösa testrecensioner på ledig tid, bara sån gives (så är det ju för doktorander, antingen har de all tid i världen, eller ingen alls...)

Vi börjar ju vara ett gäng lätt-intresserade, med bra spridning: UL-fanatiker, Hemmapularna, LK-falangen, MM-löpare etc. Återkommer med lämpliga testobjekt som jag redan hunnit bilda mig en uppfattning om.
 
Strykarräven; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Bra idé. Fjäderlätt är ju en hobby för Martin och mig, vi har varken tid eller råd att testa eller att sponsra. Men recensioner av fjäderlätta prylar tar vi så klart gärna in. Inget hindrar ju att samma recension läggs in även i Utsidans recensionsbank.

Det är många som är på gång och skaffar lätta ryggsäckar och funderar på lätta tält-alternativ nu, så det borde kunna bli en bra samling med recensioner efter barmarkssäsongen.
Jo, det var något sånt jag tänkte. Kan tänka mig att skriva ihop några rätt seriösa testrecensioner på ledig tid, bara sån gives (så är det ju för doktorander, antingen har de all tid i världen, eller ingen alls...)

Vi börjar ju vara ett gäng lätt-intresserade, med bra spridning: UL-fanatiker, Hemmapularna, LK-falangen, MM-löpare etc. Återkommer med lämpliga testobjekt som jag redan hunnit bilda mig en uppfattning om.

Exakt så. Du och andra som läser det här är välkomna att höra av sig med bidrag som kopplar till fjäderlätta vandringar och utrustning. Vår ambition är blygsam: Att förändra världen...

Jörgen
 
Lätt säck med komfort???!

Hmmm… är det någon som är riktigt komfortabel med sina lätta säckar och verkligen går lätt.
De som skriver nu verkar vara mera inne på en FLUGA då alla har synpunkter på att säckarna faktiskt fungerade GANSKA bra.
Själv vill jag ha komfort utan problem och går nog hellre med en stabil något tyngre säck men packar snålt. För en tredagars vårtur runt +5 på natten klarar jag mig med 12 kg med mat och säck utan problem och då är jag väldigt komfortabel med bärandet, 20-30 km och läger. Visst väntar jag på en bra lätt säck men inte utan komfort.

Ola A.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
RRRR Extern ram - erfarenheter? Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent Contrail - några erfarenheter Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Essexblue Erfarenheter Tarptents? Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
johnliungman nån som testat Cilogear - ryggsäckar ? Lättpackning 2
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Öhrnell Hur väger man ryggsäckar egentligen? Lättpackning 20
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...