Renodlat solo gaskök

Har skrivit till Packalätt och frågat om de tänker/ka/ ta hem den, återkommer när de svarat.
...och nu har jag fått svaret:
"Jag har tittat på denna brännare och kommer nog ta hem den så småningom."
...men...
"Tyvärr har jag inget inköp inplanerat därifrån och kan inte heller säga när det blir."
Duger säkert om man vill ha den till nästa sommar, men jag drar den 7/10, så här blir det nog den tjeckiska versionen.
Tack, danisko!

Tordnado:
låter rimligt att det inte är mycket värme som behöver tillföras via slingan, jag har som sagt utan problem använt den slinglösa FMS-117T frostiga morgnar och kvällar.
Väntar med stort intresse på feedback om pulsning etc!

Här finns en recension av FMS-118, bl a med bilder på hur den beter sig vid vändning av gaspatronen.
 
Vad har de gjort med brännaren om det går åt 9 - 10 gram gasol för att koka upp en knapp halvliter (473 gram) vatten - dessutom inomhus! ??

trangiaköket 27 med primusbrännaren så klarar man sig på mellan 6 - 7 gram gasol på 503 gram 17 gradig vatten. (detta inte bara en gång utan upprepande - 14 st halvlitersuppkok på en 100 grams flaska är fullt möjligt och då är det ändå en liten, liten slatt kvar i tuben

Med ovanstående kök så räcker det till 10, kanske 11 halvlitersuppkok (som dessutom inte var riktigt fulla halvliter) på en 100 grams flaska.

Med dem förbrukningen som de redovisar så drar det lika mycket bränsle som att köra på fotogen eller bensin med en koppbrännare
 
Missade detta - visst är det märkliga värden den israeliska killen redovisar! Satt han mitt ute i ökenvinden och eldade för gamarna? Tack och lov stämmer de inte alls med min visserligen helt ovetenskapliga erfarenhet (av den slinglösa versionen). Jag var uppe i bergen med köket i två veckor förra hösten och märkte inget onormalt - gasförbrukningen blev snarast lägre jämfört med vad jag är van vid från tiden med Trangiabrännaren, trots att jag ju denna gång inte hade med Trangias suveräna vindskydd. Skänkte bort en halvfull patron när jag klivit ner från bergen.
Skall testa lite mer "vetenskapligt" och även jämföra bägge varianterna, när 118 anländer :)
 
Vad har de gjort med brännaren om det går åt 9 - 10 gram gasol för att koka upp en knapp halvliter (473 gram) vatten - dessutom inomhus! ??

trangiaköket 27 med primusbrännaren så klarar man sig på mellan 6 - 7 gram gasol på 503 gram 17 gradig vatten. (detta inte bara en gång utan upprepande - 14 st halvlitersuppkok på en 100 grams flaska är fullt möjligt och då är det ändå en liten, liten slatt kvar i tuben

Med ovanstående kök så räcker det till 10, kanske 11 halvlitersuppkok (som dessutom inte var riktigt fulla halvliter) på en 100 grams flaska.

Med dem förbrukningen som de redovisar så drar det lika mycket bränsle som att köra på fotogen eller bensin med en koppbrännare

Bra observerat! Kan det vara mätfel? Om vi förenklar och säger att Trangia drar 7 gram enligt dina mätningar och hans kök drar 9 gram enligt hans mätningar så krävs det en rätt bra våg för att vara säker på de där 2 grammen. Förmodligen är Trangias design lite effektivare men jag är inte säker på att det är verkligen är så stor skillnad under identiska förhållanden. Det återstår att se när någon väger med samma våg.

När jag läser min text ovan så inser jag att jag "önskeavrundar" men som sagt tester under identiska förhållanden får avgöra.
 
Ett litet test av FMS-117T

Oroad av xxargs iakttagelse kände jag att det var bäst att testa min egen 117 innan ev. beställning av 118.

Förutsättningar:

våg: IKEA "Ordning", den runda elektroniska matvågen.
kök: FMS-117T
patron: Primus Powergas 230 g, vägd till 284 g, dvs litet drygt halvfull.
kastrull: yttergrytan från Trangia 27, 80 g, diameter 150 mm, höjd 68 mm
lock: engångspajform, alu
värmereflektor: Thermoreflekt (alu+bubbelplastisolering), 100% undertill + ca 80% runt brännaren, höjd 130 mm (dvs nästan upp till överkant kastrull)
utetemperatur: 19 grader, mycket svag vind
vattentemperatur: 17 grader (mätt med analog termometer som kalibrerats mot min kroppstemperatur)
vattenmängd: 500 g per uppkok
antal upprepningar: 3 st med 20 min mellan gångerna för temperaturutjämning hos kök, kastrull och patron.
koksätt: måttligt pådrag (alla lågor under kastrullen), vattnet kokade efter knappa 4 min.

utfall: gaspatronen vägde efter dessa tre gånger 265 g.
Jag hade alltså förbrukat 19 g gas på tre halvlitersuppkok, dvs i snitt drygt 6,3 g per gång.

slutsats: med alla svårkontrollerade störningsfaktorer (olika vindskydd/reflektor, form på kärl, gaspådrag etc) är ju inte precisionen strålande, men man kan väl säga att försöket inte tyder på vare sig uppseendeväckande bättre eller sämre prestanda än hos min gamla Trangia/Primusbrännare.

Ute i busken kokar jag aldrig lika mycket åt gången och en hel del består av mycket sparsam sjudning, vilket kanske kan förklara att jag tyckte mig förbruka ännu mindre gas. Jag använder oftast kroppsvarmt vatten (kör värmeflaska i sovsäcken och avkylningsklamp på dagen ;)) och befann mig mest över 2000 m ö h, vilket kanske också spelar in. Däremot var det som sagt ofta kring nollgradigt ute.
 
Här heter det Karrimor och kostar strax över hälften av samma från Packalätt :)

Nu får du sluta leta upp så bra priser, min fru är redan skumt inställd till de många småpaket som dyker upp med posten :)

En generell varning som inte har med detta kök att göra är att Karrimor inte håller samma kvalitet som det gjorde på 80-90-talet. Dvs deras tält och ryggsäckar till bra priser är inte så bra.
 
Hänvisar till denna länk http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=446797&postcount=20 på hur jag mätte upp värdena på trangian.

uppvärmningen gjordes med lock på och till dom första genomgående bubblorna till ytan i vattnet i grytan. Ligger uppkokstiden på ca 4 minuter för en halvliter vatten vid kav lugn så kör man på det mest ekonomiska läget när det gäller bränsleförbrukning i trangia 27.


Alternativ så kollar man hur många halvliters uppkok man kan få ut på en ny 100 grams flaska tills den är tom och sedan dela det på 100 gram (eller att väga flaskan före och efter för mer exakt värde av gasvikten). Se till och ange om det är med eller utan grytlock vid uppkok då den är ganska viktig för minskad avkylningsverkan av vattnet i slutfasen vid uppkok och kan ge gram i skillnad på gasförbrukningen.

olika pådrag har också verkningsgrad och maxfart ger sällan den bästa bränsleekonomin utan man får prova sig fram med olika pådrag (och mäta uppkokstider) tills man hittar området där vågen rör sig minst per uppkok. - att ha en lämplig uppkokstid i minnet är bättre än att försöka komma ihåg hur köket lät när den körde på den ekonomiska läget...
 
Tack xxargs, som vanligt schyssta tips och värdefulla insikter - tack för länken! Säg till om jag gjorde några större tankemissar vid snabbprovningen av FMS-brännaren.
 
Ser ingen fel i din mätövning och 6.3 gram/0.5 liter uppkok är på ungefär samma nivå som trangia. - skall man ha bättre än detta så blir det att ta till kylflänsade grytor

med andra ord OK funktion.

Kör man tex primus omnifuel så är det hart när omöjligt att komma under 10 gram per halvliter och i det avseende så verkar koppbrännarna ha sämre verkningsrad.

Förmodligen för att det är utblandat med mer luft i lågan samt att gashastigheten under grytan är tämligen hög och liten överföringstid av hettan då det bokstavligen agerar blåslampa.

med metoden med koppbrännare så kan man få högre effektnivå och kortare uppvärmningstid för att massaflödet är högre, men på bekostnaden av verkningsgraden

en hattbrännare har en ganska lugn, nära på en brinnade gaskudde under grytan vilket gör att överföringstiden för hettan är längre men massaflödet är lägre och därmed lägre effekt och längre uppvärmningstid, men istället bättre verkningsgrad.
 
Tack xxargs, som vanligt schyssta tips och värdefulla insikter - tack för länken! Säg till om jag gjorde några större tankemissar vid snabbprovningen av FMS-brännaren.

Har nog ingen annan än en försumbar påverkan på testet, men jag vet inte om detta är speciellt noggrant =) :

"vattentemperatur: 17 grader (mätt med analog termometer som kalibrerats mot min kroppstemperatur)"
 
Har nog ingen annan än en försumbar påverkan på testet, men jag vet inte om detta är speciellt noggrant =) :

"vattentemperatur: 17 grader (mätt med analog termometer som kalibrerats mot min kroppstemperatur)"
Sorry, uttryckte mig nog mer än lovligt kryptiskt. Egentligen helt onödig utvikning. Graderingsplattan på denna gamla termometer är lite lös, så jag bara kollade, att kvicksilverpelaren hamnar i höjd med 36,8 grader, när den skall göra det :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 11
ylivirta Eta Express vs. Eta Solo Kök och brännare 13
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...