Dolomiterna i Juli?

Hej,


Någon som vet hur temperaturen är i Dolomiterna i juli. Alternativt vet ni kanske nåt annat ställe med långa turer ca 2-300 meter (gärna trad.) som har säsong mitt i sommaren. Önskemålet är svalare än Verdon och torrare än Lofoten.


:) Emil
 
Nissedal

Har själv inte varit i Dolomiterna, men då du nämner Lofoten, kommer jag att tänka på Nissedal. Nissedal är ju i södra Norge, och har landets torraste klimat.
Var själv där i somras till stor förnöjelse. Finns massor av lite längre leder, på gudomligt fin granit.


/Fredrik
 
Förare Nissedal?

Jag läste i någon artikel om Nissedal att det finns en tysk förare om Nissedal som skall vara bäst. Var kan man köpa denna? I Nissedal?
 
Om jag det visste...

Vet faktiskt inte hur det är med föraren. Helt klart är att den tyska är helt överlägsen den norska. Jag förmodar att den tyska föraren är lättare att få tag på i Tyskland, då den affär där man kan köpa förare i Nissedal, också är det ställe som gjort den norska föraren.


Skall man klättra vid Haegefjell, som är den bästa klippan, går det ofta bra utan förare. Det brukar ofta finnas någon där, som vet något om lederna.


/Fred
 

andreas.spak@c2i.net (Andreas Spak)

Gäst
Førare til Nissedal

Den "norska" føraren till Nissedal är faktiskt inte så dum kan jag tala om. Det som kan verka lite annorlunda är kanske graderingen på vissa turer, eftersom dessa är klättrade av tyska klättrare før en del år sedan. Denna førare kan man kjøpa på Nissedal Klatresenter i Nissedal.Det finns många steder som är lika bra (bättre) än Hægefjell, t.ex. en led som heter Spionfurer, eller den tur som ligger til høyre før den.
Kan också rekommendera en tur som heter "Walker, Texas Ranger" gjord av Marius och Kjetil Grimseth. Denna turen finns inte i nån førare men går til venstre av "Tyrion" på Hægefjell.
 
Bergeller granit

Albigna i Bergell i sydöstra Schweiz (på gränsen till Italien) torde vara ett gott alternativ för den som vill resa lite längre. Fantastiska berg, supergranit, långa trad.leder, "korta" anmarscher och ett Berggasthaus med ett värdpar och ett kök utöver det vanliga. Rekommenderas!
 

lars.jonsson@mbox357.swipnet.se (Lars Jonsson)

Gäst
Förare över Nissedal

Den norska föraren är alltid bra att ta med på Nissedalsresan. Framförallt då den innehåller många av de leder som gjorts sedan den tyska kom ut i handeln.


Den norska föraren brister dock i ett viktigt avseende. Nämligen kvaliten på ledbeskrivningarna. Jämför man textinformationen och bildinformationen över lederna i de bägge förarna så framstår den tyska som betydligt mer genomarbetad och informativ. Man får information om ledens karaktär, nödvändig säkringsutrustning och en detaljrik bildbeskrivning som gör vägfinnandet relativt enkelt.


För en klättrare som är mindre erfaren på flerreplängdersturer eller oerfaren i Nissedalsområdet är sådan information minst sagt viktig.


För mer info om klättringen runt Nisservattnet besök:
http://home.swipnet.se/razor välj "övrigt av intresse" i menyn och klicka på länken "Nissedal" i nederdelen av sidan.


Mvh Lars
 

Anders

Gäst
Dolomiterna

Ok! Skall du till Dolomiterna så kommer du att få grym klättring, åk till Rosengartenområdet nära
Bolzano eller till Sella. Vädret växlar, det kan vara svinkallt i Juli men också jättevarmt eller mittemellan.
Dock sällan regn, i alla fall inte när jag varit där och det är några gånger. Lederna i Rosengarten är
200-300 meter långa och ej speciellt svåra.


Ha det så kul i Dolomiterna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.