Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Paul, Den där designen gillar jag massor :) Fasen, jag ska se om man inte skulle ta o göra något åt det hållet. Tack för tipset

Ska prova Seved efter jul någon gång:)
 
Tackar! Jo, ricasson kan man vara utan. Min idé var snarare att peka på en knivstil än en befintlig design :).

~Paul~

Jo, jag förstod det men var bara tvungen att skoja till det lite. :) Vad är det för dimensioner på den där?

Kimmo, det är ena otroligt vackra knivar som du gör! Har sett lite bilder på andra forum också och jag är mycket imponerad.
 
1. Jo, jag förstod det men var bara tvungen att skoja till det lite. :)

2. Vad är det för dimensioner på den där?
1. Förstod det. Ville trots allt förklara :).

2. Bladet är 140 mm långt och ca 2,5 mm tjockt. Stålet är Sandvik 12C27M (Modified), HRC 58-59. Jag har inte vägt kniven men gissar på strax under 200 g. Ändbutten och parerskyddet är i mässing, greppet i jakaranda/palisander.

Kniven medföljer en traditionell läderslida med tryckknapp och flärp. Den har en relief med springande jakthundar på frontsidan. Jag har två av denna modell. Den på bild är near mint och den senaste är NIB.

~Paul~
 
Bladet är 140 mm långt och ca 2,5 mm tjockt. Stålet är Sandvik 12C27M (Modified), HRC 58-59. Jag har inte vägt kniven men gissar på strax under 200 g. Ändbutten och parerskyddet är i mässing, greppet i jakaranda/palisander.

Kniven medföljer en traditionell läderslida med tryckknapp och flärp. Den har en relief med springande jakthundar på frontsidan. Jag har två av denna modell. Den på bild är near mint och den senaste är NIB.

Hmm. Jag har också en sån KJE men jag tror faktiskt den har rostfläckar. Fanns det olika material på bladet? Stämpen ser lite annorlunda ut med ram på min.
 
Hmm. Jag har också en sån KJE men jag tror faktiskt den har rostfläckar. Fanns det olika material på bladet? Stämpen ser lite annorlunda ut med ram på min.
Nej, stålet är det samma. Däremot så har de olika årgångarna lite olika logotyper. En del har dessutom tillverkats av FM Mattsson och dessa är föregångare till den här modellen.

~Paul~
 
Moddad swede 8'a

Min edc. Stålet är sverker 21 (D2), av den enda anledningen att jag råkade få tag på en bit.
Kjell
 

Bilagor

  • _DSF0083.jpg
    _DSF0083.jpg
    12.2 KB · Visningar: 572
re

Det var en fint moddad fällis. D2 är bra stål.

Här en ett par bilder på 2 småttingar jag gjort. Kallar den för ying&yang:)
Hade lite små bitar o1 stål kvar så det blev det här paret. Buffelhorn och älghorn. Bladlängdena är bara ca 5.5 cm o hela ca 10.7 cm långa.Hoppas ni gillar O titta Paul, ingen riccasso heh heh..:)

tre-1575_zpsd27c84a5.jpg

fyra-169_zps81181eb2.jpg

ett-1180_zps188217b6.jpg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...