Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Du har ju tagit fram den aktuella formen så givetvis är det något som tilltalar dig med den. Min egen skapelse hade inte sett ut så där. Jag hade gärna placerat spetsen i förlängningen av mittenlinjen räknat från handtagets bakersta del.

I min smak är bladet för brett och kanske lite för delikat. Kniven ser ut som en mindre variant på kockkniven. Det kan i o f vara bra om man lagar en del mat i lägret men kanske inte så bra i samband med täljning, fileande av fisk och som en allroundkniv. Däremot är bladformen nästan idealisk till jakt.

Vilket stål valde du?

2. När det gäller skollor så blir det väldigt svårt att råda dig. Återigen. Personligen hade jag kanske inte tittat på utseende helt och hållet, utan på hållbarhet, dvs träets hårdhet i Janka-grader: http://en.wikipedia.org/wiki/Janka_hardness_test

~Paul~

Du missförstod. Bilden som är inkluderad är en kniv som någon annan har beställt. Han inkluderade den för att beskriva de olika sätten att forma kniven vid hälen.

Kniven kommer vara i 3V stål, så det är jag mycket nöjd med.

Jag ska kika på hårdhetstestet. Tack för länken.
 
Du missförstod. Bilden som är inkluderad är en kniv som någon annan har beställt. Han inkluderade den för att beskriva de olika sätten att forma kniven vid hälen.

Kniven kommer vara i 3V stål, så det är jag mycket nöjd med.

Jag ska kika på hårdhetstestet. Tack för länken.
Jasså OK. Ber om ursäkt för att ha varit lite trög.

Når det gäller inpassningen så tycker jag att hans beskrivning låter vettig.

~Paul~
 
1. Du har ju tagit fram den aktuella formen så givetvis är det något som tilltalar dig med den. Min egen skapelse hade inte sett ut så där. Jag hade gärna placerat spetsen i förlängningen av mittenlinjen räknat från handtagets bakersta del.

I min smak är bladet för brett och kanske lite för delikat. Kniven ser ut som en mindre variant på kockkniven. Det kan i o f vara bra om man lagar en del mat i lägret men kanske inte så bra i samband med täljning, fileande av fisk och som en allroundkniv. Däremot är bladformen nästan idealisk till jakt.

Vilket stål valde du?

2. När det gäller skollor så blir det väldigt svårt att råda dig. Återigen. Personligen hade jag kanske inte tittat på utseende helt och hållet, utan på hållbarhet, dvs träets hårdhet i Janka-grader: http://en.wikipedia.org/wiki/Janka_hardness_test

~Paul~

Av ren nyfikenhet. Vad skulle du ändra på min design?

26hGd.jpg


Om jag förstod dig rätt, baserat på exempelbilden från James, så ville du ha spetsen mer i mittlinje med skaftet och dra in bredden med nån cm för att få eggen mer i linje med skalorna, korrekt?
 
Kom tänka på att jag inte behöver rita så mycket. Jag har bilder ;). Den bästa bladformen är den som återfinns på en Gerber A475.

MinGerberA475Armorhide2.jpg


Jag tycker fortfarande att din kniv har aningen för brett blad med hänsyn till bladlängden. En allroundkniv bör klara allt från täljande, matlagning, filéande av fisk till att kunna spänta och klyva mindre ved. Kniven på bild har ett krombelagt blad i M2 som är fullt flatslipat. Greppet är perfekt utformat. Tyvärr har man valt Armorhide, vilket kanske inte är det mest praktiska på våra breddgrader.

Om din kniv skulle råka ha dessa linjer och ett grepp i ett hårt träslag så har du den ultimata kniven.

~Paul~
 
Synd att ägaren behandlat handtaget med vax. Det sänkte värdet någon tusenlapp. Alla ingrepp som ger kniven ett utseende som inte fanns där när kniven lämnade fabriken är alltid till nackdel. Att folk inte fattar det.

Hur som helst. Kniven är kanonfin. Kompassen har jag aldrig sett tidigare. Den ser också allt för modern ut. Jag vågar säga att det inte är original.

Jag har alla fyra av de uppräknade knivarna. Två av dem är i mint condition och två i near mint (bowiekniven inberäknad).

Jag räknar med att det är lättare att ta bort missfärgningen på bladet än att restaurera ett slitet eller på annat sätt behandlat handtag. Av denna anledning valde jag bort den andra kniven som gick på Tradera och som nådde upp till strax under 2K. Den hade ett finare blad men sämre grepp än min och saknade dessutom slida.

Har du brynet kvar? Och har du grejerna från insidan av handtaget kvar?

~Paul~

Ja, visst är det synd med vaxet på handtaget men det kunde vara värre, tex fett. Vaxet ligger ju som tur var bara på ytan så det är inget större problem att få handtaget i nyskick igen. Kompasen är en Suunto av gammalt stuk så det är inte omöjligt att den är samtida. Har inget av dom andra sakerna kvar, har läst om olika saker som funnits i fickan, bla ngn typ av flerfunktionspryl med bla kompass, ska se om jag hittar den infon igen.

Jag är glad att se att jag inte betalat överpris för den, gav 2 500kr.
 
Av ren nyfikenhet. Vad skulle du ändra på min design?

26hGd.jpg


Om jag förstod dig rätt, baserat på exempelbilden från James, så ville du ha spetsen mer i mittlinje med skaftet och dra in bredden med nån cm för att få eggen mer i linje med skalorna, korrekt?

Tittar man på måtten och användningsområdet, är det ju en Aurora som Du beskriver.
Har Du testat den?

Mikael
 
Hittade lite info:

"Designed by Ken Warner and Pete Dickey; this rare knife was made during the late 1960s and early 1970s. Only a few thousand were made by Hackman with a 1/4" blade, with the majority produced by Garcia in Brazil with a 3/16" blade. The Hackman survival knife was intended for private sale to military personnel bound for Vietnam. The Randall Model 18 had made the hollow handle sawback popular with the troops, but Randall could not keep up with demand. Like the Randall this knife featured a watertight hollow handle and a massive 1/4" thick stainless steel blade.

The sheath pocket holds a very innovative tool which combines a sharpening stone, whistle, survival kit, and compass."

Fredrik
 
Kanoninfo gällande Hackmankniven! Jag har inte fått min kniv ännu, så jag undrar naturligtvis om dessa tillbehör finns med. Tror knappast det :(.

Din kompass var med andra ord inte original ;).

Det där att Randall konkurrerade med Hackman visste jag men inte att det var pga oförmågan att leverera tillräckligt många ex. Trodde att det berodde på priset.

Vår Hackmankniv är en riktig raritet som är svår att få tag på. Framför allt om skicket är bra. Förlusten av tillbehören är förstås ett avbräck men kniven har trots det ett högt samlarvärde. Ännu högre värde blir det om den kombineras tillsammans med de tidigare nämnda knivarna, dvs Wirkkala och Sorsakoski Butterfly.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.