Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Becker 16

Min favorit just nu min Ka-Bar bk16. Men jag gillar inte slidan eller den grova färgen som är på bladet så jag har moddat den en del. Med tanke på hur mycket lagt ner på den totalt så finns det andra knivar som är mer prisvärda. Men med färgen borta och en ny slida så gillar jag den skarpt!
 

Bilagor

  • IMG_20150321_082224~2~2.jpg
    IMG_20150321_082224~2~2.jpg
    131.4 KB · Visningar: 1,129
Tack så mycket.
Bladet är jag inte dock inte klar med samt att jag slarvat bort original muttrarna till skalorna så utseende därefter :)
 

Bilagor

  • IMG_20150321_105737~2.jpg
    IMG_20150321_105737~2.jpg
    33.3 KB · Visningar: 1,110
Tack så mycket.
Bladet är jag inte dock inte klar med samt att jag slarvat bort original muttrarna till skalorna så utseende därefter :)

Du har rätt i att det inte är mycket kvar av orginalutseendet. Den ser rätt "brutal" ut i din moddade version. Vilken typ av finish funderar du på att ge den?

Slidan ser riktigt lyxig ut!

/ J
 
Och nu byter vi stil totalt. Betydligt modernare framtoning i trendriktiga material. Men bra ändå får väl tilläggas. En bekantskap som köptes av en slump men visade sig vara av betydligt högre kvalitet än jag trott från början.

http://cykligare.blogspot.se/2015/03/little-big-knives-gnome.html



Gnome%20-%20Anton%20Malyshev.jpg

Gnome​

/ J

Instämmer med nAnders, oavsett egen åsikt om kniven som presenteras är det alltid ett nöje att läsa dina knivtexter!
Keep up the good work! :)
/Lux - för tillfället mycket upptagen, men läser tråden gör jag!
 
Hej på er! Till vardags tycker jag Victorinox compact är den ultimata kniven (om man kan avvara tång!). Vikt/nytta-ration är e m å det bästa jag testat.

Victorinox är mycket trevliga, min favorit är Climber. Lagom tjocklek för att ligga bra i fickan och handen och en bra uppsättning verktyg. För att göra den ännu bättre kan man pimpa den med miniskruvmejsel och nål.

Hittade den här recensionen av Compact:
http://www.thetruthaboutknives.com/2014/06/knife-review-victorinox-compact/

Från kommentarsfältet:
"Indeed they are insanely easy to get scary sharp!
I didn’t mention it in the review, but I’ll occasionally use the blade to touch up spots that I missed while shaving!
"
Kul att läsa att jag inte är den enda som har gjort detta...;)

/Lux

Climber:
 

Bilagor

  • climber.jpg
    climber.jpg
    192.3 KB · Visningar: 953
Den är också en av mina favoriter. Det enda jag saknar på Compacten är den där lilla stjärnskruvmejseln som Outridern är utrustad med :). Kroken kan jag också vara utan.

Mina övriga favoriter är:
Rambler
Explorer
Outrider
Huntsman Lite

~Paul~

Bland de minsta Victorinox-fällknivarna är Manager min favorit. Påminner om Rambler men med penna istället för tandpetare eller pincett.
/Lux
 

Bilagor

  • manager 1.jpg
    manager 1.jpg
    5.7 KB · Visningar: 952
  • manager2.jpg
    manager2.jpg
    3.7 KB · Visningar: 945
Du har rätt i att det inte är mycket kvar av orginalutseendet. Den ser rätt "brutal" ut i din moddade version. Vilken typ av finish funderar du på att ge den?

Slidan ser riktigt lyxig ut!

/ J

Vill få det lite mer gamla slitna utseendet på den. Har ett par av farfars gamla knivar som genom åren fått sån underbar patina. En sån patina går inte att skapa men jag är iaf en bit på väg. Kniven och slidan skrek "commando/ut och kriga" eller nåt tidigare. Nästa steg är att göra ett par nya skalor av ek. Har en bit ek som är 20+år och som varit med om en del och därav fått ganska fina missfärgningar. Måste bara ta den till jobbet och klyva upp den i mindre bitar.
Slidan känns väldigt lyxig men den kosta bara 500kr plus frakt från england
 

Bilagor

  • IMG_20150321_080148.jpg
    IMG_20150321_080148.jpg
    54.3 KB · Visningar: 953

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.