Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Av samma anledning som skandinavisk egg är mer praktisk jämfört med flatslipning.

Har som vanligt med vinklarna/bladgeometrin att göra. En sådan egg är starkare i samband med lika stora eggvinklar. En nollegg på en skandinavisk- eller sabelslipfas eller en sådan utrustad med minimal mikroegg tillåter att man kan luta slipfasen i snävare vinklar än ett flatslipad blad med en primäregg. Visst kan man använda ett fullt flatslipat blad men då krävs det att stålet är av hög kvalitet och/eller att vinkeln ökas något.

Bild a visar ett fullt flatslipat blad som visserligen är utmärkt till att gå igenom någorlunda mjukt organiskt material utan motstånd men inte är lika hållbart som ett sabelslipat blad (i det här fallet visserligen är aningens trubbigare i vinkeln men avsevärt hållbarare) i bild b.

Bild c visar samma eggvinkel i grader som i bild b (skandi/sabel), dock sittandes på ett flatslipat blad. Problemet är att inte heller denna variant är lika hållbar som den skandinaviska- eller sabelslipningen.

Man kan m a o använda ett större urval ståltyper i samband med sabel/skandi. Ett flatslipat blad kräver i stort sett ett hållbart kolstål av bra kvalitet om man vill undvika problem. Detta grepp kostar förstås pengar :).

En del tester visar dessutom på att ett sabelslipat-/skandislipat blad inte kilar fast lika lätt i materialet i samband med klyvning/batoning (som det numera heter ;)) som ett fullt flatslipat blad gör.

Ber om ursäkt för den usla teckningen.

Bushcraft%20flatslipning%20skandislipning.jpg


Det här är som vanligt ett svårt ämne som diskuteras flitigt på diverse fora. Personligen anser jag att både skandi- som sabelslipning har en del fördelar som andra slipfaser saknar. Framför allt är en sådan egg lättare att underhålla ute i busken ;).

~Paul~

Möjligt de fått något bladbrott eller dylikt och därför bytat slipning till sabel. Skulle nog snarare gissa på det än försök att haka på bushcraftgrejen. En bushcraftkniv vore mer betjänt av den gamla slipningen i min mening, för det handlar väl om att snida och karva mer än om att klyva ved?
 
Den är också en av mina favoriter. Det enda jag saknar på Compacten är den där lilla stjärnskruvmejseln som Outridern är utrustad med :). Kroken kan jag också vara utan.

Mina övriga favoriter är:
Rambler
Explorer
Outrider
Huntsman Lite

~Paul~

Håller med om stjärnmejseln. Ramblern har jag i nyckelknippan. Min Huntsman ligger mest och samlar damm.
Två andra favoriter är Solo (röd nylon, inte alox) och Alpineer, Mycket bra till matlagning ute.
När jag är ute och vandrar till skogs nuförtiden så är det alltid Solo och M95 som följer med, tillsammans med en 24 cm viksåg (Silky Topgun).
 
1. Möjligt de fått något bladbrott eller dylikt och därför bytat slipning till sabel. Skulle nog snarare gissa på det än försök att haka på bushcraftgrejen.

2. En bushcraftkniv vore mer betjänt av den gamla slipningen i min mening, för det handlar väl om att snida och karva mer än om att klyva ved?

3. Min Huntsman ligger mest och samlar damm.

4. Två andra favoriter är Solo (röd nylon, inte alox) och Alpineer, Mycket bra till matlagning ute.

5. När jag är ute och vandrar till skogs nuförtiden så är det alltid Solo och M95 som följer med, tillsammans med en 24 cm viksåg (Silky Topgun).
1. Det är i princip omöjligt att bryta av ett Peltonen-M95-blad. Den plastiska deformationen renderar snarare ett böjt blad än ett avbrutet dito. 1095 är nämligen segt och elastiskt om härdat på ett korrekt sätt.

Din gissning att man fallit till föga för den allmäna bushcrafttrenden är med största sannolikhet korrekt.

2. Fast faktum är att de flesta bushies är utrustade med skandinavisk slipning eller någon typ av variant på den: https://www.google.se/search?q=bush...a=X&ei=FsXwVIHqEMn4ywP4gYLADw&ved=0CAYQ_AUoAQ.

Det finns förstås undantag (som den svenska flatslipade Casströmkniven) men det hör till ovanligheterna.

Personligen föredrar jag skandinavisk slipning till mina bushcraftknivar/täljknivar och full flatslipning till allroundknivar (allmäna campingsysslor, fiske, jakt, en viss matlagning osv).

3. Det gjorde min original-Huntsman också. Jag syftar dock på Huntsman Lite, dvs modellen med stjärnskruvmejsel i ena änden och ett praktiskt LED-ljus :).

4. Ja, det är två användbara modeller. Tyvärr kan man inte äga dem alla
evilgrin39.gif
.

5. En mycket bra kombo. Du har täckt alla situationer :).

~Paul~
 
Många talar varmt om Bark River och nu kan jag vara med och leka:)
Denna City Knife är ursprungligen designad av en av de stora, Bob Loveless.
Efter lite tweakande på linjerna blev den så här.
First production run från Knives Ship Free.
CPM154, konvex slipning, vass som attan. Grön canvas micarta, stålbolster.

Medföljande fickfodral rymmer också en Fenixlampa.

/Per
 
Många talar varmt om Bark River och nu kan jag vara med och leka:)
Denna City Knife är ursprungligen designad av en av de stora, Bob Loveless.
Efter lite tweakande på linjerna blev den så här.
First production run från Knives Ship Free.
CPM154, konvex slipning, vass som attan. Grön canvas micarta, stålbolster.

Ser ytterst sympatisk ut! :)

/ J
 
Rough Rider har ett tilltalande pris/kniv-förhållande verkar det som. I den här schangern är jag själv sugen på GECs Farm & Field knivar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.