Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Då samlar du kanske på andra märken/customs?

Mikael

Min samling är... ja, vad ska man säga...inte lika elegant och enhetlig som din.
Väldigt länge intalade jag mig att jag inte samlade utan att jag faktiskt behövde och skulle använda alla knivar jag köpte. Sedan fortsatte jag med att köpa på mig knivar för att lära mig mer om, och testa, olika typer... I slutändan var jag tvungen att acceptera att jag nog är en samlare när allt kommer omkring ändå...;)
Som sagt, min samling är långtifrån homogen. Det finns Fällkniven, ESEE, Kabar, MoS, EKA, Kershaw, Buck, Benchmade, Svörd, Cold Steel, Victorinox, Leatherman, Spyderco...

/Lux
 
Min samling är... ja, vad ska man säga...inte lika elegant och enhetlig som din.
Väldigt länge intalade jag mig att jag inte samlade utan att jag faktiskt behövde och skulle använda alla knivar jag köpte. Sedan fortsatte jag med att köpa på mig knivar för att lära mig mer om, och testa, olika typer... I slutändan var jag tvungen att acceptera att jag nog är en samlare när allt kommer omkring ändå...;)
Som sagt, min samling är långtifrån homogen. Det finns Fällkniven, ESEE, Kabar, MoS, EKA, Kershaw, Buck, Benchmade, Svörd, Cold Steel, Victorinox, Leatherman, Spyderco...

/Lux

Det blev likadant här, men det är en hobby och det är kul när man lär sig ngt nytt.
Har du några bilder på samlingarna?


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP4963.JPG
    IMGP4963.JPG
    119.3 KB · Visningar: 503
Återigen, underbar samling av fina knivar! :)
Jag gillar att det finns en röd tråd, min egen samling är tyvärr desto spretigare...

Insåg också precis att jag har sett vissa av dina alster tidigare, på Knifeforum.com. :)

/Lux

Ja, där finns en del godbitar från förr!
Det var kul, men jag deltar inte där längre.

Vad hette du på KF?
 
Det blev likadant här, men det är en hobby och det är kul när man lär sig ngt nytt.
Har du några bilder på samlingarna?


Mikael

Tyvärr lite dåligt med bilder på samlingen.
Måste rycka upp mig någon gång och "leta upp" alla knivarna (ganska säker på att jag vet var alla finns...;)) och fotografera dem...

/Lux
 
Kul att du uppskattar mina byggen!
Jag har gjort en handfull i horn, så det blir fler bilder .

Nu till frågorna:

#1.
Först och främst, så är 3G modellerna en lyx att unna sig, när man vill ha det där lilla extra. Visst är det bättre skärpevaraktighet än VG-10, men VG-10 är redan ett mycket bra stål i sig själv.
Om det är värt merkostnaden är nog upp till den som betalar att bedöma.
I mitt fall har jag tyckt att 3G har varit värt att betala för.
Jag har haft många WM1 i VG-10 och gett bort dom till familj och vänner, som en bra liten slidkniv.
Själv har jag bara kvar en av två i 3G, den andra blev också en present.

Om du vill testa SGPS stålet, så är någon av de små Fällknivarna U2 och U4 helt perfekta.
Jag har ofta en U4 i någon ficka och den är mkt bra trots sitt lilla format.

#2
Slag segheten är förvånansvärt god, för ett så hårt stål, jag har inte lyckats bryta spetsarna på någon av mina FK oavsett stålsort.
Det tål hårdare täljning, Bushcraft och vedklyvning, men de tunnare spetsarna på TK1 och TK2 är jag lite försiktig med.
När jag smaskar på för fullt, använder jag hellre NL 1 eller NL 2 i VG-10/420j2.

#3
3G står sig utmärkt gentemot S30V, CPM 3V, CPS-XHP .
Det handlar nog främst om vilken tvärsektions-geometri, som bladet har.
Det kan man påverka själv vid uppläggningen av en ny egg.

Fixar man rätt geometri till stålsorten och värmebehandlingen/hårdheten, så är alla dessa stål helt fantastiska.
Det är inte lätt att knäcka en sådan kniv i normal, men hård hantering!.
Småskador i eggen blir det, men det ska inte flisa!
Plastisk deformation är ok, men inte microchippning eller om stålet viker sig.
På de flesta nya knivar, måste jag slipa bort fabrikseggen innan stålet når sin potential.
Fällkniven är inget undantag, men det går fortare att nå in till segt & hårt stål. än hos en del andra märken.

Ja, det var några funderingar runt dina fråg.or.


Mikael

Tack för svar! Det märks att Fällkniven ligger dig varmt om hjärtat.:)

3G stål är ju laminerat SGPS, så det borde mycket till för att bryta en kniv i det stålet.
Det jag "oroar" mig för är risken för skador på eggen, om risken eventuellt är större med 3G än med VG10.
Som du säger är plastisk deformation att föredra framför chippning. Det finns alltid risk för chippning (speciellt med riktigt hårda stål som 3G) men det känns betryggande att du inte haft några problem med det.

När jag smaskar på för fullt föredrar jag kolstål fast det har inte hindrat mig från att skaffa både en A1 och en A2...;)

Hur är det att vässa 3G-stål?
Det är ju ett erkänt mycket hårt stål med hårda karbider som kräver både sin beskärda del av tid och tålamod hos den som vässar.
Med den mycket höga skärpebeständighet som 3G har, borde det inte vid normal användning räcka med regelbunden strigling för att bibehålla en mycket vass och bra egg?

/Lux
 
Egentligen är det inte svårare att underhålla en 3G egg, än en VG-10 egg.
Redskapen är desamma, ett DC bryne och en läderbit på plant underlag.
Jag köper Autosol på närmsta mack och gnider in i läderbiten.

När eggen behöver slipas om, har jag en liten 1" x 30" bandslip.
Då blir det lättare att öka eller minska eggens tjocklek, men också att få bort småskador från spik o.dyl.

Regelbundet underhåll är a och o, om kniven ska behålla sin skärpa.
Så visst behövs både läderbiten och den keramiska sidan av dc brynet.


Mikael
 
Bra! Kul att läsa dina recensioner, även om jag inte själv uppskattar de senaste amerikanarna sådär jättemycket så är det givande med dina detaljerade och välskrivna (uppskattas!!) alster. Sen undrar man lite vad du gör av alla dessa fällisar, men det är ju ditt problem. :)

Tackar för de vänliga orden!

Vad jag gör med dem? ha ha ha;) Det kan man undra...och det gör jag själv ibland.

Tja, samlar på hög verkar det som. Sen kan man dessutom använda dem lite då och då vilket får ses som en bonus.

Det är lite som att fråga en filatelist varför de har så många frimärken eller min fru varför hon har så många skor. Det behövs ju bara ett par i taget och inte mer än ett par modeller för att täcka alla behov.

Det bor en ekorre i de flesta av oss det är bara objekten som varierar.

Men det kanske är en fråga som dePaul kan svara på? :)

/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.