Skyllemarks röd??

Var har du sett den? Enligt Thure så existerar den inte men jag har hela tiden misstänkt att han försöker mörka så han skall kunna köpa alla ex själv.

-Palle
 
Prototyper finns men i butik?

Palle_Z; sa:
Var har du sett den? Enligt Thure så existerar den inte men jag har hela tiden misstänkt att han försöker mörka så han skall kunna köpa alla ex själv.

-Palle

Jag tar upp handsken Palle men jag har ju redan så bra one-off skridskor att produktionsmodeller bara är intressanta som referenser. ;0)

På SSSKs årsmöte november 2006 så visade Ragnar på Skyllermarks en prototyp som jag höll i handen. Han visste då inte om Skyllermarks skulle investera i verktyg för att producera en serie av "den röde".

Ett problem är att det kan vara svårt att räkna hem en lite serie.

Personligen skulle jag hellre se assymetriska vänster och högerskridskor samt kort uppslipning framtill. Med det upplägget skulle man spara vikt och kunna avveckla skäret längre ut dvs luta skridskon mer på innerskär och därmed kunna accelera effektivare. (Mindre aluprofil utstick på insidan av foten).

Thure
 
Skillnaden mot den blåe är alltså 500 spänn dyrare, kortare uppslipning och röd färg. Uppslipningskurvan ser iofs intressant ut. Skyllermarks kanske har gjort den på prov utan maskininvesteringar eftersom det står:

"Skridskorna är handgjorda med extra putsning av kanter & ytor"

En asymmetrisk skridsko är en intressant idé och vore lätt att göra, handlar ju bara om en ny profil för strängpressningen.

-Palle
 
Asymmetrisk

profil kan man ju göra som du beskriver och vända ena profilen bakfram men det behövs också en stans för att placera de tvärgående slitsarna för skruvarna till respektive bindning. Jag tror att man skall ha kortare och asymmetriska slitsar för att få en både lätt och stark aluplatta.

Thure
 
God vilja och lyhördhet

Jag tycker Skyllermarks är värda en eloge för att de är lyhörda och har god vilja. Kan inte någon riskkapitalist pumpa in onödigt mycket pengar där så de får råd att fortsätta utvecklingen?
 
Re: God vilja och lyhördhet

Mats R; sa:
Jag tycker Skyllermarks är värda en eloge för att de är lyhörda och har god vilja. Kan inte någon riskkapitalist pumpa in onödigt mycket pengar där så de får råd att fortsätta utvecklingen?

Problemet är nog att så fort någon konstruerat något bra, så tar Stadium och plagierar idén och producerar en liknade produkt i något låglöneland.

Per Brune
 
Skillnad?

Någon som har åkt den "Röda" och kan det är någon större skillnad mot den "Blå"?

Att uppslipningen och färgen skiljer det vet jag, är mer ute efter om det är ngn. skillnad i åkkänslan.
 
Re: Skillnad?

oberg_niklas; sa:
Någon som har åkt den "Röda" och kan det är någon större skillnad mot den "Blå"?

Att uppslipningen och färgen skiljer det vet jag, är mer ute efter om det är ngn. skillnad i åkkänslan.

Nej men jag har åkt på blåa skridskor där överhänget fram kortats. Egenskaperna bör vara mycket snarlika de röde.

Intrycket i stort gott men inställningarna i sidled var inte de jag brukar ha varför jag föredrar mina one-offskridskor som dessutom är lite lättare.

Men jag skulle rekommendera Skyllermarks röda till de åkare som inte vill göra egna skridskor.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.