Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag hå¨ller på o kollar på att eventuellt beställa en customkniv och ett av stålen som erbjuds är 20c15.
Är det någon som har lite koll på detta stål? Paul?
 
HRC 60 låter intressant!
Jag har trott att Randall kör sina O1 blad runt HRC 55-56, men det är alltså fel?

Mikael
Var har du fått din info ifrån? Jag har olika källor, bl a Uddeholms eget datablad där det helt klart står att 60-61 RC är den ultimata graden. Jag har svårt att se att Randall medvetet skulle härda sina Arne-blad så lågt.

Jag har dessutom sett uppgiften på en del sajter. Tyvärr är mina uppgifter så pass gamla att jag inte längre kan hänvisa till någon källa.

Ett alternativ skulle i och för sig kunna vara att Randall medvetet härdar stora huggare något mjukare än mindre knivar. Dock är detta en hypotes som jag inte läst någonstans.

~Paul~
 
Jag hå¨ller på o kollar på att eventuellt beställa en customkniv och ett av stålen som erbjuds är 20c15.
Är det någon som har lite koll på detta stål? Paul?
UHB 20C15 är Uddeholms variant på 1095 CroVan dock med den skillnaden att det saknar vanadin. I princip handlar det om 1095 med en mindre del extra krom tillsatt. Syftet är att öka slitstyrkan/nötningståligheten. Stålet togs fram med hänsyn till kullagerindustrin.

Det är ett OK-stål men inget fruktansvärt märkvärdigt. Personligen så håller jag 2140/Arne högre.

~Paul~
 
UHB 20C15 är Uddeholms variant på 1095 CroVan dock med den skillnaden att det saknar vanadin. I princip handlar det om 1095 med en mindre del extra krom tillsatt. Syftet är att öka slitstyrkan/nötningståligheten. Stålet togs fram med hänsyn till kullagerindustrin.

Det är ett OK-stål men inget fruktansvärt märkvärdigt. Personligen så håller jag 2140/Arne högre.

~Paul~

Strålande, då tittar jag efter ett annat stål, exempelvis RWL eller något trevligt..
Kniven i fråga är en bushcraftkniv.
 
re

Precis som Paul skriver så är randalls o1 på 60-61 hrc. Länge sedan jag också undarde över det men efter att haft lite kontakt med randall delaren Chris stanaback så fick jag reda på att Randall alltid har kört med sina o1 i ca 60-61 hrc :)
Däremot deras rostfria AISI 440B har de på ca HRC 56-58.

Som ni vet kanske så är jag lite fan av o1 stål 2140 :)
 
Finns risk att jag oxå fallit i Randall "träsket", får se vad som dimper ner i lådan om en vecka.

Fredrik
 
Precis som Paul skriver så är randalls o1 på 60-61 hrc. Länge sedan jag också undarde över det men efter att haft lite kontakt med randall delaren Chris stanaback så fick jag reda på att Randall alltid har kört med sina o1 i ca 60-61 hrc :)
Däremot deras rostfria AISI 440B har de på ca HRC 56-58.

Som ni vet kanske så är jag lite fan av o1 stål 2140 :)

Tack för den informationen Paul och Kimmo!

Det gör att nyfikenheten på Randall helt klart ökar!

Mikael
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...