Vandring i Malaysia?

Jag åker till Malaysia över Jul och Nyår och jag undrar om någon har något förslag på en vandring man kan företa sig? Jag har varit upp på Mt. Kinabalu i Sabah men det är i stort sett det enda vandringen jag har gjort i Malaysia. Har hört talas om Gunung Tahun - hur är det att bestiga runt Jul/Nyår? Går det överhuvudtaget att göra det då det är regnperiod då jag kommer att vara där...?

Hälsningar,
Fredrik
 
Gunung Tahan idag

Fredrik

Gunung Tahan ligger i Taman Negara som är en stor national park på fastlandet i Malaysia (kanske du redan visste). Jag kom precis tillbaks från Taman Negara (jag bor i Kuala Lumpur) där jag och en kamrat knallade några dagar i djungeln. Vi gick inte upp på Gunung Tahan. Men här lite info i alla fall
Ja, det är regnperiod, men som du säkert vet är det varmt i alla fall. Vi hade otrolig tur med vädret och hade inget regn men för några veckor sen var det en del översvämmningar. Slutsats: man kan ha både tur och otur. När det regnar så gör det det med besked, regnställ är bra på kvällen men inte att gå i för det blir ju ganska svettigt. När det regnar kommer det en massa blodiglar som iofs inte är farliga men kanske irriterande. Kommunikationen dit och vandrarhemmen är fortfarande öppna och kommer nog vara det även kommande veckor.
Att ta sig till berget som är 2000+ m tar 9 dagar fram och tillbaks. Det är 55km enkel väg vilket kanske låter kort men kom ihåg, det går inte (=är dumt) att gå efter 18.30 då det blir bäcksvart. Det finns stig och förmodligen även enkla skyltar hela vägen. Jag tror även det finns campingplatser relativt tätt. Det kan annars vara ganska svårt att hitta tältplats då vegetationen är tät.
Skulle jag gå skulle jag göra det nu och inte senare av främst tre anledningar:
1. När det regnar är vattnet rent och drickbart och finns att finna regelbundet under vägen till skillnad från torrperioden
2. Under torrperioden är det grymt mycket mer folk som går där.
3. Chansen att se djur är mycket större

Nackdelar:
-Lerigare
-Mindre folk att snacka med om man är osäker

Hur tar man sig dit?
Tåg/buss Kuala Lumpur-Jerantut
Taxi Jerantut-Båthamn (kommer inte ihåg namnet)(10 km)
Båt Båthamnen-Kuala Tahan park Head quarters går två gånger dagligen (3 tim)
Sen är det bara att börja gå i sakta mak

i parken finns det även en massa andra intressanta (om inte jättesvåra) vandringar och aktiviteter att göra, gå i grottor och kika på djur mm

Fler frågor svarar jag gärna på
Hoppas du får det kul hur du än gör
med vänliga...
/Daniel
 
lite mer - börjar bli tjatigt?

Gunugn Tahan är helt annorlunda från Kinabalu.
Du kommer inte lida av hög höjd men toppen är svårare att gå upp på både rent tekniskt,och för att den ligger en bit bort.
Du behöver vara självförsörjande, tror jag, med mat/kök och sånt. Dina kläder som blir blöta av vandring kommer INTE att torka medan du är djungeln pga funktigheten.
Till skillnad från Kinabalu så är det inte kreti och pleti som tar sig dit utan bara folk som kan tänka sig att gå och bo i skogen i 9+ dagar. Detta utesluter de flesta malaysierna då de oftast inte tycker om att gå SÅ mycket. Kort kan man säga att detta är en bra mycket mer krävande tur än Kinabalu - men det är nog varken svårt eller omöjligt om man bara har lite uthållighet. Själv vill jag väldigt gärna gå dit men är begränsad av få lediga dagar från jobbet - vi får se.

hare

/Daniel
 
Tack för informationen!

Vi åker nu på torsdag till Kuala Lumpur. Det blir ett besök i parken, men vi får se om det blir en bestigning av Tahan. Det som talar emot är tyvärr tiden det tar. Men det låter tillräckligt intressant att gå på kortare turer i området.

Har du förresten några tips att göra och se i KL? Har tidigare bara sett Puduraya busstationen ...

/Fredrik
 
I KL

I KL finns det en del att göra - det jag uppskattar mest är maten som finns överallt och i alla former. Förutom Petrona Towers, Batu Caves och dylika turistfällor (som visserligen kanske är värda att besöka) så skulle jag rekommendera att ni tar er ut på de mindre gatorna för att se något annorlunda och äta god mat. Där finns det inget specifikt att se men, det är lugnare och trevligare än på de stora gatorna - mindre trafik ,lugnare tempo och godare mat. Det är den delen av KL som jag gillar mest.

Hur hittar man bra matställen?
Mat finns överallt så det gäller att hitta dom bra ställena.
-Om ni ser ett ställe att äta, leta 3 minuter till så kommer ni i regel att hitta ett mer genuint ställe bakom det ni först såg eller högst upp i ett köpcentrum etc.
-Om ni ser mycket lokala som äter på ett ställe är det ett tecken på god mat
-Ät inte där det är mycket turister
-Ett bra ställe att ta sig till är Kampung Baru som ligger väldigt centralt men ändå avskillt - det finns en tunnelbanestation där (LRT heter tunnelbanan) men annars är det lätt att ta sig dit till fots (kolla kartan). Detta ställe är lugnare och det finns BRA matställen i varje hörn, beställ färsk juice (billigt). Var inte oroliga för att det är mörkt eller för att gå på dessa smågator - det är ingen fara.
Att tänka på:
-Ni kommer under Ramadan (fasteperioden) vilket innebär mindre utbud av mat dagtid men massvis nattetid, efter 19.00 och före 05.30, detta är inget större problem mer än om ni går till t ex Kampung Baru där maställena är stängda dagtid.
-För tjejer, för att slippa bli uttittad är det bra att inte ha bara axlar eller ben. T-shirt eller långärmat med lösa långbrallor löser detta enkelt. Särskilt om ni går av de stora gatorna. Detta skriver jag inte pga att det på något sätt är farligt utan enbart för att slippa bli uttittad av alla, vilket man ändå blir till viss del som västerlänning. Alla är inte vana vid att se västerländska tjejer - men åter igen, det är inte farligt.

-Tittiwangsa är en tevlig liten artificiell sjö/park där det är svalare och lugnare än i resten av KL. Ingen naturupplevelse men väl skönt om man bara vill sitta och ta det lungt ett tag bortanför trafikbullret. Centralt.

-I Taman Negara nationalparken går det att göra flera kortare turer som är väl värda tiden.

hur länge ska ni vara här?
Lycka till och hoppas ni får det kul

/Daniel
 
Kuala Lumpur

Det är en inte så dum stad Kuala Lumpur.

Damma av tropikhjälmen och ta dig till Resturang Colliseum, kliv in i den inrökta koloniala atmosfär där tiden stannade på 30-talet ta en gintonic i baren och föreställ dig som om du vore huvudperson i nån sommerst maugham roman. gå därefter in i resturangen och ät en köttbit du sent ska glömma.
Om du sen tar ett rum våningen upp, är den nostalgiska doften av det historiska, mytiska tropikerna så påtaglig att du får nypa dig själv i armen för att återvända till vårt årtusende.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 11
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.