Finish på Prijon Kodiak

Har någon en förklaring varför det är så dålig finish på Prijons HTP kajaker ! Jag köpte en Prijon Kodiak för en tid sen och har ärligt talat inte tittat så noga på den ! Den var visseligen beganad då jag köpte den men vågorn i plasten beror inte på att den är beg . Köpte den pga en kompis har en och han tyckte att den är bra , men själv så är jag inte så imponerad av den . Eller är man för fixerad på finishen ? Tycker i bland att den är väldigt tungpaddlad och att den lever ett eget liv när man inte har rodret nere , den vill dra åt vänster trots att man paddlar på den sidan ! är den vriden tro ?
 

Bilagor

  • kodijal 001.jpg
    kodijal 001.jpg
    8.8 KB · Visningar: 1,026
  • kodijal 002.jpg
    kodijal 002.jpg
    20.4 KB · Visningar: 1,031
Easy explanation

This is a cosmetic character to the plastic when it is hot and hits a cool surface, the plastic shrinks on the surface. You can get a better idea how they are made here on youtube. The kodiak was more effected to this from the fact it is a bigger area.

http://youtu.be/LkXiBFceq4I

There is no fault with the plastic, its as strong as any other Prijon kayaks which is what they are have a strong reputation for and I'm sure you'll get many sea miles out of it for many years to come..

MVH

James / Kajaktiv
 
min erfarenhet är att kodiakerna brukar se ut så på framförallt ena sidan. i stort sett alla jag sett hittills faktiskt. men det påverkar ju inte på något sätt det fantastiskt praktiska materialets hållbarhet.
den i övrigt lite råa utan lär man sej att gilla : )

första gången jag satte mej i en prijon efter över 20 års glasfiberkajakspaddlande kände man lite typ att oj vad annorlunda materialet är och vilken annorlunda yta det har. men man vänjer sej snabbt och efter att tag tycker man att det är otroligt snyggt och ganska ballt med dom matta färgerna. framför allt är det otroligt praktiskt. personligen tycker jag att mattröd är den klart snyggaste färgen som finns : )
numera blir jag enbart nervös av blanka ytor. nej, matt ska det vara : )

jag som är en riktigt petig jävel (fd tandtekniker) brukar kolla jävligt noga på kajakerna och den enda kodiak jag sett som varit sned är en som hängt på sidan på 2 konsoller i 2 år. den va fruktansvärt intryckt. men om du förvarar din kajak vettigt så tror inte jag att den ska vara sned.

varför envisas med att paddla utan roder? kajaker som funkar bra med roder brukar bära sej åt som forskajaker UTAN rodret nerfällt. vill du inte använda rodret så är det väl bättre att köpa en skäddakajak istället. en kajak som är så välbalanserad så den går rakt utan roder brukar vara ganska svår att styra upp mot vinden i riktigt hård vind, även MED roder. så min erfarenhet säger att en roderkajak ska, för att funka bäst med rodret, vara konstruerad så den INTE är för kursstabil + att den är lovgirig. testa att paddla en Lisa utan roder : ) omöjligt! men MED roder är det en superharmonisk kajak som styr underbart bra. VKVs roder är så bra så det blir aldrig några problem med det heller. så man behöver inte tänka att man måste kunna paddla kajaken UTAN roder.

läser man på utländska sidor och läser exempelvis recentioner om prijon yukon så tycker extremt många att den är såååå svår att hålla kursen med, UTAN roder, när man paddlar i icke strömmande vatten. men skulle den inte vara sån så skulle den ju inte funka i forsar. dom som har fattat att man MÅSTE ha roder på den för att den ska funka bra till havs är deremot skitnöjda.

så varför envisas med att paddla en roderkajak UTAN roder? byt till skäddakajak istället i så fall, tycker jag......
för med roder funkar dom extremt bra.
enda gången jag paddlar med uppfällt roder är när det är extremt grunt och mycket grönsaker i vattnet.

jag tycker det är en fördel att väga ganska mycket om man paddlar kodiak. den behöver lite vikt och det är en ganska stor kajak som tar väldigt mycket last. så för en mindre/lättare paddlare är den rätt "biffig". väger du inte så mycket så kanske en marlin htp är ett bättre alternativ. lite lägre och lite slankare och surfar jättebra. känns som en storlek mindre kajak. dom har tyvärr slutat göra den i htp, men den går att få tag på beg.

ang att den lever ett eget liv, så påverkas den en hel del av vågor snett bakifrån. speciellt olastad. det tycker jag med. även med rodret nere. trots att jag är tung (över 100)
men med packning påverkas den klart mindre.

men den matta ojämna ytan, lär du dej förhoppningsvis att älska : )
alla fall om du gillar kajaken.
 
Vikt

Jag köpte den för att paddla HBB nästa år ! Jag väger oxå 100 kg men håller för närvarande på att försöka att gå ner i vikt. Jag har absolut inget emot Kodiaken men när man är novis så blir det en hel del funderingar om allt som har med kajaker att göra . Var ute i går och det blåste 7-8 sm och då uppfattade jag kodiaken som ganska så vind känslig , men det kanske har att göra med att den är olastad. Men den som lever får se.
 
jag har paddlat den som mest med 32 kg packning. då va den inte fullpackad, utan det fanns plats kvar för mer packning. den blir lite lugnare då, men den blir ändå inte som en flytbrygga. jag tycker att vissa kajaker känns ungefär som en flytbrygga när dom blir fallastade. första timmarna känns ju en fullpackad kajak väldigt tung å klumpig, men man vänjer sej snabbt. sen när man paddlar den tom igen så är det skitvingligt : )
jag tror att ditt kajakval är ganska bra för ditt ändamål. den tål ju i stort sett allt. å det är väldigt skönt tycker jag. jag upplever att man kommer närmre naturen, eller vågar komma närmre naturen med kajak i htp. man vågar in på dom grundaste ställena å man kan sätta sej i kajaken på land eller på en lutande brygga å glida ut i/ner i vattnet. det finns skitmånga fördelar som du troligtvis kommer att märka så småningom. jag längtar inte tillbax till glasfiber.
det lustiga är att för några år sen så va det absolut otänkbart för mej att ha eller paddla i en kajak som INTE va gjord i glasfiber. jag tycket dom va fula och såg hemska ut. nu har jag blivit helt omvänd och jag uppskattar verkligen att ha en oöm kajak som tål omild behandling, å jag tycker den matta färgen är snygg.
testa att lasta den full med grejor å se hur den känns då. du bör helt klart uppleva en viss skillnad. då blir den ju lägre och mindre vindkänslig åxå. ska du paddla runt sverige så lär du ju ha den fullpackad med prylar.

ps.
man kan sänka sitsen en aning åxå om man vill sänka sin egen tyngdpunkt. om man tar loss sitsen och kapar lite i framkanten. bara att rita med en märkpenna längs framkansen, längs med botten. å sen sätter man tillbax "fyrkanrören" på sidorna med en bricka mellan metallen å plastsisen på dom bakre skruvarna, å så tar man 5-6 brickor eller en mutter å några brickor mellan metall å plast på dom främre skruvarna. då får man lite lägre framkant på sitsen, vilket jag (som fetto) tycker blir skönare. och man får samtidigt ner tyngdpunkten på sej slälv lite å kajaken känns lite stadigare. inte fel för ett fetto med taskig balans å hög tyngdpunkt : )
det har jag gjort med alla mina prijon. för är man inte mager å har magra ben, så upplever jag att framkanten på sitsen är för hög och skär in i baksidan av benen. är man spinkig så är det säkert bra som det är från början.
 
Senast ändrad:
Ben

Precis så har jag oxå funderat på att göra med sitsen ! Skall prova att packa den full nu i helgen så får vi se hur det går. Den 1 Maj så börjar jag att paddla fors i Falu Kanot klubb så då får man se hur det är med balansen ! Det blir nog att bada många gånger förstår jag. Men den som lever får se.
 
Obs ot
Jazzmaster, kan det har varit dig jag mötte i tisdags mittemot Ekerö kyrkan?
Jag i en vit sea pearl och du i en röd plast kajak med orange mössa?
 
nix. det var garanterat inte jag.

jag kan försöka fota av sitsmodifieringen å lägga in bilder ikväll. det kanske va svårt att haja hur jag menade. en bild är enklare.
försöker fixa det ikväll
 
Lastad bättre

Jag köpte den för att paddla HBB nästa år ! Jag väger oxå 100 kg men håller för närvarande på att försöka att gå ner i vikt. Jag har absolut inget emot Kodiaken men när man är novis så blir det en hel del funderingar om allt som har med kajaker att göra . Var ute i går och det blåste 7-8 sm och då uppfattade jag kodiaken som ganska så vind känslig , men det kanske har att göra med att den är olastad. Men den som lever får se.

Jo det var säkert pga av för lite last som kajaken kändes fladdrig. Kodiaken är ju en riktig packåsna och kommer bäst till sin rätt när den ligger på sin beräknade vattenlinje. Jag tror du har valt en bra kajak för HBB, jag skulle själv definitivt snegla på en Kodiak om jag skulle ut på verklig långtur. Så i med grejorna bara!

hälsar Jens
 
min sitsmodifiering.

eftersom jag som är lite mer "fetto" än andra "benrangel", behöver ha benen mer rakt i kajaken, så tycker jag oftast att sitsarna i nästan alla kajaker är för höga i framkanten, som då skär in i benen.
då har jag i mina prijonkajaker valt att sänka framkanten på sitsen genom att kapa framkanten och sen lägga imellan lite skrot på sidorna där sitsen sitter ihop med övriga kajaken. då får man en mer framåtlutad sits och framkanten blir lägre. räcker inte det så kan man lägga en bit liggunderlag i djupaste delen av sitsen. den går bra att sätta dit med dubbelhäftande tejp. när man ändå har sitsen borta så är det lika bra att passa på och borra ett par 8-10 mm hål i den djupaste delen, så att ev vatten kan rinna ur sitsen. kan vara bra vid mkt brytande sjö som ev läcker in vid kapellet, runt midjan. annars får man en mysig pöl att sitta i till slut.

bild 1
seayak 520. vid bakre skruven en bricka mellan plast och metall. vid främre skruven, som man får byta ut till en längre, en låsmutter och en bricka mellan plast och metall. den längre skruven går oftast inte att få på plats utan att borra upp hålet snett så man kan sätta i skruven med 45 graders lutning. det går åxå att sätta i skruven underifrån med muttern i metallskenan istället.
en M8 20 eller 25 mm lång, brukar räcka.

bild 2
samma operation fast på kodiaken. skenan är högre så den längre skruven bör gå att få dit utan att snedborra hålet. samma antal brickor och muttern i mellan. ibland kan det bli nån bricka mer i framkanten. eller som på yukon där det blev 4 brickor i framkan istf mutter. ngt mindre lutning.

bild 3
tar man loss sitsen och skruvar bort metallskenorna å sen lägger tillbax sitsen i kajakn igen så är det bara att trycka ner framkanten mot botten av kajaken och sen rita med en spritpenna i framkant. mitt på är det oftast en stor glipa från början. på sidorna får man ta bort rätt mycket, även långt upp på sidorna. man kan lägga spritpennan på en tunn trälist eller på en linjal för att få lite höjd på den när man ritar. är det svårt att se streckat så kan man sätta dit maskeringstejp på framkanten av sitsen. då syns strecket. sen är det bara att såga med sticksåg å testa igen, å sen såga mer. gränsen brukar vara nådd när man får kapa lite på spetsarna av plastkrokarna som man fäster dynan med. för annars nöter dom mot botten.
det är lite trångt att få upp och ner sitsen med metallbeslagen på plats, men det går om man kämpar lite : ) utprovningen gör man utan beslagen på plats.

bild 4
liten bit ditsatt liggunderlag på kodiaksiten, för att få bort värsta gropen. bra för fetton : )

bild 5
liggunderlag på seayak-sitsen. hål för vattenavrinning igenom liggunderlaget. glömde borra plastsitsen på kodiaken : (

den här sitsen (S-Y 520)(kapad, framåtvinklad, med liggunderlag i djupaste delen) har flera av dom som jobbar i butiken där jag köpt seayaken provsuttit. fler av dom paddlar prijon själva, och dom tyckte att dom satt klart skönare i den här, än i orginalsitsen

bild 6
eftersom jag INTE gillar när sitsen råkar glida bakåt i sina fästen, så har jag satt en stoppskruv i överkant av skenan. så längre bak än så kan inte sitsen komma.
när man har sitsen i rätt läge så är det bara att mäta med skjutmått hur långt in i skenan den fyrkantiga metallbrickan befinner sej. sen märken man på på utsidan av skenan och borrar så man får dit em M5 genomgående stoppskruv. då behöver man inte dra sitsens fästskruvar genom däck så in i helskotta hårt sen. klart bra, för då glider den inte bakåt av misstag.
jag som är allrergisk mot vatten inuti kajaken brukar åxå ha på lite marin & teknik på skruven genom däck så det säkert blir100% tätt

om man INTE kör med liggunderlag i sitsen får man ner tyngdpunkten en del. men med liggunderlag får man kanske ner tyngdpunkten en liten liten aning. men jag sitter klart bättre och slipper den förb.... framkanten som skär in i baksidan av benen.
en klar förbättring för mej i alla fall.

välkommen och provsitt om det är nån som vill : )
 

Bilagor

  • P1070879.jpg
    P1070879.jpg
    19.1 KB · Visningar: 691
  • P1070881.jpg
    P1070881.jpg
    35.3 KB · Visningar: 625
  • P1070883.jpg
    P1070883.jpg
    30.1 KB · Visningar: 624
  • P1070884.jpg
    P1070884.jpg
    35.2 KB · Visningar: 699
  • P1070886.jpg
    P1070886.jpg
    37.6 KB · Visningar: 699
  • P1070889.jpg
    P1070889.jpg
    49.1 KB · Visningar: 705
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
Annaish Märke på Kajak Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...