Ta loss trampan

Re: Gängvill

klippen; sa:
Jag är kroniskt gängvill, men just för pedaler har jag lärt mig en enkel tumregel.

Höger pedal gängas åt av den rotation som blir vid trampandet framåt och vänster likaså och då blir gängningen viseverca. Och man lossar genom att dra i riktning mot bakhjulet.

Jag lossar pedaler och vevarmar var hundrade mil, mellan 3 - 6 gånger per säsong fördelat på två cyklar och använder förhållande vis peckliga verktyg, standard 15 mm:s u-nyckel köpt på OK i slutet av sjuttiotalet. Fettar in gängorna på pedalaxeln vid återmontage.

Jo, jag har förstått åt vilket håll man gängar nu men inte varför de är gängade så.
 
Re: Gängvill

klippen; sa:
Jag lossar pedaler och vevarmar var hundrade mil, mellan 3 - 6 gånger per säsong fördelat på två cyklar och använder förhållande vis peckliga verktyg, standard 15 mm:s u-nyckel köpt på OK i slutet av sjuttiotalet. Fettar in gängorna på pedalaxeln vid återmontage.

Jag brukar använda kopparpasta. Det fungerar bättre än fett, men nu är det inte jag som monterat, tyvärr.

Tack för alla tips om förlängare, långa nycklar mm, men jag vet, jag har haft många gamla motorcyklar och bilar. Just därför vet jag också att man inte kan dra hur hårt som helst i aluminium, precis som nermander påpekade. Bra att du sa det. Funderade på att dra liiite hårdare, men var lite orolig för gängorna. Nu har jag bestämt mig för att låta bli.

Cocacola, hmm, jag funderade också på någon syra. Tyvärr tror jag att det är gammalt fett mixat med aluoxid som är boven. Hå hå ja ja, får leta reda på någon med pelarborr och maskinskruvstycke.
 
Re: Re: Gängvill

mtpatrol; sa:
Jo, jag har förstått åt vilket håll man gängar nu men inte varför de är gängade så.

Om lagren i trampan gick trögt så skulle vänster pedal vara högergängad och tvärt om. Men nu glider ju lagren lätt, varför det inte blir något vridmoment av friktionen. Det som skulle kunna gänga ur trampan är i såfall det "roterande vickandet" som ju ger rotation åt motsatt håll. (Om man stoppar ner en stång i ett rör där stången kan glappa och sedan vickar runt stången medurs, så vrider sig stången medurs.) Gissar att det är detta man vill motverka?
 
Re: Re: Re: Gängvill

Vandrare; sa:
Om lagren i trampan gick trögt så skulle vänster pedal vara högergängad och tvärt om. Men nu glider ju lagren lätt, varför det inte blir något vridmoment av friktionen. Det som skulle kunna gänga ur trampan är i såfall det "roterande vickandet" som ju ger rotation åt motsatt håll. (Om man stoppar ner en stång i ett rör där stången kan glappa och sedan vickar runt stången medurs, så vrider sig stången medurs.) Gissar att det är detta man vill motverka?

Tack för det.
 
Re: Re: Re: Gängvill

Vandrare; sa:
mtpatrol; sa:
Jo, jag har förstått åt vilket håll man gängar nu men inte varför de är gängade så.

Om lagren i trampan gick trögt så skulle vänster pedal vara högergängad och tvärt om. Men nu glider ju lagren lätt, varför det inte blir något vridmoment av friktionen. Det som skulle kunna gänga ur trampan är i såfall det "roterande vickandet" som ju ger rotation åt motsatt håll. (Om man stoppar ner en stång i ett rör där stången kan glappa och sedan vickar runt stången medurs, så vrider sig stången medurs.) Gissar att det är detta man vill motverka?
Men beror inte de (ditt exempel) på friktionen mot kanten på röret?
 
Re: Re: Re: Re: Gängvill

Mezzner; sa:
Vandrare; sa:
Om lagren i trampan gick trögt så skulle vänster pedal vara högergängad och tvärt om. Men nu glider ju lagren lätt, varför det inte blir något vridmoment av friktionen. Det som skulle kunna gänga ur trampan är i såfall det "roterande vickandet" som ju ger rotation åt motsatt håll. (Om man stoppar ner en stång i ett rör där stången kan glappa och sedan vickar runt stången medurs, så vrider sig stången medurs.) Gissar att det är detta man vill motverka?
Men beror inte de (ditt exempel) på friktionen mot kanten på röret?

Men det motsvarar väl pedalens rörelse i fästet i vevarmen?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Gängvill

mtpatrol; sa:
Men det motsvarar väl pedalens rörelse i fästet i vevarmen?

Exakt. Stången i mitt exempel är altså kullagrad, vridningen av trampaxeln kommer från friktionen mellan vevarm och trampaxel, inte trampa-trampaxel. När trampaxeln vickas roterande så vrids den.
 
Gängvandring

mtpatrol; sa:
Måste säga att jag inte fattar varför de är gängade som de är. Borde det inte vara som Peter säger just för att de inte ska gänga ur.

Att pedalaxlarna är gängade som de är beror på ett 'fenomen' som kallas gängvandring på svenska och 'precession' på eng (tyska får ngn annan komma med!)

Att pedalaxlarna måste vara gängade som de är kan man själv lätt kolla genom att lägga en penna i tex
papphylsan från en toapappersrulle. Vrid nu hylsan som om den vore en vevsläng.
Hur roterar pennan?

Annars så kan man läsa mer här:
http://sheldonbrown.com/gloss_p.html#pedal

klippen; sa:
Jag lossar pedaler och vevarmar var hundrade mil, mellan 3 - 6 gånger per säsong fördelat på två cyklar och använder förhållande vis peckliga verktyg, standard 15 mm:s u-nyckel köpt på OK i slutet av sjuttiotalet. Fettar in gängorna på pedalaxeln vid återmontage.

Om du istället använder kopparpasta på pedalaxeln behöver du inte skruva loss dem så ofta.

OBS
Eftersom det är aluminium i vevarmarna rekommenderar en del aluminumpasta istf kopparpasta. Jag har dock alltid använt kopparpasta utan några som helst problem.
Både koppar- och alu-pasta finns på bättre mackar eller tex Biltema
36-910_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83243

Nu till frågan i tråden:
Vad är det för vevarm? Dvs hur gärna vill du ha kvar den?
Ett nytt vevparti kostar inte så mkt, och är det ett med ett gammalt fyrkantsvevlager kommer du troligen att uppleva en stort skillnad med ett av nya integrerade vevpartierna/vevlagrena.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...00&btg=0&varumarke=000&artgrp=341&Kampanj_ID=

Skruva isåfall loss pedalen och släng bort vevarmen om den blir för skadad.

/Håkan
 
Re: Gängvandring

Kopparpasta.... hmmm tredje inlägget i denna tråd om detta. Gängvandring, penna i toarulle eller stång i rör känner jag också igen..... Läste du hela ;-) Men tack ändå.

Det är LX vevar. Känns inte aktuellt att köpa nya (om jag slipper), det kostar ca 1000:- och hela hojjen är kanske värd 5000:-. Den svikt jag får pga att jag inte har hollowtech känns som jag kan ta på en heldämpad gammal freeridehoj, det finns andra ställen som gungar...
 
Ta I !!

I ditt fall är det bara att ta i och låta gängorna gå åt fanders.
V.A.R. har over size-bussningar för pedalgänga, som jag använt i flera år. En lokal cykelmek bör ha sådana och kostnaden för dig bör röra sig om max 200:-

/Martin
 
Har du provat att värma?

Brukar vara effektivt när de har låst sig helt och man måste få det att släppa i ditt fall vet jag inte men du verkar inte ha många allternativ kvar.
 
Hände samma sak för mig. Inget hjälpte, gängorna var paj i vevarmen så det var bara att ta i!
En cykelhandlare montearde en insatsgänga (helicoil) i vevarmen föt 100kr som håller bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
11533 ta loss handtagen Mountainbike 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...