Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Låter bra :).

2. Samma här.

3. Bra kniv, har också en sådan.

4. Haha, dream on.

5. En på pappret trevlig kniv. Har dock aldrig använt den.

6. Självklart! Det finns "gubbar" här som kan hjälpa dig med den detaljen.

7. Tackar. Kör också på Vicar när jag är utomlands.

8. Snäll pappa. Själv har jag oftast fått strumpor, kalsonger och t-shirts.

9. Bra val.

10. Självklart finns det sådana knivar. Frågan är hur mycket du är beredd att spendera på kniven.

11. Populära knivar. Inte mina favoriter dock. Precis som du säger så är stålet lite för mjukt.

12. Om du tänker på täljning i första hand så skulle jag rekommendera andra knivar än Fällkniven. De flesta moror klarar den uppgiften bättre.

13. Absolut.

~Paul~


10. Självklart finns det sådana knivar. Frågan är hur mycket du är beredd att spendera på kniven.
En tusenlapp? I alla fall absolut inte över femtonhundra.

12. Om du tänker på täljning i första hand så skulle jag rekommendera andra knivar än Fällkniven. De flesta moror klarar den uppgiften bättre.
Det var nog det jag misstänkte, så jag fortsätter väl med mina Moror :)

Funderar på hur de den där finska M07 är? Eller om jag ska köpa mig något fint bygge från norröver kanske? Svårt det där att välja, ha ha :)
 
1
1. En tusenlapp? I alla fall absolut inte över femtonhundra.

2. Funderar på hur de den där finska M07 är? Eller om jag ska köpa mig något fint bygge från norröver kanske? Svårt det där att välja, ha ha :)

1. Hm. Om du trots allt sträcker dig lite högre så erhåller du en kniv som kan konkurrera med andra märken och modeller som är åtskilliga tusenlappar dyrare. Mitt råd är således som vanligt en Akifusa 24 cm bladlängd: http://www.cleancut.se/index.php?pa...tegory_id=112&option=com_virtuemart&Itemid=94

Stålet är SRS-15, ett pulvermetallurgiskt sintrat stål med en hårdhet på runt 64-65 Rockwell C. En extremt bra kniv med ett mycket fördelaktigt pris.

2. M07 är en mycket fin kniv tillverkad i AISI 1095. Det är ett rent kolstål, så du blir tvungen att inte låta själva eggen (den obelagda biten) bli blöt/fuktig för då rostar bladet. Rost medför försvagning och potentiell urflisning i förlängningen.

~Paul~
 
Hej.
på mitt jobb så måste det öppnas säckar med kalk, men det slöar kniven något extremt. har för tillfället donerat en Mora 2k för att underlätta.

så jag söker en billig kniv som man kan använda, men den bör ju vara lätt att rengöra, så en fastbladare är att föredra!

Jag har ju möjlighet att slipa kniven ibland, men vill ju underlätta för mina medarbetare så ju tunnare gods desto bättre (så jag inte behöver slipa kniven så ofta)

Några tips?
 
1. Hm. Om du trots allt sträcker dig lite högre så erhåller du en kniv som kan konkurrera med andra märken och modeller som är åtskilliga tusenlappar dyrare. Mitt råd är således som vanligt en Akifusa 24 cm bladlängd: http://www.cleancut.se/index.php?pa...tegory_id=112&option=com_virtuemart&Itemid=94

Stålet är SRS-15, ett pulvermetallurgiskt sintrat stål med en hårdhet på runt 64-65 Rockwell C. En extremt bra kniv med ett mycket fördelaktigt pris.

2. M07 är en mycket fin kniv tillverkad i AISI 1095. Det är ett rent kolstål, så du blir tvungen att inte låta själva eggen (den obelagda biten) bli blöt/fuktig för då rostar bladet. Rost medför försvagning och potentiell urflisning i förlängningen.

~Paul~

Jaha, men då kan inte investeringen tas ur "driftsbudgeten" utan det blir till att försöka få den prioriterad i "investeringsbudgeten" vilket innebär att jag får harva vidare med befintliga knivar lite längre tid innan uppgradering kan ske.

Men som talesättet lyder. Buy quality, cry once!

Jag trivs bra med kolstål i skogen men frågan är hur M07s blad funkar till mina behov. Känns egentligen som en vanlig Mora alltid löser uppgiften.
 
Hej.
på mitt jobb så måste det öppnas säckar med kalk, men det slöar kniven något extremt. har för tillfället donerat en Mora 2k för att underlätta.

så jag söker en billig kniv som man kan använda, men den bör ju vara lätt att rengöra, så en fastbladare är att föredra!

Jag har ju möjlighet att slipa kniven ibland, men vill ju underlätta för mina medarbetare så ju tunnare gods desto bättre (så jag inte behöver slipa kniven så ofta)

Några tips?
Kalk är ju basiskt. Det borde därför funka med kolstål. Å andra sidan så är säckarna tillverkade i ett mycket abrasivt material. En blandning mellan kol och rostfritt borde därför funka. Svaret är därför CPM M4.

Frågan är hur mycket du är villig att spendera?

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...