Tips önskas på bra cykelvagn!

Jag är ute efter en bra cykelvagn till vår lilla 10 månaders baby. Vagnen ska vara lätt, enkel att ta isär och ta med i bilen, rulla lätt, bekvämt säte, gott om plats (1 barn + lite packning), kunna användas länge (får ej bli urvuxen för tidigt), ha regntätt kapell och den ska kunna användas på även gropiga grusvägar. Priset spelar mindre roll, bara den uppfyller de flesta av dessa kriterier.
 
Hej igen!

Det var väldigt svårt att hitta vagnen på den sidan jag tipsade om då, men kolla längst ner på denna sida i stället så får du en uppfattning om hur den ser ut.
http://www.erlan.nu/erbj.htm

(Hur gör man för att lägga in en bild här på forumet?)

/Billy
 
BILLY_L; sa:
(Hur gör man för att lägga in en bild här på forumet?)
Något OT...

Kolla egenskaperna på en bild som finns på internet, kopiera adressen. Infoga adressen, t ex: http://www.aftonbladet.se/nyheter/0404/29/NYHETER-29s10Thestar.jpg

Skriv (img) före (fast med "kantig" parentes) och (/img) efter:

(img)http://www.aftonbladet.se/nyheter/0404/29/NYHETER-29s10Thestar.jpg(/img)

Resultatet:
NYHETER-29s10Thestar.jpg

Du kan klicka på citera detta inlägg så ser du exakt hur det ser ut.

/Håkan

PS Fasen, tänk om man hade en hustru med den inställningen till cykelprylar...
 
Bagage?

BILLY_L; sa:
Hej igen!

Det var väldigt svårt att hitta vagnen på den sidan jag tipsade om då, men kolla längst ner på denna sida i stället så får du en uppfattning om hur den ser ut.
http://www.erlan.nu/erbj.htm

I denna modell verkar bagaget ganska litet. Vill man cykla och handla med barnet (barnen?) så är det bra med lite större bagageutrymme bakom sitsen.

Peter
 
En Burley-kärra uppfyller alla kriterier! Vi har transporterat vår son i den sedan han var 10 mån i en Burley Solo. Nu när han fyller fyra är det nog sista säsongen, tyvärr. Men då kan man bygga om den till en packkärra och så får han ha en påhängscykel.
"Vanliga" cykelkärror, som t ex Burley, har tyg under. Det finns även de med plastunderrede och störtbågar för skogskörning. Tror det var en Cannondale eller CyclePro jag såg för något år sedan, snygg, stabil men säkert inte gratis. Den kan man dock inte packa ihop så mycket vid transport.
Burley Solo är för ett barn och det får plats drygt en fyllpackad pappkasse från affären i utrymmet bakom ryggen. Tvåsitsiga är bredare och tyngre, men rymmer mer packning. Vi har valt att ha två kärror vid cykelsemestrarna, en för sonen och en Burley Nomad för packing (och väskor fram och bak på cyklarna).
Kolla länken som Billy L tipsar om och sök i forum. Cykelkärror för barn och packning har diskuterats här förut.
/Stina
[Ändrat av cykelstina 2004-04-29 kl 12:55]
 
Burley d'Lite!

Vi har 6 års erfarenhet av nästan daglig användning av Burley d'Lite en tvåsitsig cykelkärra som går att använda tills barnen är uppåt 8 år gamla. Sök på Burley i forum (se vänsterspalten) så hittar du många trådar där den kärran beskrivs.

Nu när din son är 10 månader så rekomenderar jag att du sätter in en bilbarnsits i kärra så att han skall kunna luta huvudet mot kanten när ni är ute och kör.

Burley kan enligt uppgift kunna köpas på Cykloteket i Stockholm. Cykelsällskapet har bra priser på postorder.

Thure
 
Hej

En fin cykelkärra jag såg på vildmarksmässan.
http://www.activekids.nu

Kanske inte så mycket plats för packning. Men många användningsområden, finns flera modeller på sidan, någon av dem kanske passar.


mvh
Johan

[Ändrat av Hedin 2004-04-29 kl 18:06]
 
Har nog hittat en bra...

Tack för alla svar! Jag tror jag har hittat en bra kärra. Den är canadensisk, Chariot Carriers heter firman. Modellen jag har fastnat för heter Corsaire. Den har tydligen fått "bäst i test" i den danska motsvarigheten till Vi Föräldrar.
Den kostar förståss en slant, ca 5500SEK, men är det en bra, så är det värt det. Vi kommer att använda den mycket. Troligen kan vi ha packning i den när hon har vuxit ur den/inte vill sitta där längre. Är det någon som har någon erfarenhet av denna modell?
Finns att beskåda på http://www.abckids.dk
Läs gärna där och kom med kommentarer.
Hälsar Annette och lilla flickbabyn Thilda
 
Ni som har burley d´lite....

Ni som har Burley D´lite, ni kan väl gå in på abckids.dk och titta på Corsaire-kärran. Jag vill höra vad ni tycker om den, om ni kan se några för/nackdelar med den jämfört ned era vagnar. Kanske är svårt för er att jämföra när man bara ser bilder och text, men några synpunkter har ni kanske?
Tack på förhand ,
Annette Seldén
 
zodiak och spectra

Jag har tittat på hur många cykelkärror som helst i olika prisklasser, bl a Spectra som visas på Erlans sida. Menar du att den är likadan som Zodiak?

Mitt äldsta barn är bara två och ett halvt år, men slår redan hjälmen i kapellet på Spectra, Biltema och flera andra kärror. Cougar 2 från Chariot Carriers (samma tillverkare som Mia köpt från) har högt i tak, men kostar också ca 6000 kr.

Vi har provat Peak, en kärra som tidigare såldes på Sportex för ett par tusen kronor, och den verkar ypperlig för turer som inte är långa med en massa packning, men den verkar inte gå att få tag i längre.

/Lena, extremt cykelkärresugen, men lite för snål för att lägga många tusen
 
Re: zodiak och spectra

Ursäkta, det var första gången jag skrev här och jag fattade inte riktigt hur det gick till. Det inlägg jag svarade på var det där Billy L hänvisade till en sida den 29 april. Med detta förtydligande kanske man fattar mina funderingar lite bättre. /Lena

lenajo; sa:
Jag har tittat på hur många cykelkärror som helst i olika prisklasser, bl a Spectra som visas på Erlans sida. Menar du att den är likadan som Zodiak?

Mitt äldsta barn är bara två och ett halvt år, men slår redan hjälmen i kapellet på Spectra, Biltema och flera andra kärror. Cougar 2 från Chariot Carriers (samma tillverkare som Mia köpt från) har högt i tak, men kostar också ca 6000 kr.

Vi har provat Peak, en kärra som tidigare såldes på Sportex för ett par tusen kronor, och den verkar ypperlig för turer som inte är långa med en massa packning, men den verkar inte gå att få tag i längre.

/Lena, extremt cykelkärresugen, men lite för snål för att lägga många tusen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
naffatS "Spöka" för barnen, tips önskas! Barn och friluftsliv 26
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
klqrq Tips för att få barnen att gå :) Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
Birgitta K Nybörjar tips för fjällvandrande barnfamiljer Barn och friluftsliv 0
3juni04 Tips behövs för nybörjarfamilj med femåring. Barn och friluftsliv 3
purjo_ tips runt västmanland Barn och friluftsliv 11
Schneeberger Tips inför fjällvandring med 14 månaders pojke? Barn och friluftsliv 12
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
fson Tips om barnvänlig skidort/anläggning? Barn och friluftsliv 14
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
sandskäddan Tips om bra plats för tältning med småbarn i Uppland el. Västmanland. Barn och friluftsliv 1
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Maddie Nybörjare som behöver tips! Barn och friluftsliv 7
Skydivergirl Tips på barnbärstol! Barn och friluftsliv 8
J_Susiraja Tips om platser för outdoor-upplevelse med barn Barn och friluftsliv 4
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
Dirk tips om långresa Barn och friluftsliv 0
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
museo12 Förslag på Dagstur Österlen ca 10 km? Barn och friluftsliv 1
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
limitless86 Nya idéer kring blöjor på långvandringen Barn och friluftsliv 15
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...