enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks

Hej. Jag letar efter en enkel (dum) gps mottagare, behöver inte ha färgdisplay, kartor eller annat lull-lull. Jag vill förlita mig på att batteriet räcker och att den spelar in min rutt.
Den får gärna ha en "record" knapp, batteriindikator, km-räknare, och visa koordinater, aa.batterier och vattentät!

Finns denna??
Om inte, hur bygger man den, är detta ett kickstarterprojekt?

Jag vill kunna långvandra och hela tiden spela in min rutt. Delvis för att sedan exakt kunna minnas vart jag var vid ett givet tillfälle och för att även geotagga mina bilder från min systemkamera.
 
Garmin Foretrex 301 gör precis det du vill, fast med AAA-batterier. Eller Foretrex 401 om du behöver barometrisk höjdmätare. Det är väl batteritiden som inte är en långvandring i och för sig. Du behöver ett 10-pack AAA litiumbatterier.
 
Hur länge klarar man sig med en gpsklocka och ett batteripack/power bank/vad det nu heter?

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 
Beror på

Det beror på power bankens storlek och även hur mycket du använder klockan. Kan alltså bara besvaras med praktiska försök. Det finns "power banker" som definitivt klarar en vecka eller mer även om du stirrar på klockan hela tiden.
 
Hur länge klarar man sig med en gpsklocka och ett batteripack/power bank/vad det nu heter?

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Hur långt är ett snöre? :)

Du får läsa på för resp klocka- hur många mAh batteri har klockan och hur många drifttimmar ger det.
Sedan får du läsa för resp powerbank hur många mAh den har - räkna med att du får ut 30-50% av den siffran som anges för powerbanken. Det skylls i annonser på värmeförluster men mina prylar som laddas blir inte så varma så jag tror det är simpel semi-falsk marknadsföring, ungefär som mobilopertörers bredbandshastigheter som är "upp till" och siffran är ett teoretiskt värde uppmätt i lab med optimala förhållanden.

Räkneexempel (med påhittade värden så det ska bli lätt att räkna): Säg att klockan har ett batteri på 1000mAh som ger dig 24 timmars GPSspårning (prova hemmavid så siffrorna verkligen är sanna).
Går du 12h per dag så har du således två dagars spår på en klockladdning och sedan stänger du av spårningen i klockan när du inte går.
Kör du sedan en powerbank på 10000mAh (medelstor med dagens mått mätt) så kan du räkna med mellan 3 och 5 klockladdningar om powerbanken är fulladdad då du ger dig av.
således har du mellan 6 och 10 dagar spårning med denna kombo.

Nu får du själv läsa specar för dina tilltänkta prylar och räkna för att få teoretiska värden och sedan prova hemma för att se om det stämmer.

Lycka till!

/Patrik, jag loggar med mobil och garmin fenix på armen men är oftast vid eluttag varje kväll
 
Nej det är inget kickstarterprojekt, du söker en GPS tracker och de har funnits i 15 år

Det hade varit mer värdefullt om du skickade en relevant länk eller utvecklade ämnet. Jag har sätt mängder av trackers, som man sätter under bilar, ger till farfar eller stoppar i barnens ryggsäck.

Men kan dom också spela in min rutt? Kan dom ge mig koordinater?
 
Garmin Foretrex 301 gör precis det du vill, fast med AAA-batterier. Eller Foretrex 401 om du behöver barometrisk höjdmätare. Det är väl batteritiden som inte är en långvandring i och för sig. Du behöver ett 10-pack AAA litiumbatterier.


17-timmars batteritid är inte tillräckligt, men det kan funka.
Det jag reagerar mest på är att den bara kan spara
10,000 trackpoints.
Det betyder att om man går en vandringsled på 40km, så kan man bara logga varje 40 meter. Det är för låt upplösning, måste kunna logga minst 50.000 trackpoints.

Jag undrar om man skulle kunna komma ner lite i vikt och upp i batteritid. Min förhoppning är att en ska vara i samma storlek som en personsökare (minicall). Jag misstänker att skärmen drar ström här.
 
17-timmars batteritid är inte tillräckligt, men det kan funka.
Det jag reagerar mest på är att den bara kan spara
10,000 trackpoints.
Det betyder att om man går en vandringsled på 40km, så kan man bara logga varje 40 meter. Det är för låt upplösning, måste kunna logga minst 50.000 trackpoints.

Jag undrar om man skulle kunna komma ner lite i vikt och upp i batteritid. Min förhoppning är att en ska vara i samma storlek som en personsökare (minicall). Jag misstänker att skärmen drar ström här.

Varför så hög upplösning på en vandring? När jag låtit någonGPS logga har den gjort det med några hundra meter mellan punkterna.
Givetvis lite beroende på hur terrängen ser ut och vad jag ska ha spåret till, men för att ha och visa andra var jag gick räcker det gott.
 
Varför så hög upplösning på en vandring?


Det finns flera anledningar. Jag vill kanske eventuellt ha med exakta längsangivelser på min blogg, kanske skriver jag en bok, för att kunna geotagga bilder så exakt som möjligt.
När jag trackar med mobilen, så kan jag välja noggrannhet mellan 1m och 100m, utan någon tillsynes begränsning på antal punkter.

Kanske det är får bli en lösning för mobilen ändå.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det finns flera anledningar. Jag vill kanske eventuellt ha med exakta längsangivelser på min blogg, kanske skriver jag en bok, för att kunna geotagga bilder så exakt som möjligt.
När jag trackar med mobilen, så kan jag välja noggrannhet mellan 1m och 100m, utan någon tillsynes begränsning på antal punkter.

Kanske det är får bli en lösning för mobilen ändå.




Sent from my iPhone using Tapatalk

När du geotaggar bilder så exakt som möjligt så står du ju still och spar en wp, då kvittar ju loggprekvensen.
Om det är exakta avstånd du är ute efter så får du nog titta på någon form av differentiell korrektion som är bättre än WAAS.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
misvon Enklaste sättet att radera användardata GPSMAP76S Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...