Den perfekta frukosten

Den perfekta är samtidens mest missbrukade ord.
Perfekt kanske för TS men inte för andra.

Rågflingor, lingonsylt, phylisfrön mot prostatacansern, solrosbrön för att de är goda stöts i mortel. Varmt vatten och grytsmysare runtom kastrullen, mättar ego hemma, Ute behövs ca dubbla dosen om det skall räcka till lunchen. Jägarsnus fyller ut för och eftermiddagarna.

Vi räknade ut att en förbrukning på +9000 kcal var möjlig under tunga långa dagar i styggt väder.

Ät efter vad som passar dig. Tipico biff, stekta potastis, tomater lite ost och ett par majspankakor gör att man står sig länge.

Brittiska försvaret bevisade att mixade portioner, med stavmixer, ökar mättnadskänslan och blodsockerhalten med upp till 25%. Dvs vikteffektivt även om den medför att munhålas strukturupplevelser minskas samtidigt som upplösbarheten i varmt vatten och kortning av svällningstiden kom på köpet.

Det är i och försig inte konstigt då matsmältningsapparaten inklusive tänderna försöker få födan just så grötig som möjligt.

Jag har svårt att i 10-14 dagar vara utan den taktila munhåleupplevelsen. Andra har kanske andra preferenser.

Kaffe bryggt och hembakade rågkex med brie på brukar avsluta min frukost ute. Svartpeppar pippar upp brien.

god tur
 
Intressant att man kan få tjockare sylt med chia. Nästan värt att testa. Fast konserverande verkan har det väl inte förstås.

Håller med joanna. Se bara på hela ekogrejen. Det är INNE att handla eko. Jättebra när fler butiker går över till att enbart sälja ekobananer, dessutom till samma pris som fulbananerna brukade kosta. Men förutom vissa frukter och grönsaker, vad finns det egentligen och till vilket pris?

På min ICA har de ibland KRAV-märkt lammstek från Gotland för över 600 kr/kilot. Jaha, vart tar resten av lammet vägen då? Jag köper gärna framdelarna och jag är beredd att betala rimligt mycket mer än för "konventionellt" lamm, men si det går inte, för de har gått upp i rök. Löliga produkter från Renée Voltaire i burkar som pryder köksbänken och imponerar på grannarna, det finns det däremot.

Ja, jag erkänner. Jag är bitter. ;)
 
Joannas fördomar om de som köper chiafrön säger nog mer om henne själv än om nån annan. Mina chiafrön kostar 62 kr/kg tillskillnad från frystorkade rätter som lätt hamnar i 500kr/kg-klassen. Sen att de kommer från Mexicotrakten är knappast värre än att köpa kaffe eller kakaobönor som inte direkt odlas i Upplands Väsby. Dina kikärtor kommer troligen från Turkiet vilket inte heller är närproducerat.

Nej, tyvärr Joanna, det luktar mest inskränkthet om dina domar där. Man måste varken va överklass eller vegan för att gilla de välgörande fröna.

Överklassfolk är de som köper hillebergtält och äter östermalmshallstorkad tryffel med champagnepulver.

Var hittar man chiafrön så där billigt?

Jag har bara ätit chiafrön en gång (på ett fik i Jokkmokk av alla ställen)
och fattade inte riktigt poängen med dom. Jag trodde det var en modegrej bara. Men efter att ha läst den här tråden börjar jag bli nyfiken. :)
Jag funderar om man skulle testa att göra chiapudding på tur. Det kanske kan påminna om yoghurt. Ska köpa hem en påse och testa.
 
Har du testat att torka sylten sedan? Hur funkar det att återfukta den?

Nej jag det har jag inte testat. Kan ju va kul attt testa kanske. Det blir mest att jag blandar en portion i taget och sväller över natten. Hallonkompotten har jag bara gjort hemma och inte på tur, men borde väl funka att blanda med torkat bärpulver?
 
Var hittar man chiafrön så där billigt?

Jag har bara ätit chiafrön en gång (på ett fik i Jokkmokk av alla ställen)
och fattade inte riktigt poängen med dom. Jag trodde det var en modegrej bara. Men efter att ha läst den här tråden börjar jag bli nyfiken. :)
Jag funderar om man skulle testa att göra chiapudding på tur. Det kanske kan påminna om yoghurt. Ska köpa hem en påse och testa.

Hittat 750gr påsar på ÖoB för 45-50 kr :-D .....säkert inte den bästa kvaliteten (Pride) men har inte märkt nån skillnad.

Det skrivs mycket att det e så trendigt men jag har aldrig stött på chiapudding på nåt café
 
Tror jag hittade billigt på Netto senast... Var något erbjudande

Sent from my SM-A710F using Tapatalk

Hittat 750gr påsar på ÖoB för 45-50 kr :-D .....säkert inte den bästa kvaliteten (Pride) men har inte märkt nån skillnad.

Det skrivs mycket att det e så trendigt men jag har aldrig stött på chiapudding på nåt café

Tack för tipset bägge två. :)

Det var inte chiapudding man fick på fiket. Jag beställde sallad till lunch och då låg det en matsked blöta frön i ena hörnet på tallriken. Det var chiafrön. Smakade ingenting.
Det här med chiapudding såg jag igår när jag googlade och då tänkte jag att det kanske man ska prova till frukost.
 
Jag gillar det till frukost hemma, men gör det nästan aldrig på grund av pris och förberedelsetid :) Men gott är det :)

Sent from my SM-A710F using Tapatalk
 
Jag tycker mig se en tendens idag att folk tror att sånt som är ovanligt i Sverige automatiskt är nyttigare och bättre än inhemska grödor.

Det påminner lite om nåt jag läste i samband med att jag läste om överlevnadsteknik. När US Air Force först började ta fram nödproviant till sina piloter så tittade man på vad lokalbefolkningen åt i de områden där de flög. Man inbillade sig helt enkelt att det som lokalborna äter måste vara det som är lämpligast att äta i den miljön.

Men vad man äter på olika platser är väldigt sällan kopplat till hur bra det är att äta eller ens hur enkelt det är att odla. Det är kulturen som styr vad man äter.

Ta det typiska exemplet med kräftor. I Sverige tycker vi att det är en delikatess som vi med glädje vräker i oss på kräftskivor. Tittar man på vissa andra länder så anser de att kräftor är insekter, sånt äter man inte.

Och främsta anledningen till att de är så poppis i Sverige är bara för att det stiftades en lag som sa att de inte fick fiskas när som helst. Då blev tillgången strypt och plötsligt blev de mer poppis.

USAF ändrade sin komposition på nödpaketen, piloterna fick sån mat de var vana med hemifrån istället, vilket gjorde att de bättre kunde tillgodogöra sig maten.
 
Var la Pemican som USAF skulle ha men det kräver ju tillväjning och är inte helt lämpligt på korttids överlevnadsmat innan CSAR som bör ske inom något dygn max.
 
Nja, pemmican var såvitt jag förstått bara för de som flög över polartrakter, men för piloter i tropikerna hade man annat.

Men min poäng var i alla fall det här med att vad som anses vara "bra mat" och vad som anses vara "nödmat" är till stor del kulturellt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saclawes Den perfekta maten Friluftsmat 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...