Garmin gps 64 st

,dax att köpa en ny gps ,så någon som har erfarenheter och dela med sej av om denna produkt kommer användas vid vandring norr o syd ,,men även paddling utmed kusterna o de stora sjöarna .
 
Varför 64st?
Kartan som följer med i st är inte mycket att ha, bättre att spara pengarna och köpa en 64s.
Har själv en 60csx och en 64s och tycker egentligen bäst om 60:an men 64:an har ju ännu mer funktioner som glonass (som väl inte gör ngn större skillnad) och ANT+. Och har snabbare cpu som gör att kartor ritas om snabbare vid zoomning t.ex.
64:an drar mer batteri, i allafall om man utnyttjar funktionerna, men det har normalt liten betydelse.

Om man inte är van med det lite speciella gränssnittet som gamla Garmin:s har kan inlärningströskeln vara rätt hög, de "nyare" modellerna är nog bättre där.
Mekaniska knappar (som på 60 och 64) är att föredra på friluftsgpser då man kan hantera dem mer oömt utan att de blir helt "omställda", ngt som är ett problem med touchskärmar.
 
Har själv endast positiva saker att säga om 64, självklart används den med friluftskartan. Även den som följer med i st är intr mycket stt hänga i granen.

Är det någptnspecifikt du undrar över?
 
64 är en bra navigator, men jag förstår inte riktigt det där med att en touchskärms-GPS skulle ställa om sig... Idag är folk vana vid mobiltelefoner och det är inga problem att hantera en Montana även om man haft en knappförsedd innan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
varför garmin 64 st ,,bla ett bra pris hos kedjan xxl denna veckan ,men även att den är vattentät och om jag ej missuppfattat specifikationer om den navigerar den mot 2 satellit system?
 
Märker ingen skillnad mellan 60 och 64 vad gäller navigationsförmågan trots att 60 bara använder gps och 64 även glonass. Vet inte om det drar extra batteri att ha båda aktiverade på 64, det räcker normalt tillräckligt med laddningsbara Nimh som jag oftast kör med.
Vid fjällvandring har jag någon gång använt litiumbatterier som väger lite och räcker läääänge...
En vandringskamrat har en Montana med touchskärm och han muttrar ibland att den ställt om sig i fickan eller ryggan, det verkar inte finnas funktionen "lock screen" som ju gör att man kan ha en telefon i fickan utan problem. Därav min kommentar om att "riktiga" knappar är bra på en friluftsgps.
Och priset hos xxl verkar ju bra, den medlevererade kartan gör ju inte ont ändå!
 
Om Gpsen hanterar bara GPS eller Glonass,Gallieo och Kompass gör inget för batteriförbrukning eller så.

Därmed ger det snabbare fix, bättre prestanda i svår miljö som nere bland trädtronorna i tät fuktig miljö, i den djupa ravinen med bara 5 graders öppning rakt upp.
Man får ju även lite bättre nogranhet.
Det är väl ungefär som om man skulle tredubbla antalet Gps satelliter.

Ni kan på satskärmen se satpostioner och nummer , dom berättar om ni googlar om det är GPS,WAAS/EGNOS eller Glonass sateliter
 
Märker ingen skillnad mellan 60 och 64 vad gäller navigationsförmågan trots att 60 bara använder gps och 64 även glonass. Vet inte om det drar extra batteri att ha båda aktiverade på 64, det räcker normalt tillräckligt med laddningsbara Nimh som jag oftast kör med.
Vid fjällvandring har jag någon gång använt litiumbatterier som väger lite och räcker läääänge...
En vandringskamrat har en Montana med touchskärm och han muttrar ibland att den ställt om sig i fickan eller ryggan, det verkar inte finnas funktionen "lock screen" som ju gör att man kan ha en telefon i fickan utan problem. Därav min kommentar om att "riktiga" knappar är bra på en friluftsgps.
Och priset hos xxl verkar ju bra, den medlevererade kartan gör ju inte ont ändå!

Det är ju bara att släcka skärmen... din vandringskamrat kanske inte har en mobiltelefon heller? Har aldrig stött på någon "lock screen"-funktion på mobiltelefoner men jag har å andra sidan bara haft mobil sedan 1992...
 
Det är ju bara att släcka skärmen... din vandringskamrat kanske inte har en mobiltelefon heller? Har aldrig stött på någon "lock screen"-funktion på mobiltelefoner men jag har å andra sidan bara haft mobil sedan 1992...

Min nuvarande och även någon tidigare Androidtelefon har en "ifickaninställning" vet inte vad den gör, men antagligen för att förhindra oönskade ändringar.
 
Det är ju bara att släcka skärmen... din vandringskamrat kanske inte har en mobiltelefon heller? Har aldrig stött på någon "lock screen"-funktion på mobiltelefoner men jag har å andra sidan bara haft mobil sedan 1992...

Du behöver nog inte göra dig lustig över andra...
Vet utmärkt vad en mobiltelefon kan eller inte och de har ju faktiskt "lockfunktion" eller vad man skulle kalla det. Har haft mobil sen NMT450-tiden och då var det vanligare med "fickringning" ...

Allvarligt talat; en mobil har ju ett lås genom att man måste ge en figur, kod eller åtminstone dra en kant uppåt eller liknande för att kunna ställa om något. Det är det som gör att det går så bra att ha den i fickan då det är osannolikt att man av slump skulle lyckas göra den "aktiv".
Montanan däremot kan genom en enda tryckning bli ändrad. Skärmen är visserligen inte lika känslig som en mobilskärm och har ju en annan teknik men likafullt händer det.
Och om man skall ha den när det är ösregn eller i kanot blir det klara problem, vatten på skärmen försvårar användandet radikalt. Man kan ju inte stryka bort vattnet med fingrarna för då kan det hända saker.

Därför gillar jag skarpt de robusta knapparna på 60 och 64!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
torpet Live tracking via Garmin GPS? Navigering 1
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
veni Garmin GPS 62stc Navigering 1
xtrem Garmin GPS 62st Navigering 12
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
bosseiskogen Garmin GPS vägnavigator med RT90 Navigering 30
lizardking Garmin GPS karta över Nepal Navigering 2
moosehunter GPS Hero/Garmin vilsen Navigering 8
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
Karlaugust Garmin GPS Map 60 Cs Navigering 13
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
AlexBer Topografisk Garmin GPS karta för Alperna Navigering 2
niking Garmin köper Sportmanship Navigering 16
HMR Tokbillig Garmin bil-GPS Navigering 5
Jägarna Ladda karta till Garmin - gps? Navigering 9
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
BerntI ”Fastighetskarta” för Garmin GPS Navigering 9
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader , v2 Navigering 7
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader Navigering 8
carro1976 Gps Garmin 60cx Navigering 3
lagerstrom Proximity warning fungerar ej i Garmin GPS Map 60 CX Navigering 8
lagerstrom Garmin GPS Map 60Cx hänger sig Navigering 8
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
GPSExpress GPS Garmin TourGuide Navigering 2
Ronny 1 konvertering fra gps mus til garmin n-route Navigering 1
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
Stående Garmin GPS 12 Navigering 3
olhe Service på Garmin GPS Navigering 2
johsjo Garmin BT GPS Navigering 1
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
bsandborgh Garmin GPS ID Navigering 5
matte_upp GPS(Garmin) och radio Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.