yet another bike sizing thread

Hej, jag tänkte skaffa en Surly LTH 26'', och behöver lite hjälp att välja rätt storlek.

Min längd ar 183cm, och jag tror att min "pubic bone hight" är 81-82 cm.

Jag har en cykel just nu som känns lite för stor men som fungerar, dess topp tubba längd är 60cm, och stand over hight är 81cm. Jag känner att jag stödjer för mycket vikt på armar och axlar när jag cyklar på den.

baserat på stand over hight tror jag att storleken 54 eller 56 skulle passa mig bäst...

Har någon råd på hur jag ska välja?

Också, om någon i Stockholms områden har en Surly i den storleken och inte har något emot att jag sitter på den, för att se hur det känns, så kan jag bjuda på en öl, eller en alkoholfri cider.
 
Hej, jag tänkte skaffa en Surly LTH 26'', och behöver lite hjälp att välja rätt storlek.

Min längd ar 183cm, och jag tror att min "pubic bone hight" är 81-82 cm.

Jag har en cykel just nu som känns lite för stor men som fungerar, dess topp tubba längd är 60cm, och stand over hight är 81cm. Jag känner att jag stödjer för mycket vikt på armar och axlar när jag cyklar på den.

baserat på stand over hight tror jag att storleken 54 eller 56 skulle passa mig bäst...

Har någon råd på hur jag ska välja?

Också, om någon i Stockholms områden har en Surly i den storleken och inte har något emot att jag sitter på den, för att se hur det känns, så kan jag bjuda på en öl, eller en alkoholfri cider.

Det räcker ju inte med att sitthöjden med sträckt ben i sadelrörets längd är 102% av innerbenslängden.
Lika viktigt är ju att avståndet sadelspetsen till mitten på styret är som underarmen och halva fingerlängden.
Är överröret för långt måste man ha styret längre akterut. En tjej jag hjälpte fick vända på styrstammen 180 grader.
Även en liten bakåtlutning av sadeln kan påverka komforten mycket negativt.
Att sadeln tillåter sittbenen att komma ner är oxså viktig.

go tur
Cykelanpassning är ingen kafferastsövning. Skräddad cykel brukar bli bäst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
benthall shipping a bike Långcykling 1
salevik World Traveller Koga Bike? Långcykling 5
skiman Min "Bike friday" är på väg Långcykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...