AXA Grötportioner

Skillnaden mellan dessa och "hem-blandade" påsar är väl att de tillagas genom att man bara blandar innehållet med varmt vatten istället för att behöva koka upp de blandade ingredienserna. D.v.s. Mindre disk och snabbare/enklare tillagning.

Huruvida detta motiverar den högre kostnaden har jag däremot ingen åsikt om.

Men de hem-blandade behöver man också bara hälla varmt vatten på, åtminstone om man mixar snabbhavregryn
 
Skillnaden mellan dessa och "hem-blandade" påsar är väl att de tillagas genom att man bara blandar innehållet med varmt vatten istället för att behöva koka upp de blandade ingredienserna. D.v.s. Mindre disk och snabbare/enklare tillagning.

Kör man med klippta gryn (d.v.s. havregryn körda i mixer) så räcker det med att hälla på kokande vatten. Det finns färdiga att köpa (kallas då snabbhavregryn eller nåt sånt), men det är lika lätt att göra själv.

Mina frukostbestyr kan alltså se ut så här:

På kvällen: Har en halvliters MER-flaska (stor öppning) som är decilitergraderad (halvdeciliter upp till 2 dl) med spritpenna. Mäter upp vatten och häller i en "portion" mjölkpulver och skakar. Så får den ligga över natten (i alla fall Sempers pulver blir godare om det får ligga).

På morgonen, vatten och krämpulver i en drick-kåsa till "sylten" (det har hänt att jag haft en separat liten plastburk till detta), havregrynen i tallriken. Kokar upp vatten, häll på grynen på rör om och väntar några minuter. Sen på med sylt och mjölk och äta.

Det går såklart att göra gröten direkt i en påse, om man har påse som tål kokande vatten. Men jag tycker inte det är överdrivet jobbigt att diska ur tallriken (som i mitt fall är en tom Lätta-ask), det går i princip att bara skölja ur den.
 
Mycket onödigt att köpa

Helt onödigt att köpa sådant här i färdiga påsar.

Jag kör en blandning med vanliga havregryn, dadlar, russin, solroskärnor, cashewnötter, krossade linfrön, chiafrön, kakaonibs och lite kanel och muscovadosocker. På med kokande vatten. Låt stå ett par minuter och rör om då och då. Sedan brukar jag hälla på lite kallvatten så det blir bra ättemperatur.

Under tiden kokas te i kastrullen igen. När gröten är uppäten häller jag te i kåsan jag ätit gröt ur. När teet är uppdrucket så är kåsan i princip diskad också.

Varför krångla till det. Och priset för att köpa färdigs är ju inte rimligt. Kan läggas på mycket roligare saker.
 
Helt onödigt att köpa sådant här i färdiga påsar.

.................................

Varför krångla till det. Och priset för att köpa färdigs är ju inte rimligt. Kan läggas på mycket roligare saker.

Uppenbarligen håller inte TS med dig.....

18 inlägg i tråden hittills varav de flesta framför egna grötrecept och tillagningsmetoder. Varför inte starta en gröt-tips-tråd?

Man kan undra om TS fått svar på sin (mycket enkla) fråga........?
 
Uppenbarligen håller inte TS med dig.....

18 inlägg i tråden hittills varav de flesta framför egna grötrecept och tillagningsmetoder. Varför inte starta en gröt-tips-tråd?

Man kan undra om TS fått svar på sin (mycket enkla) fråga........?


Instämmer...

Nu var ju TS fråga VAR man kan köpa denna produkten! Det är precis likadant i många andra trådar... t.ex "var kan jag köpa denna sovdäck etc". Och till svar kommer oftast argument om att köpa en helt annan sovsäck etc.

Nu är det ju ingen nackdel att få tips, men man kan väl börja med att försöka lösa TS fråga/problem först!!! Och sedan komma med alternativen...

Mvh troswe
 
Jo då jag har fått svar på min fråga. De påsar jag kom över var "gratis" då jag plockade på mig extra många vid frukostbordet på ett hotell (vilket jag kommer att göra fler gånger om jag får möjlighet) och när jag nu fått reda på att dessa är onödigt dyra, vilket kan förklara att de är lite tunnsått med försäljningen, överväger jag att fortsätta med vanlig havregrynsgröt på mina turer (om jag inte hamnar på något hotell där jag kan proviantera vill säga) ;) Tack för input!
 
Om man undrar var en produkt säljs så måste ju det absolut bästa sättet att få veta det vara att kontakta tillverkaren och fråga vilka som distribuerar produkten. Tillverkaren måste ju vara intresserade av att folk köper deras produkt så de lär med stor glädje informera om detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelka Axa Havre Gröt Blåbär Portion. Friluftsmat 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...